|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, Är en nybliven bilägare och är bedrövligt dålig på allt vad bilar heter. Nu är det så att min flickvän står uppe i dalarna och får inte igång bilen, hon var ut tidigare idag och startade den och då var det inga problem, sen när hon skulle starta den igen någon timme senare för att åka hem så "klickar" det bara när hon vrider på nyckeln. Några tipps på vad det kan vara ? Tack på förhand | |
| oxideringproblem, pröva med elektronikrengöring på alla säkringar och rengör dem noga innan...bara ta loss plast luckan på säkringsdosan och börja...annars kontrollera kopplingen av kablar till startmotorn och gör likadant med dem. Startmotorn är nog inte trasig. | |
| Ok...ska framföra det till henne så kan hon kolla det :) Tackar | |
rsarits |
Om det är 518:en som krånglar så hade jag exakt samma fel på min 518 för någon vecka sedan när jag skulle på färjan till tyskland, då fick jag tipset att banka till på startmotorn med t.ex ett kvastskaft (något av trä) och sedan dess har bilen fungerat, tydligen så är det ganska vanligt att startmotorn på något vis fastnar på äldre bilar, tipset kom från tre grabbar i bilen framför som visade sig vara bilmekar allihop Micke |
|
E-Wiz Det är inte så enkelt som att bilen är automat? Då går den bara starta i parkerings-eller neutralläge. Kan hända den bästa! Gissa varför jag vet :-) M v h Patric |
|
| Eller kan det inte vara så enkelt att batteriet är lite halvtaskigt. Det kan plötsligt komma en kortslutning i batteriet om det är dåligt... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Antingen så är batteriet taskigt,eller urladdat, prova med startkablar. Solonidens slutande kontaktbleck kan vara slitet och ev fått en "svetsloppa" i kopparn och då ger inte det kontakt till startmotorns lindning.Kan ev gå att avhälpa genom att hålla kvar startnyckel i startläge (solenoiden dragen) i ca 20 sekunder så den får allstra lite värma, vänta lika länge prova sedan att igen och se om det slår till startmotorn.Tjyvknep som funkar 7 av 10 ggr.Du bränner bort eventuell loppan på blecket.Men börja med batterikoll. MVH Hasso Länk |
|
är nog som rsarits säger, brukar vara kolen i startmotorn som inte når ända fram. Har hänt mig på en Ford. Slå till lite på startmotorn så funkar det nog. När kolen blivit väl slitna kan fjädern få problem att trycka ner kolet, så car det på Forden i alla fall. J |
|
|
Jag satsar mina pengar på soppapumpen! Jag råkade ut för precis samma och det var soppapumpen som var död. Man kan få tillfälligt liv i den om man klappar till den men sen är det läge att byta. precis som rsarits sa. Automat är bekvämt |
|
|
nu när jag läste igen så stog det ju faktiskt att den bara klickar.... Glöm det jag skrev om soppa pumpen! Glömde hon möjligen en dörr öppen när hon var ute tidigare? Bakluckan? eller något annat som drar ström? Laddade kanske mobilen? Låter som batteriet är urdraget. eller som Hasso gissar? Automat är bekvämt |
|
|
Batteriet som inte ger ström! Antingen det eller dålig kontakt på startmotorn... Rulla igång bilen vetja... mät upp laddströmmen. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.