AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.076

Startmotorbyte på E46, osäker på funktion på nya startmotor

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej!
Ska byta startmotor på sambons 320 E46 m54.
Gjorde startmotorbyte på min E46 m54 för några år sedan men har blivit lite ringrostig nu.
Det jag egentligen funderar över är om den nya, egentligen lätt begagnade startmotor, som jag har i reserv funkar som den ska.

När jag testar den nya/reserv startmotorn så händer följande: med minus startkabel på startmotorn schassi och plus startkabel på den största skruven (konstant +) händer så klart inget. Om jag då ta den mellersta skruven och kopplar till + så hoppar kranshjulet/kuggen fram och börjar snurra.
Men då är min fråga, vad är då lilla skruven till? Borde inte den lilla skruven gå till tändningen och svara för att startmotorn ska hoppa igång och börja snurra?
Är det något fel på startmotorn eller tänker jag fel? Eftersom startmotor redan gör sin funktion med enbart den stora och mellersta skruvarna samtidigt kopplade på +, utan att den lilla skruven är inblandad.
Hej,

Det normala är nog att tändngslåsets ”Läge III”, eventuellt (och troligen) via ett startrelä, skickar en relativt svag ström till ”den lilla skruven”, som är den positiva polen på solenoidens kraftiga magnetspole. När spolen aktiveras, skjuter bendix-drevet in i svänghjulets kuggkrans samtidigt som en kraftig kopparbygel sluter kontakten mellan de två ”stora skruvarna” (den ena med direktkontakt till batteriet, den andra med startmotorns lindningar och rotor.

Ditt försök med att ansluta direkt till den senare (andra) skruven kan ha skickat ström bakvägen och fått motorn att till synes fungera. Men ett utslagsgivande prov är att koppla som du först gjorde men att istället ge plusspänning till den lilla skruven. Om allt då funkar, kan det vara värt att montera in startmotorn i bilen. Fast gärna med lite extra besiktning och rengöring. Kolen i motorn tar ju slut eller kan fastna.

/Lennart
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja, jag tror jag testade även att koppla till den lilla skruven samtidigt som + låg på det stora (konstanta spänning) skruven.
Det som hände då är att startmotorn började bara snurra väldigt långsamt (svagt) samtidigt som plasten/isolering började smälta runt kabeln som gick till lilla skruven (kabeln blev het).
Låter som kortis i solenoiden. Finns nog att hämta en beg på skroten, men kanske det ändå är läge att försöka hitta en komplett startmotor där?

/Lennart
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hur testar man egentligen en startmotor? Ska man köra en skruv åt gången och ser om den funktionen för respektive skruv fungerar eller ska man köra alla tre skruvar på + samtidigt?
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tack för länken!
Enligt den så är det nog något fel på min reserv startmotorn. Då är det bara att skaffa en annan och testa så att den funkar.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Och alla anslutningar ser ok ut?
Kontrollmätt att motorn får signal från tändningslåset?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lenwib och videon summerar det bra hur en startmotor fungerar, men tänkte jag kunde lägga till ett par saker (samt några bilder från när jag plockade isär en startmotor).

En startmotor är egentligen inte mer än en kraftig elmotor med en absurt kraftig strömbrytare.

Här har jag satt bokstäver på de tre terminalerna
Länk

Spänning finns alltid på B-terminalen (direkt kopplat till batteriet pluspol).

När man applicerar en 12V-spänning på S-terminalen (det är detta som händer när man vrider på startnyckeln) så kommer solenoiden att brygga ihop B- och M-terminalen.
Det gör att M-terminalen får spänning vilket i sin tur leder spänningen vidare (via den lilla svartmålade kopparflätan) in till elmotorn som börjar snurra runt (och som i sin tur drar runt förbränningsmotorn).

Men precis innan solenoiden bryggar ihop B- och M-terminalen, så skjuter den fram drevet som går in svänghjulets kuggkrans (som Lenwib beskriver).
På så sätt är startmotorns drev redan i korrekt läge innan elmotor börjar snurra runt.

Här är en bild på hur solenoiden ser ut på insidan vid B- och M-terminalen.
Länk
De två silvriga sexkantsformade sakerna (i locket) är B- och M-terminalerna.
När solenoiden aktiveras (via S-terminalen) så skjuts den enorma kopparplattan fram och helt enkelt korstluter B- och M-terminalen (och därmed leder strömmen från batteriet, in via B-terminalen, genom kopparplattan, ut via M-terminalen och vidare in i själva elmotorn).

Här är armen som sitter i solenoiden och denna armen trycker fram drevet när solenoiden aktiveras.
Länk

Drevet är fjäderbelastat så när man deaktiverar solenoiden så går drevet tillbaka in i startmotorn.
Notera att allting rör sig längs en axel som har helixformade spår i sig, så när drevet skjuts framåt så roterar det en aningens också - detta tillsammans med utformningen av tänderna gör att drev och kuggkrans alltid går in i varandras kuggar.
Länk

Felsökning - här kommer en kort översikt över VAD som ska felsökas och i vilken ordning (då detta är ordningen från mest sannolikt till minst sannolikt).

#1 : Först undersöker man om det ens kommer fram en styrsignal till S-terminalen.
Miljarder fullt friska startmotorer och batterier har bytts genom åren bara för att ingen besvärade sig att kolla denna enkla sak först...

#2 : Sen kollar man om batteriet är svagt eller inte (om spänningen mätt direkt över batteriets poler sjunker under typ 10 volt under ett startförsök så är batteriet för svagt).

#3 : Sen kollar man om man har någon dålig plus- eller jordanslutning till och från startmotorn - går inte in på detaljer för hur man gör detta här då det blir lite långt inlägg men detta är ganska enkla och grundläggande felsökningsmetoder som snabbt går att lära sig - servicetekniker lär sig detta redan på dagis men mekaniker däremot får inte lära sig detta :-)

#4 : Sen är det vanligast att först testa hela startmotorn som en enhet.
Enklast är att ta ett 12V batteri och startkablar och koppla pluskabeln till B-terminalen och minuskabeln till startmotorns hölje.
Sen tar man (precis som i videon) en liten kabel från B-terminalen och aktiverar startmotorn genom att röra vid S-terminalen.

#5 : Om inget händer så är det troligtvis en defekt solenoid (oftast den som går sönder då den mesta av funktionaliteten sitter där).

Vill man kolla att själva elmotorn är ok (eller iallafall snurrar) så kopplar man loss pluskabeln och sätter den direkt emot M-terminalen (man matar elmotorn direkt med spänning och bypassar alltså solenoiden helt och hållet).
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tack för en grundlig beskrivning på hur en startmotor fungerar!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Hej igen!
Hur som helst så visade sig att jag hade reserv startmotor till e46 före 2002/09 så jag bestämde en nybegagnad från laga.se som det stod vara testad och med garanti.
Nu när jag fick den hem och skulle testa så händer det inget. Varken solenoid som skjuter fram kugghjulet eller snurr på kugghjulet.
Det enda som händer är att det gnistrar som f..n, när jag bryggar med mejsel från konstant plus till lilla skruven eller den mellersta. Gnistrade som från en svetsapparat, t.o.m en bit av mejseln slets av.
Vad är felet?
Kan den ha legat i fuktigt miljö länge och rostade innuti eller nåt?
Känns som att kugghjulet går inte ens att vrida. Har gör mig att den andra startmotor gick det att snurra på kugghjulet med fingrar.
Hej,

Befinner mig själv f n i ett startmotorprojekt, där det gäller en Volvo traktor T24 -55, och har tröskat igenom en trög solenoid och slitna kol. ”Kan allt” nu. ;)

Det som du beskriver är ett garantiärende. Inte kul, när grejen påstås vara ok och du bara väntar på att få igång bilen… :(

Som du skriver, man skall kunna dra runt motorn med fingret på startdrevet. Gnistor och grejer skulle - teoretiskt - kunna komma genom att du kopplat fel, även om jag inte tror det, men det skall gå att snurra på rotorn.

/Lennart
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Kopplade allt rätt, tog t.o.m fram min startmotor och testade med den och den snurrar och hoppar, och lätt att vrida på hjulet.
Får nog åka till olika skrot och testa på plats för att vara helt säker.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Köpte en till begagnad startmotor från en annan skrot i närheten där jag faktisk åkte dit och testade på plats så det funkar.

Fick pengar tillbaka för den som inte funkade.

Kollade även några videor hur man renoverar startmotorer så jag öppnade den fungerande startmotor och gick igenom den för kontroll. Alla såg bra ut förutom att allt var torrt, fanns inget smörjmedel i huvudtaget. Så jag smörde smördeg alla rörliga delar och skruvade ihop den.

Idag bytte startmotor på bilen. Den andra var av någon annan märke än Bosch, lite kortare.
Skruvade isär den lite snabbt för att se vad som var felet.

Antagligen det som var felet: Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Tips!
Jag tog den svårare vägen att byta startmotor genom att byta underifrån.
Svårt att komma åt de två skruvarna särskilt den övre men med rätt verktyg och lite svett så går det.
Som belöning så slipper man riva något i huvudtaget i motorrummet. Allt arbete sker underifrån.

Lite snabbt steg för steg vad som behöver göras:
- koppla bort batteri
- hissa upp billen och säkra upp den
- skruva bort motorskydd under av plast om du har kvar den
- skruva bort aluminium skydd under motorn (8x16mm skruvar)
- skruva bort skyddet till bensin filtret
- skruva bort hela växellådsbalken
- skruva bort avgasfäste som går till vlådan (om inte den har rostat sönder)
- skruva bort trykcylinder (eller vad den heter) till urtramningslager
- dra av kontakten till vlådan
- skruva loss den stora (konstant plus) kabel på startmotor

Nu kan börja med att skruva loss startmotor
- med hjälp av en lång förlängare och böjlig adapter kan du lätt skruva bort den undre skruven
- den övre kräver mycket tålamod, på samma sätt med hjälp av förlängare kan du skruva loss den övre. Den skruven ser du aldrig (iaf i mitt fall), allt går med känsel på fingrarna. Försök lokalisera övre skruven med fingrarna på vänster hand samtidigt som du skicka lång förlängare med höger hand.
Med hjälp av fingrarna på vänster hand försök dra på hylsan (som sitter på förlängaren) och sedan börja skruva med höger hand. Så fort du kände att allt sitter rätt så håll kvar spänningen på förlängare och förflytta vänster hand till att hjälpa skruva loss nu.
Skruva tills du känner att skruven är ute ur gängan. In med vänster hand och dra ut skruven nu.
- antagligen sitter startmotor fast pga styrpinnen. Slå, rucka den tills startmotor kommer ut
- när den är ute vinkla ned den så att de resterande kablar på startmotor pekar nedåt. Skruva loss de och få ut startmotor

Återmontera allt i motsat ordning nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.