AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
2.456

Vilka laddare väljer ni när ni inte laddar hemma?

Var ute och åkte i landet över påsk för första gången. Har tidigare bara laddat på Tesla stationer Tesla men testade nu de laddare som dök upp i navigatorn.
Var positivt överraskad över att det finns så många laddare trots att jag bara tog de som är >150 kW.
Men undrar om vissa är bättre än andra, tänker nu på företag (ex Ionity) och inte fysiska platser.

Själv noterade jag att Tesla tog 7 kr / kwh
Ionity tog ca 2,8 kr / kwh
EON tog ca 5,7 kr / kwh

Både Tesla och Ionity tycker jag gick fort. EON gick fort i början (upp till kanske 30-40%) men sen gick det riktigt långsamt (70 kw) trots att laddaren var en 150 kw laddare.

Vilka laddare rekommenderar ni och vilka tycker ni att man ska undvika?
Går det att betala alla som dyker upp i bilen med BMW appen?
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Har inte märkt någon större skillnad på olika "märken" men man får tänka på att många 150 kw laddare med två uttag, delar på de 150 kw. Så kommer någon annan och laddar på samma så får man bara hälften. Många verkar inte känna till detta utan är på väg att ta uttag nr 2 på samma laddare när det finns andra lediga... då får man försiktigt påpeka problemet. (Säkerligen samma folk som parkeringkramas på stora parkeringar)

Att Ionity är relativt billigt lär bero på BMW charge card och den fria prenumerationen som ingår första året.... utan abonnemang är Ionity en av de dyraste.
Tack för svar.
Nu när du säger det så fick man ju ett abb på Ionity med bilen. Det kan ju förklara saken.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Jo så är det, jag köpte en beg så jag får betala 8.70 med mitt kort men blir så sällan så det kvittar, och det är inte där kostnaden ligger. 😁
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag körde 70 mil i påsk men körde inte längre än 33 mil på en gång så det blev ingen snabbladdning, utan valde en Incharge-laddare på plats som satt bakom ett ICA för 1,9kr/kwh och lät bilen stå där över natten. Vem som ägde den vet jag inte.

När jag snabbladdar så tar jag den som finns på platsen jag ska stanna och är inte så märkestrogen. Ionity är bland de dyraste om man inte har abonnemang.
Tack för svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.