|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att byta min 2021 320d kombi mot en 320d 2023 kombi (eventuellt 520d) Min nuvarande svart, med svart läderklädsel 4000 mil men rätt standard ang. utrustning. Vill gärna ha tips, en lista på vad ni tycker är bästa extra utrustning att ha. Det är något jag ångrar när jag köpte min nuvarande att jag inte la ner mer tid på att söka ett fullspäckat ex. Köpt min på Förenade Bil och eventuellt, om jag hittar rätt objekt, tänker byta in min 2021. Kan ni bidra med en lista på bästa extra utrustning? | |
| vill klargöra att den nya ska vara begagnad precis som den jag köpte 2021. | |
|
Det är inte lätt att tipsa om utrustning då det ger nästan lika många åsikter som den om snyggaste färgen. För vissa är det viktigt att den har så mycket som möjligt, ju mer desto bättre. För andra är det viktigare att gå upp ett steg i motor istället för att leta efter en fullmatad bil med mindre motor. Personligen tycker jag att bilen måste se snygg ut (dvs helst M-sport), gärna ihop med lite större tillvalsfälgar, och gärna i en M-specifik färg som livar upp. Utöver detta brukar jag ha tre krav 1) Bästa möjliga sitt/körkomfort 2) Bra ljudsystem och 3) Bra strålkastare. Dvs jag prioriterar utrustning som gör en skillnad varje gång jag använder bilen. Bättre prestanda och gångkultur går därför alltid före en liknande modell med svagare motor med mer utrustning. Så resonerar jag. Samtidigt skall jag erkänna att jag aldrig ångrat mig de gånger jag laddat på med extra utrustning på en bil… |
|
|
@Kristoffer_L Bra tips. Tack. Jo, alla har sina favoriter men om jag fick flera listor så kunde jag se vad folk uppskattar och låta mig inspireras. M-sport ska det vara, det var min förra dem fina sköna sportstolar. Jag vill inte ha M serien, behöver inte så mycket krut. Förutom M-sport önskar jag fina skinnstolar i (kanske) i en fin intressant färg, adaptiv farthållare - aktiv fartpilot (distance control with stop & go function) eventuellt soltak eller glastak bra ljudanläggning bryr mig inte så mycket om starkare motor |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Jag är nog lite annorlunda när jag prioriterar utrustning. Har köpt två nya bilar och då är valen oändliga men alla val kostar samtidigt. På 435an prioriterade jag i någorlunda rangordning: 1. individual exteriör 2. Läderklädsel i annan färg än svart 3. Läderklädd instrumentpanel 4. M-sport paket för exteriörens skönhet 5. Bra ljudanläggning 6. Släpvagnskoppling Vid köpet av M550i så var ultimate paket så förmånligt så då följde det med nästan all tänkbar utrustning. Men valde även då till individual exteriör och helläderinredning samt alcantarainnertak och adaptivt sportchassi och lite småsaker från individual manufaktur. |
|
Svankstöd på stolarna, om det nu inte är standard idag ?? Tidigare fick man inte ens svankstöd på elstolpar, det var ett separat tillbehör på 1 och 3 serien. |
|
|
Svankstöd är märkligt nog fortfarande tillval på 3-serien. Tycker det kanske gör störst skillnad på den plattare standardstolen. Sportstolen, som nästan all väljer idag, är ju ganska tight längs ryggen men ger därmed ett visst stöd för ländryggen. Men med det sagt så är alla ryggar olika och har man behov av det skall man absolut välja svankstöd tycker jag 👍 |
|
|
@igelkotten mycket fin lista framför allt 2. 3. @Kristoffer_L Korrekt. Idag provkörde jag en 2023 320d kombi grålack och röd skinnklädsel. Det som blev en show stopper var att den inte hade aktiv farthållare som jag har högst på min önskelista. Även den grå lacken gjorde mig tveksam jag vill gärna ha svart lack. Angående svankstöd det är korrekt, det är tillval, det andra som jag inte vet vad det heter som kan justeras och trycker längre ner i svanken på var sin sida, det är standard. Bilen jag provkörde idag hade: 1200 mil Grå lack på mätaren. Röda skinnstolar (inte illröd utan en ganska behaglig åt bordeaux hållet) heads up display de nya adaptiva strålkastare som kan tona ner på bara ena sidan röda bromsklossar (som gör att man måste ha 18 tums på sommar+vinter) tonade rutor infällbar krok öppna bakluckan med foten stänga dörrar med en fingertouch på låset den nya böjda instrumentpanel (skärm) Harman Kardon M-sport Saker som förvånade mig (jag kan aldrig 100% lita på säljarna) Säljaren bekräftade att det fortfarande gäller idag att kör du ut från agenten med en fabriksny bil förlorar du 100.000 kr direkt. I samma veva frågade han varför jag inte tar och köper en fabriksny så jag får alla mina önskade tillval. En annan sak han sa är att 60-70% av alla bilar de säljer REDAN IDAG är EV. Min önskelista än så länge är: 1. aktiv autopilot (must have) 2. M-sport (must have) 3. bra ljudanläggning (must have) 4. någon form av soltak (nice to have) 5. öppna bakluckan med foten (frun vill ha det) 6. Skinnstolar i annan färg än svart (nice to have) 7. Läderklädd instrumentpanel (nice to have) (tack @igelkotten) Summa sumarum: en bil som har aktiv autopilot + så mycket som möjligt. Ångrar att jag inte la ner mer tid på det när jag köpte min nuvarande. Eventuellt om man skulle hitta en BMW 330 med vad jag önskar skulle jag kunna tänka mig det. Men här är jag mer tveksam till, det var hans förslag. |
|
|
Det ska vara: 1200 mil på mätaren. Grå lack |
|
|
Härlig utrustning på den bilen. Den årsmodellen med den utrustningen ligger väl någonstans kring 600k? Rätt svettigt för en 3 serie med 2 liters diesel. Galna tider. Det enda jag skulle komplettera din lista med är adaptiva led |
|
|
2 kommentarer: * Åtminstone har inte dagens konfigurator för 320d val av instrumentpanel i läder. Instrumentpanel i "Sensatec" (som har sömmar) finns som tillval. * De större bromarna har röda ok, men "M sport"-bromsarna kunde jag (till M440) välja röda eller blå. Jag har 17" vinterhjul (levererade av BMW). Det är alltså inte givet att röda ok kräver 18". |
|
|
@dexmex jag undrar om 'adaptiva led' är det som jag försökte säga med 'de nya adaptiva strålkastare som kan tona ner på bara ena sidan' säljaren förklarade muntligt och jag försökte återge från minnet. @bmw21 säljaren sa explicit att jag skulle ha 18 tum sommar + vinter men han kan ha fel, han sa att bilen INTE hade heads up men när jag provkörde såg jag att den hade det. provbilen hade också minne för stolarna glömde jag att säga. det var en demo bil från förenade bil jag vet inte om de beställer tillvalen eller tar vad de får. |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Kul att man kunde bidra med lite inspiration. När jag provade konfiguratorn precis så gick det att välja läderklädd instrumentpanel. Men det går inte att kombinera med solgardiner i baksätesdörrarna. Att känna till med det valet är även du får nappaläder på ovansidan av panelen och merinoläder på undre delen av panelen vilket är det bästa du kan få och blir lite udda om du väljer vernasca läder på stolarna. Men personligen tycker jag interiören känns lyxigare med mera läder. Tror dock det är ett ganska ovanligt tillval och säkert svårt att hitta en begagnad med valet. Vet dock inte hur instrumentpanelen med sensatec är då jag inte sett det live eller har jämfört. Har du provat att jämföra en ny bil istället för lätt begagnad? Vet inte hur givmilda de är med rabatter just nu men tycker med tanke på konjukturläget att bilarna kanske inte säljer sig själv och borde ge möjlighet till rabatter. |
|
Kolla vilken funktionalitet som går att köpa till i efterhand, så du inte stirrar dig blind på enbart bilar som redan har detta. Måsten för mig: Adaptive LED Sollucka Bra stolar Urkopplingsbar del av den aktiva farthållaren, dvs möjlighet att köar med enbart klassisk farthållare M-sport-paket Aktiva säkerhetssystem (filbytesvaranare, dödavinkelvarnare, ...) Dragkrok Original, dvs inte en massa eftermarknadsblingbling på bilen Vill gärna ha igen: Ventilerade stolar Massage i stolar Aktivt chassi 360-kamera NightVison _OM_ Dynamic LightSpot ingår, annars kand et kvitta. |
|
| Det du skall komma ihåg är att de senaste åren varit stor brist på många komponenter. Många tillval har helt enkelt inte gått att beställa alls, trots att de egentligen finns i konfiguratorn. Eftersom du har väldigt specifika krav på utrustning i kombination av krav på färger skulle jag gå bortom 320d. Inkludera även 330d och varför inte 340i? Dessa har oftast betydligt mer utrustning från början eftersom de generellt köps av helt andra kunder. Just 340i brukar vara rätt fullmatade och visst, den drar lite mer än dieseln men med nutidens dieselpriser får man köra väldigt, väldigt långt för att få ekonomi i en diesel. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.