AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.472

F31 - 12 svajig, instabil och spårig.

Jag har ett mkt jobbigt problem med min trotjänare. Bilen är spårig, skakig, instabil framförallt på motorväg. Den är en pina att köra över 70-80 km/h. Svårt att köra rakt och tryggt du får hela tiden styra aktivt fram och tillbaka (microstyra). Omkörningar och filbyte känns det som allra mest. Bilen går otroligt oroligt.
Detta har vart de senaste 4 åren men i början var det mindre,så detta har stegvis förvärrats.
Det jag har gjort och felsökt är följande:
Bytt skivor och klossar runt om 4 ggr under 2 år. Efter byte har problemen minskat en aning men ändå samma problem. I fjol köpte jag nya pirellidäck vanliga, innan satt det runflat. Något bättre efter bytet men problemen kvarstår. Vid varje besiktning ber jag personalen kolla extra noga på bussningar osv utan framgång. Allt ser helt perfekt ut. Jag har lämnat in bilen på felsökning på BMW verkstad där det gjordes fyrhjulsinställning, efter det ngt bättre men samtliga problem kvarstår. De själva undersökte bussningar och stag i felsökning men fann precis ingenting att anmärka på. Det skulle bli för dyrt där att fortsätta felsökning plus att de var inte så sugna att hålla på med en såpass gammal bil? En fjäder gick av sedan från ett potthål, lämnar in på mechanum och byter båda fjäder fram plus fyrhjulsinställning men inget av det gör bilen bättre avseende mina problem. De tycker också att bilen beter sig väldigt oroligt men finner inga fel på något alls.
Jag har lagt mkt pengar på bromsbyten, däck och balanseringar va däck. Ingen framgång.
Utöver det så har jag testat sammanslagt fyra olika uppsättningar däck och fälg helt utan framgång, samma problem med samtliga uppsättningar men med olika karaktär.
Värt att tillägga, trots nya skivor och klossar så vibrerar och dunkar det när jag bromsar. Känns som skivorna skulle vara skeva, men bytt skivor och klossar flera ggr så kan omöjligt vara fel på det. Kanske ngt bromsok som är halvtaskigt?

Hur hade ni gått vidare med min felsökning? Jag har lagt snart 20-30k på detta helt utan framgång.

Haft lite mail kontakt med schmidemann och de lägger sin peng på styväxel som är ett känt fel på 2012 modell. Men jag känner inte igen mig alls på styrväxelproblemen på min bil. Inga missljud eller trög ratt osv.
bl
2.300
blixten
325i -88
Har du kvar protokollet från senaste 4 hjulsinställningen? Har du samma däckmärke och sort runtom? Fälgbredd, diameter och däckbredd?

Spontant känns det som att det är dåliga bussningar i kombination med att hjulvinklarna behöver justeras till att ligga på mer exakta värden, och inte bara inom det för verkstaden, bekväma, gröna området på skalan. Men är det glapp i styrväxeln så är det ju inte bra.
Var i Sverige bor du?
Jag har kvar protokollet och vad jag kan se så ser det bra ut. Japp det är samma däckmärke på samtliga hjul. Har som sagt testat med fyra olika uppsättningar allt är bmw original.
Ja jag håller med om det med bussningarna, men synd att både bmw, mechanum och besiktningen missar det i så fall.

Jag bor i Göteborg.
bl
2.300
blixten
325i -88
Jag har skickat "powerpost" till dig samordnarn.
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte bromsarna (skivor eller klossar) är orsaken. Anledningen att bilen är orolig i fart och att det vibrerar samt dunkar när du bromsar tror jag beror på problem i hjulupphängningen. Vilket betyder att det är stötdämpare/fjädrar, länkarmar, krängningshämmare och och bussningar som jag skulle fokuserat på.

Hur långt har bilen gått? Vad stod mätaren på när du köpte den och hur gammal var den då?

Jag tror du ska låta felsökningen få ta lite mer tid och kosta lite mer istället för att byta delar. Har du bytt bromsar och skivor 4 gånger runt om på 2 år så är ju minst 3 av dessa i onödan och baksidan med att du byter delar istället för att lyckas hitta felet.

Reagerar DSC väldigt lätt?
Bilen har rullat 18000 mil. När jag köpte den 8000 mil. Så avverkat 10k mil. Skulle säga att de 2000 första milen var allt bra, jag hade lite vibrationer i ratten då men knappt märkbart. Tänkte att de va en gammal bil. Men idag då så är den helt bedrövlig att köra. Jag har haft bilen i 5 år.

Jag har släppt det med bromsarna då jag redan gjort vad jag kunnat.

Jag tror jag måste hitta en seriös verkstad som inte är BMW Mölndal eller Mechanum som vågar ta sig an problemet. Felsöka på riktigt.
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vad är det för årsmodell?
2012
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, men när den var 5 år gammal och gått 8000 mil så är ju inte vibrationer i ratten något jag accepterat. Något var nog fel redan nu och har blivit värre med tiden.

Du har sedan dess alltså
- Bytt bromskivor och klossar (flera gånger)
- Bytt fjädrar fram
- Felsäkt bussningar och stag men inte hittat fel (När skedde detta)
- Gjort hjulinställning (flera gånger i samband med andra åtgärder)
- Bytt däck

Gör du något jobb själv eller lämnar du allt till verkstad?
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Potthål. Krökt fjäderben kan ge riktigt obehagliga överraskningar. Installerade de rätt typ fjäder? Klarade sig stötdämparen på den sida, som fick ta smällen av potthålet. Om stötdämparen, tjänar även som fjäderben och är krökt så blir resultatet säkert än värre.
Ja, det fanns lite vibrationer i ratten vid köp av bilen. Så lite att jag knappt märke ngt.
Jag notera då att däcken va lite slitna, kanske en balansering gjorde sitt.

Jag har bytt bromsarna själv, det är de enda jag gjort själv. Två fyrhjulsinställningar har gjorts på två olika verkstäder.

Problemen var innan potthålet så byte av fjädrar har inte gjort ngn skillnad förutom goare fjädrar hehe. Så problemet fanns innan potthålet.

Jag tror att enda vägen att gå härifrån är ju att hitta en bra verkstad som verkligen bryr sig. Ingen av de större kedjorna.

Blixten här på forumet ska provköra bilen, han kanske hittar på ngt? 😁
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej

Minns min 3 serie 2012 som lite orolig på motorvägen jämfört med 5 serien som jag kört några stycken. Jag hade 19 tum fälgar, tror stora fälgar med lågprofilsdäck tar bort marginaler så "obalanser" i schassit ger sig till känna. De är ju en bil med ev ettstyvt chassi som vill styra direkt och däck med mycket grepp / spårkänslig.

Du kan prova med andra fälgar du vet är "hela" och schyssta.
Bromsvibrationer rekommenderar jag att renovera oken fram, de är enkelt och billigt att göra själv. Då vet du att den bromsar jämnt.

Jag skulle låta fler provköra din bil typ kollegor / kompisar, och fråga vad de tycker. Ibland förstorar man såna här fel i sitt eget huvud om man är lite pedantiskt lagd, jag kan själv va så ibland.

Hoppas du hittar felet
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
De där du skrive rom "microstyra" känner jag igen mig i som jag minns det, men tror det var spårkänsligheten som sagt

Lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.