|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en fin 528-a i södra Tyskland. Vet Ni om jag måste ha förutom mitt pass även någon sorts bilförsäkring för att kunna fixa exportskyltar på "Zulassungsbehörde"? Något annat man ska tänka på om man handlar privat? Tack. MVH/Andre | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Ditt pass + att du i Tyskland fixar en försäkring, det löser man på samma ställe som du fixar skyltarna. ja, har köpt bil av privat personer |
|
Tack Jörgen. En annan fråga. Pga tidspress tänkte jag göra på följande sätt, posta mitt pass till säljaren, han får ordna exportskyltar och sedan posta tillbaka mitt pass till Sverige. Sedan är det bara att åka ner för mig och hämta bilen oberoende av öppettider på "Zulassungsstelle". Är detta genomförbart eller måste jag personligen befinna mig på plats när jag exportskyltarna ska fixas? Andra tips, ideèr? |
|
| Känns det inte lite "farligt" att skicka iväg sitt pass med posten till Tyskland? Skulle jag inte gjort. | |
| Ja, men om jag kommer överens med säljaren att det är OK för hand del så kan man väl göra så! | |
|
Det tar 2-3 timmar för dig att fixa allt vad gäller registrering av bil. Skicka inte ditt pass för några timmars tidsbesparing!!!!! Ändra schema istället. Så mycket tidspress kan det inte vara! Du har ju inte sett bilen ännu. Hur kan du lita på folk så mycket? Var försiktig! Jag lyckades testa bilen, göra en koll på Bmw verkstad och fixa med exportadministaration på en förmiddag! Mitt tips är foljnde: - Ta sena flyget ner billiga flygresor finns på 08-545 559 00 (Last-minute) - Be säljare fixa ett rum till dig - Fixa allt morgonen därpå (kolla att allt är öppet) och på em är du på väg hem. Mvh /NP |
|
|
Bra idé NP. Du har rätt! Vad kan ett flyg till Köln kosta tror du? Tack! ;-) |
|
elof |
andré inte behöverdu skicka iväg passet för att han ska fixa skyltarna åt dig.....det kan han göra utan problem ändå. De bilar jag köpt av tyska privatpersoner har de alltid hjälpt mig att fixa skyltar utan problem,Tog 30 min att få dom nu senast i stuttgart men räkna med en till två timmar. Är ju klokt att du kikar på bilen så den verkligen är så fin som han sagt osv innan du fixar skyltarna,ett tips är att ha någon bil i "reserv" att ta till och åka o kika på om nu denna inte skulle hålla måttet lycka till med din import! |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
elof, då måste de ha varit gula skyltar, ej röd. För dem måste de ha passet, räcker inte med en kopia. |
elof |
jupps det var gula. så du menar jörgen att tyskarna inte kan beställa skyltarna till bilen själva? är ju inte till personen skyltarna bids utan till bilen???? |
Lasse H |
Kopia på pass funkar aldeles utmärkt! I alla fall i mitt fall då BMW handlarn fixade lle papper åt mig i början på månaden.. /Lasse H |
![]() 2.226 530d G31
Lasse H, var det röd export skyltar ? |
|
i tyskland förljer skyltarna med personen, inte med bilen som i sverige.. själv tog jag hem min bil på släp.. helt klart enklast, om man nu har tillgång till släp.. man sparar tusenlappar på det också.. |
|
|
man kan hämta bilen genom eurotransport billigt själv importerade flera gången med eurotransport....kostar typ hamborg-sthlm bara 4000 sek |
|
Lasse H |
Jörgen: Japp de var röda. 15 dagar giltighet. de gula är inge bra eftersom dom inte funkar i danmark. allt de behövde för att fixa skyltarna var en kopia på passet o en fullmakt på fax. /Lasse H |
![]() 2.226 530d G31
Lasse H, intresant, jag har försökt samma sakt på ett flertag ställen i Tyskland och det har ej gått. |
|
Jag har gjort så som Lasse säger ett fåtal gånger, men oftast så vill inte Tyskarna gör så. //Marin |
|
Lasse H |
Jörgen: Jag köpte min bil på BMW åf nära München (Kimbeck i Pfarrkirchen). Skickade pengarna i förväg, faxade kopia på pass och en fullmakt att dom fick fixa plåtarna & försäkring åt mig. Det var allt. När jag kom ner stod bilen i hallen med plåtarna på, färdig att köras de 185 milen hem.. Inga problem, o bilen var i nyskick. /Lasse H |
Lasse H |
Andrè: du har mail... |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.