|
|
|
|---|---|
| Bytte båda bakdäckern i höstas efter pyspunka vänster bak. Körde bara en månad innan det var dags för vinterdäck. Skulle lägga på sommardäcken i helgen men upptäcker ett spik i vänster bak. Åkte till bilservicen i kvarterat som lagade med plugg på 3 minuter. Nu har jag ångest över att en sådan plugg bara är tillfällig och att jag antingen borde låta plugga däcket inifrån eller köpa ett nytt. Funderar också om det var ett dåligt däckval (Pirelli Scorpion Verde) till min X3 eller om jag bara haft otur. Vad säger ni här, kan jag bara köra som vanligt med pluggat däck, ska jag låta plugga det inifrån eller bör jag köpa ett nytt? | |
| Kör som vanligt. =) | |
| Om du planerar att köra på autobahn eller liknande framöver så hade jag personligen låtit plugga däcket från insidan. Kör du endast i Sverige och håller hastigheten är det knappast någon fara. | |
| Om du har ångest så kan det ju vara värt att plugga det från insidan bara för att det ska kännas lugnare. Vi fick nyss punktering på X3an och betalade några hundralappar (3?) för att få det pluggat på insidan av en däckverkstad och det kan det vara värt för sinnesfrid. Annars håller jag helt med blixten, det var ungefär vad däckverkstaden sa också. :) | |
| Hade aldrig åkt med den lagningen! Man ser ju inte hur däcket ser ut på insidan och om stommarna är fortfarande hela? Låt någon seriös firma plugga däcket innifrån. | |
| Om man inte har kört med däcket i punkterat tillstånd, utan luft, så är det knappast någon fara att stommen har blivit skadad i någon större omfattning. | |
|
Har kört med egenpluggat bakdäck i två säsonger. Enkelt att fixa själv och har hållit kanonbra. |
|
| Blixten, när jag jobbade med däck så hade majoritet kört länge med lågt tryck i däcken, en del klarade sig men många hade däck som var helt slut invändigt men det syntes inte utanpå. | |
| Tack för svaren! Jag gick runt bland ett antal verkstäder och däckfirmor igår och fick liknande (blandade) svar. Allt från att "bara kör" till att det är bäst att plugga innifrån innan jag ger mig ut på någon längre resa. Det slutade med att jag lämnade in däcket på däckfirma för pluggning innifrån. Fast att han hade möjlighet att sälja på mig ett nytt däck rekommenderade han att plugga permanent med okulär besiktining av insidan och ny balansering av hjulet, så det kändes seriöst och bra. Hoppas nu att mina ovanligt mjuka (?) Pirellidäck kan undvika skruv och spik framöver. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.