AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
785

Mitt BMW E46 renoveringsprojekt

Hejsan,

På grund av att det kom missljud (klonk/bonk) från bakvagnen när jag växlade läste jag mig till att det kunde orsakas av dåliga bussningar i bakvagnen. När jag så demonterade bakvagnen upptäckte jag förutom en stor mängd rost att bakvagnens infästning vänster bak var helt körd. Plåten sprucken och svetsarna som håller infästningen ovanifrån var alla tre trasiga (det kan man bara se efter att man skär ett litet titthål i golvet i bagaget). Missljudet kom alltså antagligen inte från att bussningarna var dåliga även om dom inte var i toppskick efter 24 år hehe. På grund av detta bestämde jag mig för att ta itu med hela underredet och renovera upp det. Byter ut plåtar i golvet, över bensintanken och bak vid huset för reservhjulet mm. Slipar rent från rost och målar över. Delarna till bakvagnen ska pulverlackas, osv osv. Här är länk till hur infästningen såg ut Länk

Skulle kunna lägga in mycket fler bilder och videos och skriva en hel massa mer info om mitt projekt för den som är intresserad. Har researchat allt från olika svetsprimers till de olika infästningarna till bakaxel som kom till E46 efter att BMW märkte att den första designen inte höll. BMW blev stämda för detta problem i USA...

Men det jag egentligen undrar i denna tråd är om någon har tips på en bra karosseriverkstad som kan hjälpa mig byta trösklar och bakskärmar? Jag kan svetsa själv, och gör det i underrede/golv m.m., men är inte så säker på att jag skulle kunna få det tillräckligt snyggt där det sen kommer att synas utåt. Har dock väldigt svårt att hitta någon verkstad som är villig att ta itu med det jobbet. Alla tips är varmt välkomna, och om det finns någon duktig hemmafixare i södra Sverige inleder jag gärna en dialog.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.