|
|
|
|---|---|
Moffen |
Vad är det som generellt behöver bytas på en e34 årsmod 92 som har gått ca 20 000 mil, funderar på köp men är fundersam över kostnader på reservdelar om sådant behövs, kan man se tecken på att en bil blivigt hårt körd. Hur är bmw på rost, har alldrig sett en rostig bmw men ändå? tacksam för svar |
| Det jag bytt på 95'a har gått 23' mil och 96'a som gått 19' mil är: bromsskivor (rostiga samt dålig verkan handbroms=vanligt), kasterstag och styrleder fram (vanligt) samt stötdämpare runt om (beror på vilka vägar de gått på, jag kör mycket på dåliga vägar). Sedan är det förstås risk att AC'n går ifall det sitter en sådan i bilen. | |
|
Silentblocken bör man också kontrollera. Min kärra har rullat 22000 mil och jag kan inte påstå att jag är annat än nöjd. Har i stort sett bara servat och kört (5000 mil sedan köpet) samt bytat en del förslitningsdetaljer i framvagnen. Rost har jag inte sett till. Om bilen är hårt körd är alltid svårt att se. Möjligtvis kan man kontrollera vilka som ägt bilen tidigare. Ungdomar är ju trots allt gladare för att trampa hårt med högerfoten än oss "gubbar" ;-) _____________________ Länk Sidan för alla som vill läsa om en massa onödiga saker. |
|
rsarits |
Fördelarlock och tändkablar är ofta förbisett, då locket går loss på 7-800:-, men det gör stor skillnad! Micke |
| Vad är silentblock och vart sitter dom?,är det meckigt att byta och i så fall vad kan det tänkas att kosta på märkesverkstad? jag har bytt vattenpumpen på min 525i-92 och den har gått ca 23000 mil, har hört att det är ganska vanligt?, | |
| Kolla under gör det själv, där finns det beskivet hur man byter silentblocken. Annars ska det inte vara så dyrt att få det bytt på en verkstad. | |
|
rsartis: det är DI ( direct Ignition) på nyare E34... Inga kablar inget lock ( men en spole a 700.- på burk.... tur man sålt V8an.,.....) |
|
Moffen |
Behov av styrleder och silentblocks byte har jag hört någonstans tidigare på äldre e34:or, kan man byta dessa saker själv hemma i garaget eller krävs vekstad? hur dyra är styrleder och silentblock? |
|
Moffen: Silentblock är BMW:s namn för bakvagnsbussningar. Är dessa slitna kränger bilen ganska karftigt när vägen är spårig (särskilt med breda fälgar). Man märker inte mycket av detta förän man bytat dom eftersom man lätt vänjer sig vid bilens beteende på vägen. Jag gav ca: 800:- för båda på BMW men det kanske finns billigare. Tror att BMW tar ett par tusenlappar (inkl. material) för att byta dom. Skillnaden på sidostabilitet efter bytet blev enorm. I framvgnen har jag bytat alla fyra p-ändorna samt ett styrstag (kommer ej ihåg vad det heter) och dom gick på ca: 1200:- + arbete som en kompis gjorde. Sedan måste man dessutom göra en framvagnsinställning. Om man vill byta grejorna själv beror lite på hur händig man är och vilken energi man har. Själv är jag väldigt lat och låter helst andra göra jobbet (tyckte det var roligt att skruva med bilar förr men avstår helst numera). MVH: Stefan _____________________ Länk Sidan för alla som vill läsa om en massa onödiga saker. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.