AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.187

Bilen slingrar sig efter byte till sommardäck

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Bytte till sommardäck för två veckor sen och efter det så slingrar sig bilen när man kör över de vita fälten på vägbanan. Första gg detta hänt överhuvudtaget. Kan det bero på att däcken är slitna? Det är ca 3-4 mm kvar av mönstringen. GoodYear Eagle F1 Asym 3. Kan tala om att jag skiftade däcken vid bytet, satte de bakre i fram och de främre i bak, för att kompensera för slitaget på bakdäcken.
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Lufttrycket kollade du i samband med bytet?

Däcken/fälgarna är likadana runt om? Inte bredare bak?
sh
24
sherwood
F01 och E60
Du råkade inte sätta vänster fram på höger bak osv, så du bytte rotationsriktning på däcken?

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Svar på dina frågor Grelle. Ja och ja. likadana fälgar runtom.
Sherwood. Svar Nej.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Hur var slitaget på vinterdäcken? Behövs det en hjulinställning?
Annars i vilket skick är bussningar och leder?
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Iofs inte kollat bussningar och leder men kör bara asfalt och undviker potthål och dylikt. Vinterdäcken har ca 6mm kvar. Sommardäcken är mer slitna än vinterdäcken. Speciellt de som satt i bak, därav skiftet.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Det enda jag kan komma på är att du skiftat bram mot bak--konstigt nog rekommenderar BMW att man inte gör detta (en gammal artikel jag läste på Länk när det fortfarande var öppet)

Kanske långskott men testa att skifta tillbaka och se vad som händer

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Ok. Har faktiskt hört liknande. Vore ju enklast billigast om det är det som spökar.
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
På äldre bilar brukade jag skifta mellan bak och fram då bakhjulen alltid slets mer, men jag har också hört att man inte gör så längre.
St
94
Strålaren
E61 523i -06
Har du kört på de däcken tidigare eller är det första gången?

Mina erfarenheter av BMW är att de är svinkänsliga för vilka däck man har. Somliga får bilen att gå som en boaorm på vägen, och andra får den att gå som ett strykjärn.

Hade en E46 som spårade fruktansvärt mycket. Provade "allt". Bytte nog hela hjulupphängningen i stort sett, och gjorde hjulinställning ett par ggr men inget fungerade. Tills vinterdäcken åkte på - då blev den plötsligt jättestabil. Från jätteläskig att byta fil med, till tvärstabil - allt pga däcken.

Har en E61 som är mer eller mindre likadan. Spårade som tusan med en viss uppsättning däck, för att gå tokstabilt med en annan. Går inte att förutse, annat än att båda bilarna gått svindåligt med conti-däck. Men det kan vara en slump.. Haft bra erfarenheter av Nokian, Goodyear, Bridgestone och Hankook. Vågar knappt prova annat. Detta gör en lite lätt vidskeplig...

Men men.. BMW som spårar - Det är mest troligt däcken och inget annat..
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Dessa däck har jag kört på/kör på på sommaren. Köpte dem för några år sen så de är slitna därför skiftade jag dem. Sen dess har bilen blivit "slingrig" särskilt när man kör över de vita linjerna i vägen. Ska snart köpa nya sommardäck, funderar på Hankook. Återkommer efter detta. Förmodligen så har problemet löst då. Är övertygad om att det beror på däcken samt skiftet.
bl
2.300
blixten
325i -88
Om den är slingrig när du kör över väglinjer så kan det vara hjullager som är dåligt. Det har jag själv varit med om. Det räcker att lagret är lite slitet som inte märks när man/mekaniker rycker i hjulet när bilen är upphissad. I mitt fall var det bakhjulslager som var dåligt. Testa om bilen är mer slingrig när något av hjulparen (vänster/höger sida) kör på väglinjen. De mjukare vinterdäcken kan ha maskerat problemet tills du bytte till hårdare sommardäck.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Ok tack för info. Ska kolla det.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Lite sen återkoppling men ändå. Har bytt till vinterdäcken och bilen går stabilt igen. Som jag misstänkte så vart det de slitna sommardäcken som orsakade instabiliteten. Sommardäcken har ca 2mm kvar. Blir nya sommardäck till våren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.