AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.921

Få bort färg från kromad grill 330i 2008

Tu
17
Turkhud
BMW 330i 2008, M-sport, manuell
Hej! Jag har sedan några år en 330i från 2008, den gamla karossen. Någon har målat grillen svart och det såg ganska bra ut ett tag, innan regn och grus såg till att lacken började flagna lite. Jag vill ta bort färgen helt, helst utan att skada kromet. Vill gärna att bilen ser ut som den gjorde när den kom från fabrik och en ny grill kostar typ 3000 spänn på BMW. På skroten är de rätt dyra också. Skadar jag kromet så får jag måla den snygg i svart ändå. Ögon som har tips?

Hej,

Det finns säkert någon kemisk/fysikalisk produkt som kan passa. Men i o m att en förkromad yta inte är det perfekta underlaget för en lackering (lacken flagnar ju, som du skriver), hade jag nog satsat på att skrapa bort lacken fysiskt med en plast-mojäng av något slag. Skadar inte kromytan.

Kan då bara hoppas, att den som lackerade, nöjde sig med att bara tvätta rent och inte slipade. Men det lär du snart få en uppfattning om.

Jobbigt att skrapa kanske, men sparar guldet. :)

/Lennart
Tu
17
Turkhud
BMW 330i 2008, M-sport, manuell
Tack Lennart! Det är nog så jag får göra. Ska ta bort grillen och testa högtryckstvätten också. Måste bara fixera grillen i något så den inte flyger iväg.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.