|
|
|
|---|---|
|
Hej! Behöver byta bränslepumpen men har helt full tank. Kommer en massa bensin att rinna ut när jag drar upp den gamla pumpen? | |
|
Hej, Tittar man på denna bild (kolla så att jag valt rätt bil), lossas pumpen rakt ovanifrån. Borde inte vara några problem att ta ut den utan spill. Länk Tanken brukar dessutom inte bli full ända upp. Du kan ju - för att öka marginalen - luta bilen svagt åt vänster, så att lite mer bensin rinner över på den sidan. /Lennart |
|
| Om man kan välja så är det ju mindre slabbigt att byta bränslepump med lite bensin i tanken. Kan vara bra att ha en spann beredd som du kan lägga pumpen i och trasor. | |
| Förresten, slösa inte pengar på dyr originalpump! En VDO eller pierburg håller längre och kostar typ en fjärdedel… | |
|
Sen bör tilläggas, att bensinångor är farligare än bensin. Alltså viktigt att sörja för - mycket - bra ventilation. Helst utomhus, med öppna dörrar och helst, eller snarare bara, under en dag som inte är vindstilla. Jag gjorde själv ett sådant byte för flera år sedan och under liknande omständigheter. Inte jättebekvämt med bensin nästan upp till armbågarna, men med ovanstående försiktighetsåtgärder kändes det till slut som vardagsmat. Om du inte redan köpt pumpen, är ”blixtens” förslag att rekommendera. Jag valde för egen del Pierburg, som har en lång tradition inom bensinhantering. /Lennart |
|
|
Inga problem byta med full tank, se till att pumpa ut det som ligger kvar så du släpper trycket i slangarna när du kopplar loss, annars lär du få en liten dusch i baksätet. Ångor inget bry sig om, jag bytte två ggr på min e46 men akta dig för kopior av VDO pumpen, VDO är i övrigt original som BMW använder sig av men det finns kopior därute. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.