AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
942

Bakdäcken på E9x sportchassi

an
23
ancan
320D Touring -10
Fridens!

Börjar blir trött på att spendera nästan lika mycket på däck som diesel och undrar om det verkligen när normalt att insidan på däcken är nedslitna till corden varje säsong.

Jag trodde först det var för jag drog båt långa sträckor med för mycket vikt på dragkulan, men det är lika oavsett om jag gör det eller inte. Bilen har varit på hjulinställining två ggr, och jag har bett dom sätta så mild camber bak som toleranserna tillåter, men ingen skillnad.

Är det vad man får tåla om man är dum nog att ha sportchassi? Hur har ni andra det?

2010 E91:a med 225/45x17 både sommar och vinter.

Ma
1.342
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Du säger att "insidan på däcken är nedslitna till corden varje säsong". Det låter inte klokt. Så skall det verkligen inte vara. Något är fel oavsett sportchassie eller inte. Jag hade bett någon annan verkstad kolla chassiet. Låter långsökt, men du har rätt däcktryck?
bl
2.300
blixten
325i -88
Man brukar få ett protokoll efter en hjulinställning är gjord. Har du något sådant så kan man se hur hjulvinklarna ser ut?
För mycket negativ kamber påverkar hur slitaget på däcken sker, men även felaktiga toe-vinklar sliter däcken fel.
an
23
ancan
320D Touring -10
Har fått protokoll och allt är enligt BMW's rekommendationer. Blev nästan osams med stackarn som satte hjulställningarna sist.

Har lurat om kanske fjädrarna är "trötta", för den ser väldigt låg ut bak. Jag har inte bytt dem, så de är förmodligen original och kanske modellen som krymper med tiden. Men vettefan, för det borde ju hjulinställningen kompenserat för.
an
23
ancan
320D Touring -10
....och däcktryck är OK. Detta har varit sedan jag köpte den för en massa år sedan.
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En e91 med sportchassi som är frisk sliter inte ut en uppsättning bra däck per säsong, något är fel.

Hur långt har bilen gått? Hur långt kör du per säsong?
Vad har du för däck?
an
23
ancan
320D Touring -10
Den närmar sig 28000 mil snart, men bytte alla länkarmar bak för ett par år sedan och hjulinställning skedde efteråt såklart.

Har kört Hankook Prime som sommardäck. Kört på Nokia runflat dubbfria sedan sensommaren för då var sommardäcken slut och nu där det var dags att byta så var de totalslut också.

Jag pendlar en del mellan Uppsala och Bergen så det kan nog bli en hel del mil per år, men har inte märkt det här slitaget på andra bilar.
bl
2.300
blixten
325i -88
Verkar ju som att verkstan som ställer in gör något som inte är rätt. Du borde anlita någon annan som gör hjulinställning för att få en "second opinion". Dessutom ta reda på vilka värden som gäller för din bil. Om det visar sig att vinklarna är riktigt inställda då är det bussningar i bakvagnen som är slitna.
Visa användare
8.666
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du sitter och långkör vinterdäck sedan augusti så är det något helt annat än att du sliter ut ett par vinterdäck på en säsong. Vinterdäck säsongen är ca 4-5 månader, inte 9 månader och de slits ju såklart mycket mer av dubbla tiden som bör resultera i en dubbla sträckan och ogynnsamma förhållanden som det är att köra vinterdäck på sommaren (augusti).

En hel del mil? Konkretisera gärna, 2000 eller 5000 mil per år?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Haft 2 E90 och en E87 med sportchassie, ingen har slitit bakdäck.
Det är inte camber ensamt som sliter insida på däcken, utan toe ut.
Om värdena är bra vid mätning, är det dåliga bussningar.
Ma
1.342
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
också lite långsökt, men jag råkade ut för en verkstad som hade fel värden i sin apparat. Ratten stod snett, men det var enligt värdena sa dem på verkstaden. Jag tjatade ett par gånger och till sist orkade någon kontrollera apparaten. Kanske prova att byta till annan verkstad?
ma
315
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Det låter som om ngn bussning/ledlager är slut i bakvagnen… Är verkligen alla bytta i bakvagnen med tanke på att den rullat några mil?

/Kent
an
23
ancan
320D Touring -10
Tack för alla svar. Jag ska ta den till verkstad så får de kolla hjulinställing och bussningar. Har försökt känna på bussningarna själv, men har inte hittat nån uppenbar bov.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Kört snart 5000 mil (!) med mina gamla Michelin Pilot Super Sport 235/35R19 från 2014 på min 2006 325i med m-sportchassi (har rullat c:a 13000mil eller så), alla däcken är jämnt slitna (växlat mellan axlar 3ggr). Gjort en hjulinställning i samband med byte av länkarmar fram i förebyggande syfte men kört kanske 3000 mil innan det utan problem.

Hankook är väl inte direkt kända för att hålla länge ^^
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.