AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.074

Byte av VANOS solenoider gav felkoder ?

De
1
Denkan85
535i -11
Tjenare,

jag har en 535i N55 med 13k mil, som har problem med vibrationer/skakningar ojämn motorgång. Bilen har ej lagt några felkoder vilket är riktigt frustrerande då jag har fortfarande Autoconcept garanti några månader till och jag har varit i kontakt med dem angående detta och de säger att bilen måste lägga felkoder om de ska hjälpa till.

Delar som är bytta.
- Ventilkåpan då jag trodde det hade med CCV att göra.
- Tändstiften och alla tändspolar.
- Vanlig oljebyte med alla filtrar osv.
- Rengjort MAF och MAP sensor.

Nu till VANOS Solenoiderna som är näst på tur.

Jag beställde från AUTODOC och bestämde för att mig för att montera detta själv då det skall inte vara så svår procedur.

Installationen gick bra och jag har t.om införskaffat mig ISTA PLUS endast för att försöka återställa alla motor adaptioner efter byte av Solenoiderna. Helt ofarlig procedur enligt många på nätet.

Jag valde att göra RESET ENGINE ADAPTIONS och LIMIT VALVETRONIC POSITION då skulle allt vara återställt och jag trodde stenhårt för att detta skulle hjälpa min bil med denna återställa tomgången. (något som jag nu ångrar mig djupt)

Efter jag startar bilen går den ännu sämre men detta står i ISTA att det är normalt från början tills den lär om sig allt.

MEN nu fick jag felkoder och bilen går i limp mode läge.

164041 - Exhaust Camshaft: Installation Error/faulty.

120408 - Charge pressue control; shutdown as a result of reaction.

Jag provar med att byta plats av solenoiderna och tar bort felkoderna men får samma felkoder igen så fort jag startar upp bilen. Svårt att säga om det har med kvalitén på solenoiderna att göra eftersom de jag köpte är inte OEM.

Imorgon ska jag prova med att montera tillbaka mina gamla OEM solenoider och se om detta hjälper bilen till att återgå till normal drift. Hjälper inte detta så tror jag att denna RESET skapa bara mer problem för mig men jag förstår inte hur eftersom det är många på Youtube som gör detta utan problem.

Men är det någon här på forumet som har stött på det här och kan ge mig tips på vad man kan göra, har jag kanske missat något jag skulle gjort vid denna procedur ?

We
57
WeX
530dA x-drive -17
Har inte gjort reparationen själv men vill bara uppmuntra dig att inte tappa fokus.
Utgå från systematisk felsökning och tappa inte bort dig i för många teorier.
Att proceduren skapar ett fel håller jag för osannolikt, det är ju så verkstaden hade gjort.
Du vet inte med säkerhet att solenoiderna är hela, så att byta till de gamla låter vettigt.
Gå också tillbaka till felkoden. Vad känner den av för att sätta den koden?
Ofta ett begränsat antal saker. Börja leta i den listan.

Har bilen någonsin gått bra?
Jag tycker att du ska stå på dig avseende garantin om symptomerna är så tydliga avseende den dåliga tomgången. En riktig verkstad ska ju kunna leta fel även utan felkoder.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.