AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

2-Serien
2.921

M240i 2022/2023

Sida 1 av 2
Pa
22
Patjoh668
535d 2016
Hej,
Funderar på bilen i rubrikraden.
Är det nån som har erfarenheter av den?
Tycker man får mycket bil för pengarna.

Vilken utrustning kan man inte vara utan?

Är M-stolarna bättre, sämre än standard.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag fick för någon dryg vecka sedan leverans av en M240, jag köpte en ny lagerbil som för tillfället säljs med rejäla stöd från BMW. Jag gissar spontant att man vid e nybeställning hamnar betydligt högre i pris.
För egen del har jag hållit span på dessa sedan i höstas och man verkar ta beställt på sig gott om lagerbilar som sedan varit svårsålda och tillslut fått säljas med stora rabatter.
I mitt fall ville jag ha en -23 års modell med de nya skärmarna invändigt, tror det gamla utförandet kommer kännas daterat om några år. Man blir då även av med växelspaken vilket jag initialt var skeptisk till men den nya knappen får sägas vara smidig att hantera så ingen brist i funktionen där.

De krav på utrustning jag hade var

M-sport PRO med mörktonade lampor och röda bromsok, adaptiva LED
Innovationspaket, Head up, Parking assistant mm
Comfortpaket, elstolar med minne på förarsidan, komfortöppning
Harman kardon
Tonade rutor
19" fälg 893 M med prestanda däck, Michelin Pilot Sport 4, då har bilen även bredare framdäck och skärmbreddare vilket jag tycker gör väldigt gott för utseendet

Jag har standardstolarna och är helt nöjd med dessa. Det enda tillval jag saknar är taklucka men det får jag leva utan, förövrigt ett hyfsat ovanligt på dessa bilar.

På det hela taget en mycket trevlig bil att köra för mig som uppskattar det klassiska BMW-värdena med 6-cylidrig motor och välavstämt chassie. Drivlinan är en riktig pärla. Enda nackdelen som jag är det är fordonsskatten på modiga 15300 kr men det är ju knappast bilens fel

BMW CS #5139
Jag har M440 men kan nämna mitt val av stol och klädsel som verkar vara samma i M240. Jag ville ha Alcantara och då faller M Sportstolar bort. De vanliga sportstolarna är bekväma (jag har svank och ryggstödsbredd ställbart, men levererades bara i förarstolen). Samma begränsning gäller nu.

Sitsens sidostöd i sportstolarna kunde vara bättre, men med Alcantara i sitsen funkar det rätt OK utan att kana runt för mycket. Tänker du köra en del på bana är nog "M Sport" bättre.

Fartpilot med Stop&Go är bra om man ofta drabbas av köer. Tillsammans med (justerbar) Speed Limit Info funkar den bra och är smidig att växla till enkel farthållare när jag inte vill ha "distansinbromsning".
Pa
22
Patjoh668
535d 2016
Tack för svaren.

Hur resonerade ni kring el- vs bensindriven bil när ni köpte era bilar?

Det vore intressant att höra.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur ska du använda den? Som vardagsbil året runt eller som en rolig andrabil? Hur många mil tänker du köra per år?
Pa
22
Patjoh668
535d 2016
Som bruksbil, men avställd på vintern.
Kommer köra 500-600 mil/år. Ringat in några bilmodeller jag funderar på. 240 är en av dem.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Då är det ju inte direkt som att du kommer spara in mycket pengar på att köra elektriskt. Med så få mil per år är det väl en perfekt bil att få njuta lite extra de få mil du kör. Om den är avställd på vintern, du ska inte ha en cab då?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Bra köp!
Enligt min mening den mest prisvärda BMW:n just nu.

Smart att ställa av på vintern också så man slipper den horribla malus-skatten.
Konstigt förresten att malus är kvar i sin helhet när de tog bort en stor del av bonus-delen för elbilar.
Pa
22
Patjoh668
535d 2016
Grelle,
Hade en SL cabbe för något år sedan, det var inte min grej.
Gillar coupe bäst.

MUC,
Håller med att 240 en av dem prisvärda köpen man kan göra idag.
Det tycker jag iaf. Provkörde en i höstas och det var en bra körupplevelse.
Motor och drivlina perfekt harmoni. Bilen väldigt snygga linjer. Bakänden sänker den lite. Den spårade lite också, helst vid inbromsning i hög fart.

Sen är det här med elbilar, går det sälja den om 5-6 år, värdeminskningen kanske blir brutal. Skitsamma, jag köper med hjärtat och då blir det en bensindriven bil.
Antagligen m240i.

bl
2.294
blixten
325i -88
Spårningen beror på bristfällig hjulinställning från fabrik-
Pa
22
Patjoh668
535d 2016
Blixten, tack för svar. Då har jag förklaring på det

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Värdeminskningen blir nog inte brutal på en entusiastbil som den här gränsar emot. Det var jag också lite orolig för när jag köpte en M235i år 2015, men den höll värdet väldigt bra.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det låter spontant som ungefär som en affär med samma premisser som jag själv haft, jag kör mest för nöjes skulle och 5-600 mil om året och ställer av på vintern. Ekonomiskt går en väsentligt dyrare elbil aldrig att räkna hem under sådana förhållanden, och förövrigt hade el aldrig varit ett alternativ för mig för det är inget som faller mig i smaken eller skänker mig någon glädje att köra.
Självklart kommer den gå att sälja även om några år, alla kommer varken vilja eller kunna köra el i framtiden hur gärna än politikerna önskar detta, är min klara uppfattning

BMW CS #5139
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Länge sedan man skrev här :)

Jag har en M240i som jag beställde förra året som en -23 årsmod.
Har inte ångrat mig en sekund, den är (nästan) helt perfekt!
Ville också ha ID8 annars hade bilen varit en kopia av min 5serie, och inte upplevts "ny".
En annan sak som slår en är att bilen är ganska ful på bild, men muskulös, bred och rå i verkligheten. Det har helt klart karaktär.

Det enda jag saknade var en ljudkuliss från den klassiska B58an så vad jag gjort är att montera en 200CSPI downpipe och Milltek avgas eftersom bilen är helt ljudlös som orginal.
Nu låter den som riktig BMW.

Jag lägger min spec nedan om det kan vara intressant, och som sagt, inte saknat eller ångrat något.

En sak jag verkligen tycker levererar är ljudsystemet. Jag har HiFi i min 5 serie och HK i M240i och det är som natt och dag till HK/M240i fördel.
Jjag övervägde M stolarna ett tag men kände inte att det behövdes, original sportstolar passar perfekt till biltypen och ger en balanserad sport/komfort även om M stolarna givetvis är snyggare, hade jag köpt M2an hade de varit ett givet val. (Men rättfärdigar i mina ögen inte 30k i merpris på en "M light")

För internet historiens skull kan jag även berätta att jag vägt bilen eftersom detta verka vara ett spännande ämne för nya BMW. Med absolut full tank (åkte från macken 500m till vågen) vägde bilen exakt 1740kg utan förare.

Min rekommendation är KÖP! Passa på innan vi alla svishar runt i Scalextricbilar!

Min spec i korta drag...
M240i xDrive
Portimao blå exteriör med alcantara/sensatec svarta stolar med blå kontrastsöm
Utöver standard
M performance bakvinge
M sport paket Pro, (dvs röda M bromsar, mörktonade lampor, M bälten, adaptiva LED lampor, M shadow line högglans)
Avtagbar Dragkrok :)
Adaptiv fjädring
M Teknologipaket (och med detta åker man på andra fälgar/däck 893 M utöver tillvalet)
Tonade bakrutor
Rhombicle alu interiör paneler (piano black känns 2006 ;) )
HK ljudsystem

Och utöver vad BMW levererade:
AUTOID TRE kolfiber front lip
AUTOID side winglets
Wagner Tuning 200CSPI downpipe
Milltek sportavgas från kat (OPF delete, med OPF delete kabel)
PPF på huv, framlampor och framförallt sidokjolar, eftersom allt pianosvart ser ut som man polerat med svinto efter 5 tvättar.
Pa
22
Patjoh668
535d 2016
NPe, tack för ett informativt inlägg.

Provkörde en 2022, på BMW i Mölndal och den lät ganska bra från avgassystemet.
Ljudkulissen var helt okej tyckte jag.

Då måste det var någon förändring på 2023 bilarna eftersom den är ljudlös, eller ??

Får man fråga vem som monterade millteksystemet , och vad det kostade?
Du behöver givetvis inte svara.

Om avgasljud: I min M440i 2021 kan jag välja i menyn Motorljud alltid är inställd på "Sportigt". Tycker mig minnas från en 2023 M340i att det valet inte fanns. (Vet inte om årsmodell eller bilmodell gör skillnaden. Med "Sportigt" låter min alldeles lagom mulligt och lite gurgligt, i vilken körmode som helst.

(Ett annat tips som borde funka med Bimmerkod i en M240i med iDrive 7 är att stänga av "motorljudet" i högtalarna. Med iDrive 8 följer hårdare skydd av konfigurationsvalen och Bimmerkod har inte samma åtkomst, har jag hört ..)

Om du vill ha min syn på "curved display" eller iDrive 7 så föredrar jag nå't som mera liknar hur bilar brukade se ut (och har bättre reglage).
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Jag tror hårdvaran på avgasprylarna är samma mellan 2023 och 2022, men olika revisioner av mjukvaran verkar spela roll hur mycket bilarna tillåts väsnas.

Mitt Milltek köpte jag på Stertman i mellandagsrean :) Tror jag betalade runt 21k
Monteringen fixade jag själv, tog inte mer än ca 2h.

Kikade precis på Blocket och priserna för nya M240. Med tanke på dagens inflation och att en ny Golf nästan kostar 300kkr är det rätt skapliga erbjudanden. Drygt 600 för en riktigt trevlig busbil som inte heller gör bort sig som allrounder. Bara att slå till
om man gillar den.

Angående begagnatpriser är det imponerande hur väl de verkar stå sig. Jag kikade lite på M240i för ca 5-6 år sedan och de begär i stort sett samma priser fortfarande för de relativt få som finns till salu. Det bör knappast vara några problem att sälja de där bilarna om några år.
Pa
22
Patjoh668
535d 2016
NPe, Stertman Nynäshamn levererar :)
Anlitat dem några gånger och det har alltid funkat perfekt.

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Patjoh668, Stertman, Nynäshamns finest ;)
Har varit där i flera omgångar med både min tidigare M135i och även min 997 Turbo i olika konfigurationer. Har bara positiva saker att säga om dem!
Blir antagligen en tur dit igen med M240i när ECUn går att låsa upp.
Pa
22
Patjoh668
535d 2016
Klarar man sig utan mstolar, adaptiv fjädring , ID8?

Vilka tillval måste man ha? Förstår givetvis satt det är individuellt vad man vill ha.

Ser att en del bilar klent utrustade utöver std, men det är kanske tillräckligt :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.