AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
2.572

Saltsyra + rost = succé (tips)

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag körde med mitt lilla husfarstips på okhållaren till min E46:a och blev mer än nöjd.
Jag behövde hållaren då jag köpt nya ok men jag ville inte sätta dit den grymt rostiga hållaren med oket.
Så jag tappade upp ett bad med vatten och saltsyra i blandningen 50/50 ungefär.
Sen fick hållaren ligga där i cirka ett dygn.
Resultatet blev mycket bra. Nästan ingen av den rost som växt under bilens 35000+ mil är kvar.
Bildlänk: Länk
Neutralisera syran kan man göra genom att lägga ner delen i ett bikarbonatbad. Glöm inte att skölja av ordentligt samt skydda mot oxidation med exempelvis wd40, 5-56 eller valfri olja.

VIKTIGT!!!
Ska ni testa så kom ihåg vettiga skyddskläder, handskar och GLASÖGON.
Kom även ihåg att syran hälls i vattnet, inte vattnet i syran. Siv-regeln Länk
Saltsyra har även en väldigt aggressiv lukt så var försiktig.
60 procentig Ättika fungerar också men det tar längre tid.
Både saltsyra och ättika hittas i färgbutiker.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jepp, syra fungerar finfint att ta bort rost med.

Är det lättare rost fungerar vanlig citronsyra precis lika bra och är mindre risk att man övergör arbetet då det är en ganska svag syra (för när rosten är borta fortsätter syran att gnaga bort ren och fin metall och ju starkare syra desto snabbare är detta förlopp).

Precis som JohanE säger så MÅSTE du neutralisera syran genom ett lämpligt basiskt ämne där bikorbanat uppblandat i vatten är riktigt bra.

Notera att det står bikarbonat - inte bakpulver.

Bikarbonat har bara den basiska delen och när den kommer i kontakt med en syrlig del så börjar en reaktion att ske (koldioxid bildas vilket man ser genom att det börjar bubbla - det är koldioxiden man använder för att fluffa upp bakverk men det kräver att bakverket har en syrlig del i sig om någon större reaktion ska hända).

Bakpulver däremot innehåller både en basisk och syrlig del som reagerar när det blandas i någon vätska. Bakpulver har således inget behov av att bakverket innehåller någon syrlig del för att reaktionen (bildandet av koldioxid) ska uppstå. Bra för bakverk, mindre bra för det vi är ute efter här.

Bikorbonat uppblandat i vatten är förresten bra att rengöra ett batteri med (speciellt kanske runt polerna eller där man tror syra kanske läckt ut) och neutralisera syran när man gör rent ett batteri och fräschar upp det runt batteripolerna.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Fungerar bra, men tänk på, att inte lägga något i syran, med utvändiga eller invändiga gängor. Bara ett tips.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.