|
|
|
|---|---|
| Som rubriken lyder så har jag tankar på byta upp mig mot en diesel 6:a. Nu till fråga så här lite spontant, är det något man bör vara uppmärksam på när det kommer till dem motorer? Har bara erfarenhet av 6:or bensin så detta är en annan grej. Hur är deras kedjor och har dem vilande sjukdomar så sätt i motorn eller någon som varit med något i det? Har kikat på allt från 2015 mellan 12 och 18 tusen mil. Servade ska dem vara dem jag hittat på nätet. Dem milen borde väl inte göra mycket eller? Vet bara att det blir dax att byta bort min 320d med 13900 mil i topskick. Gillar 6:or diesel när man hör motorn. Råare hel enkelt sen så ska man kunna få ut bra med kraft med bara steg 1 till dem runt 300hk. Det är inte dåligt tycker jag. Sen 335 eller 535 skadar inte men då sticker det i pris om man ska vara känslig mot miltalen och hålla från 2015 | |
|
Hej Dieselsexan är generellt sett mkt bra. Inga direkta problem, bara vanliga slitagesaker som EGR, glödstift etc. Jag har haft flera långmilade M57 som gått mycket bra även uppåt 40k mil. Jag tycker tvärtom att sexan går förhållandevis mjukt för att vara diesel. Med lite optimering blir karaktären på högre varv ok. Men som vanligt, sevice är A och O. |
|
| Skall tilläggas att N57 också har kedjan i bakkant, mot torpedväggen. Men motorn drabbades aldrig av kedjeproblem som N47 | |
| Kul att läsa detta. Så kedjeproblem har inte N57 motorer vad jag förstått eller? Vad är det med EGR på den, vad brukar blir fel där? Glödstift och slitage är ju normalt tycker jag också. Vad anser ni då en bil upp mot 15-18k mil borde väl inte vara mycket oroande? Hur är dem 335d och 535d är det skottsäkra trots sina 20000 mil eller vad tycker ni? | |
|
Nej, inga typfel på kedjan. EGR kleggar igen med sot och annat och tappar funktionen. Jag tror detta händer på andra bilmärken/motorer också, det har ju med avgasrening, EURO 5/6 och sådant att göra. När EGR börjar bli lite dålig får man ofta felmeddelande om "reducerad effekt, kör sakta". Men andra problem kan uppstå också. Kolla om det är fixat. Jag fick EGR-problem på min 530d GT fixad på garanti, så jag kan inte priset. Men man byter/rengör ventilen och kylaren på EGR systemet. Inget att oroa sig över. Ingen motor är skottsäker, men jag hade aldrig tvekat att köpa en väl underhållen M57/N57 med många mil. Förmodligen får du lägga mer pengar på annat på bilen. 35d har väl två turboaggregat och har lite mer klipp i sig säger de som prövat båda. Men en optimerad 30d går tillräckligt bra tycker jag. Men det är upp till dig såklart |
|
| Det blir jävla steg bara från 320 till 330 men det klart man blir sugen på 535 eller 335 självklart diesel. Men det är mest detta med motorn man blir lite oroad. Man har läst så mycket om N47 själv. Har inte blivit drabbad men ändå är det tråkigt att BMW ska ha dem problem. Får väl se om jag hittar någon fin ute på nätet då. Vad anser ni att dem flesta trimm firmor har bort programmering av EGR? Är det bra på längre sikt eller kan det göra skada? | |
|
EGR har effekt på miljön, så tar man bort den gör det ju skada på det viset. Men reparation av EGR tillhör inte det dyraste sakerna. Kostar några tusenlappar styck, men jag tror nog man rengör i första hand. Kan man också göra själv såklart. Finns massor på tuben om detta. Men du har ju en på din F34 idag... |
|
| Jo jag har en F34 nu men bara 320d därför vill jag upp i kraft. GT i sig är helt underbar att både köra och beskåda. Första gö GT i min ägo men säger inte att det är sista. Mycket utrymme sen så är den ju snygg. Pärle Brun/guld metallic snygg som faen i solen | |
| Jo, GT är snygg tycker jag med, men jag menade att du har ju redan en diesel, så har du inte varit nojig över den behöver du inte vara nojig över en 30d. Men din kanske gått ytterst lite... | |
| 13000 mil har min gått så jag vet inte om det är mycket för en -15 letar för fullt nu måste hitta en att provköra lite | |
|
Åker idag 330d 2015,inga som hels problem under mina 5 års ägande har nu rullat ca: 18000 mil. Har dom senaste 4 åren gått med steg 2 optimering, DPF delete och EGR delete. Går sjukt bra, dock som vanligt strunta i serviceintervallen och kör oljebyte vid 1500 mil, byt olja o filter i växellådan och om du har i Fördelningslådan. Drar mellan 0,65/0,75 per mil, har dock tung högerfot, går att köra billigare om man vill. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.