|
|
|
|---|---|
|
Hej, en konstig grej med mobiltelefoner som jag inte vet hur man fixar. Jag är huvudanvändare, har lagt till min iPhone. Efter det har jag lagt till frugan med hennes BMW ID, och lagt till hennes iPhone. Men av nån anledning är hennes mobil förvald, trots att det är min nyckel och mitt ID. Min mobil blir ansluten via CarPlay, hennes mobil som telefon, och när det ringer så kopplas hennes telefon i högtalarna?!?! Jag kan styra om när jag ringer att det ringer från min lur, men inte inkommande. Och även om jag kan styra om så vill jag att jag inte ska behöva göra det, utan att min lur ska vara som default, både som CarPlay OCH telefon. Vad gör vi för fel? | |
|
Jag är inte riktigt med "när det ringer så kopplas hennes telefon i högtalarna". Om någon ringer hennes mobil-(nr) så är det förståss hennes mobil som kopplas upp. Hur skulle det annars fungera? Vet inte vad du har men med iDrive 7 finns en lista där du kan ändra prioriteten mellan mobilerna. Från manualen: 1. "COM" 2. "Mobila enheter" 3. För kontrollvredet åt höger. 4. "Inställningar" 5. "Prioriteter för telefoni" 6. Välj önskad enhet. 7. Välj önskad prioritet genom förskjutning. Det finns ju också ett val (eller var det bara tillfällig filtrering?) att telefonboken visar poster från båda mobilerna eller bara den ena. Om man skall (med långt tryck på talknappen) ringa med telefonens rösttolkning är det väl bara huvudmobilen som aktiveras. |
|
|
"Jag är inte riktigt med "när det ringer så kopplas hennes telefon i högtalarna". Om någon ringer hennes mobil-(nr) så är det förståss hennes mobil som kopplas upp. Hur skulle det annars fungera?" Japp, jag inser att jag var lite otydlig där. Det är klart att hennes telefon ska kopplas upp om nån ringer henne, men grejen är att det ska väl inte vara hennes telefon som är förvald när jag trycker på luren på ratten för att ringa ut PLUS när hon tar då emot samtalet i luren istället för att det ska gå via bilens högtalare, så kan inte jag växla till exempelvis radio förrän hon har avslutat samtalet!?!?. Och, ja, jag har ändrat prioriteten men det hjälpte inte. Jag har inte testat ännu, men jag tror att jag börjar fatta hur iDrive fungerar när det gäller mobila enheter. Antigen kan du koppla luren genom CarPlay eller direkt genom BMW:s app. I det här fallet var min lur kopplad via CarPlay och hennes via "BMW", och då går BMW före CarPlay. Det jag tyckte var konstigt är att hennes lur kopplas upp i bilen och blev prioriterad vid samtal när jag kör (mitt BMW ID och min nyckel) eftersom hennes lur kopplade jag upp när jag skapade hennes BMW ID med den andra nyckeln. Lösningen kan vara, har inte testat ännu, att koppla från hennes telefon när jag sitter framför ratten. Vill vi lyssna på hennes Spotify i bilen, då kopplar vi hennes lur via CarPlay, vill vi av nån anledning att hennes samtal ska höras i bilen då kopplar vi hennes lur i systemet. |
|
|
OK, jag har 2 mobiler anslutna men mina är bara anslutna med blåtand (handsfree). AP/AA bryr jag mig inte om, så det kanske är din CarPlay som ställer till det. Hos mig hjälpte det att flytta priivat mobil högst i listan. Om jag trycker länge på talknappen så aktiveras assistenten på den mobil som står högst upp i listan. (Provade just att ändra.) Om jag väljer en post ur telefonbok som hör till mobil 2 så är det mobil 2 som ringer, och vice versa oavsett prio-ordning. Välj via iDrive så står det på skärmen vilken mobil den tänker använda. Har du på något sätt tillåtit din mobil att endast ansluta CarPlay? Om det skulle hjälpa att bara koppla upp hennes mobil när hennes profil är aktiverad (och vice versa) så kanske valet jag sett att inte tillåta andra mobiler att koppla upp fungerar på det viset (har inte provat). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.