|
|
|
|---|---|
|
Startmotorn la av så jag behöver bogsera bilen några km till garaget där startmotorn ska bytas. Undrar om det går att bogsera igång dessa modeller. Vet att det gick hur bra som helst med föregångaren e36 men av någon anledning fick för mig att det inte fungerar på e46. Någon som har koll på det? | |
|
Kan inte se varför det inte skulle funka. Har bogserat igång min gamla 530i med M54. |
|
|
Av egen erfarenhet vet jag att det går att "springa" igång en E46:a i alla fall :-) |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det fungerar utmärkt. Det var i runda slängar runt nästa generation (E90) som det började flippa ur och blev bara värre och värre tills de blev SOW'ar (Smartphones On Wheels) där man i princip inte kan göra någonting om något system bestämmer sig för att sluta fungera - inklusive att ta sig ut ur bilen (oftast blir det att lyfta upp skiten med en frontlastare på ett bärgarflak och köra och dumpa den utför ättestupan). |
|
Perfekt, låter lovande. Votre bra slippa bogsera hela vägen till garaget. Räcker att nyckel i sista läge och sedan bara lägga tvåans eller treans växel när man fått fart på bilen, eller behöver samtidigt hålla i nyckel som att jag skulle starta den när jag läger i växel? |
|
| Det räcker med att tändningen på. | |
|
Slangen. Min E90 325 gick att bogsera igång, men det var en -05 med N52 motorn. LCI N53 kanske inte går ?? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jodå, det går att bogsera igång din E90 (även tillåtet enligt din instruktionsbok om du kollar där). Men det är ungefär här "det började" och varefter började fler och fler "hinder" börjar krypa in. På exempelvis E90 (och runt denna tidsperioden) så hade man numera elektroniskt rattlås. Om något gick fel med elsystemet (som påverkade just denna funktion) så går det exempelvis inte bogsera bilen eller bogsera igång bilen (jag vet att tråden var specifikt om att bogsera igång men jag täcker in både att bli bogserad och bli igångbogserad här). E90 med automatlåda får exempelvis inte bogseras igång - fast det här gällde även på tex E34-tiden så inget nytt här. Det som däremot hänt är att alla bilar idag säljs med automatlåda, så det som var en "udda undantag" och bara påverkade fåtal fordon påverkar idag alla. Samma med bogseringssträckan för bilar med automatlåda - den är begränsad till max 50 km/h och max 50 km (även detta inget nytt utan var även så på tex E34-tiden också). När du kommer till exempelvis G30 så ska alla "Intelligent Safety-system frånkopplas före bogsering" (annars kan fel uppstå på enskilda funktioner och risk för olycka). På exempelvis G30 har vi nu fått begränsningen max 50 km/h och max 50 km bogsering för manuella växellådor. Och G30 med Steptronic-låda får inte ens bogseras. Och G30 får inte startbogseras igång överhuvudtaget. Och nu börjar man även få problem med så simpla saker som att knuffa skiten om ens bara några meter (exempelvis på sin garageuppfart eller var den nu råkar stå). Här är det fortfarande inga problem med manuella (men det finns ju inga av dessa längre så det är irrelevant). De med Steptronic (dvs alla) måste starta bilen och hoppas på att alla elektronik är på glatt humör och låter dig lägga i Neutral. Det finns elektrisk/mekanisk override där man kan tvinga den in i neutralläge, oftast under växelspaken men på vissa modeller måste du kravla in under till växellådan och fippla med en skruv. På många senare varianter av lådor har man tagit bort denna möjlighet helt och hållet. Vill du precisionsbacka med förardörren öppen (eller det är fel på den elektroniska givaren eller enheten för dörrstatusen)? Glöm det lille vän... Bilen vägrar gå ur Park om den tror förardörren är öppen... Nu började även löjligheter som elektroniska handbromsar (och soft close och allt möjligt de kan tänkas komma på så vi människor ska behöva röra eller komma i kontakt med bilen så absolut lite som möjligt). Så när batteriet är dött eller något av alla elektronik strular så sitter de där och nyper hela tiden och omöjligt att knuffa bilen. Du måste manuellt skruva loss / skruva ut den elektroniska handbromsen på både bakhjulen. Batteriet sitter ju gömt där bak i bagaget och numera så har ju alla en elektroniskt styrd baklucka. Dör batteriet kan man inte öppna bagageluckan för att komma åt batteriet man vill byta ut eller ladda upp (jag vet det finns vägar runt detta men har du ingen extra energikälla i din närhet och vill komma åt batteriet måste du fälla baksätet och kravla dig in den vägen. Det här var bara ett litet urval och det finns mycket mer :-) |
|
Som komplettering så får in xDrive (E9x) bogseras heller då den lilla ömtåliga fördelningslådan inte gillar det. Jag tror bromsprov på bilprovningsens rullbänk är ok men BMWslangen har säkert koll på detta också. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.