|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag äger en BMW E60 från 2008 och har fått en DPF-varning vid varje avläsning av koden. Trots detta fungerar bilen som den ska, men jag ser en gul varningslampa som indikerar att jag behöver antingen: byta DPF, vilket jag har hört är väldigt dyrt rengöra DPF genom att ta bilen till ett företag som tar ca 3000kr för att utföra rengöringen. Jag behöver råd om vilken metod som är mest lämplig, och gärna en uppskattning av kostnaderna. När jag har frågat verkstäderna har jag fått priser mellan 15-17kkr för "rengöringen", men jag har också sett priser på 2400-3000 kr för rengöring. Vad är det som verkstäderna tar betalt för utöver själva av- och påmonteringen? Jag skulle också uppskatta om ni kan rekommendera några verkstäder i Stockholm som är bra på att utföra detta arbete. Tack så mycket! | |
| Det är värt att notera att min bil har gått 27000 mil och har kostat mig cirka 50000 kronor i reparationer de senaste fem åren. Alla runtomkring mig tycker att jag borde bli av med den eller skrota den och skaffa en ny bil, men jag är fortfarande väldigt förtjust i min bil. | |
| Det är inte alls säkert att filtret behöver bytas. Det sätts en felkod vid ett visst miltal som kan nollställas efter kontroll. E60 LCI har underhållsfritt filter som inte behöver bytas normalt sett (om man inte bara kör stadskörning eller likn) | |
|
Tack @Löwet. Jag åker korta sträckor vanligtvis, handlar, hämtar o lämnar barn.. så ja, många kallstarter och korta sträckor. Jag har åkt med bilen längre sträckor, vi misstänkte termostat så jag höll koll på temperaturen. Motorn håller jämnt 86 grader mellan Stockholm och Uppsala. Kan ni snälla tipsa om verkstäder som kan hjälpa med sånt? |
|
|
MOTORLAMPA LYSER PROVKÖRNING- BILEN GÅR SOM DEN SKA. AVLÄSNING AV FELKODER: 4A74 GLOW SYSTEM COMMUNICATION, 4A79 GLOW SYSTEM. 4D03 EXHAUST BACKPRESSURE SENSOR, 41BA EXHAUST PRESSURE SENSOR. 480A PARTICULAITE FILTER SYSTEM, 4B1C FUEL FILTER, 3FF1 AIR MASS FLOW SENSOR. 4CA0 OIL PRESSURE SENSOR. KONTROLL PÅ LIFT: -DEMONTERING AV TURBO TRYCK SENSOR-EJ OK . SENSOR ÄR HELT IGENSATT AV SOT.(KOLLA BILDER) SOT ÄR BLÖT Det skulle kosta 35kkr att fixa, så.. |
|
|
Så många givarfel talar mest för att det inte är fel på någon givare utan snarare matning till de eller en gemensam jordpunkt. Dvs oxidation eller någon dålig kabel etc. Kan vara dyrt att hitta hos en verkstad med lite otur, men kosta rätt lite hos någon som är skicklig och har lite tur. Gruffman på youtube har en massa sköna klipp om liknande grejer. Nyckeln är att hitta någon som kan el och hur man felsöker utan att börja byta grejer på löpande band. // Magnus |
|
|
Vilken trycksensor kostar 35 tusen? Låter som de vill byta hela turbon. |
|
|
Jag skrev ner vad som skulle göras: Det har upptäckts en läckage från EGR-kylaren. För att åtgärda detta måste hela insugsgrenröret demonteras och rengöras eller bytas ut. Toplocket behöver också rengöras med en nötskalmaskin. Under reparationen är det viktigt att kontrollera virvelspjället. EGR-ventilen och kylaren måste bytas ut. Det rekommenderas att byta turbo trycksensor eller rengöra den som alternativ. Plastslangarna till vevhusventil måste bytas på grund av läckage. Det finns permanenta felkoder i glödstiftsystemet och glödstiftstyrningen har en intern fel. För att åtgärda detta måste glödstiftstyrningen och alla glödstift bytas ut. Efter reparationen bör en DPF-regenerering utföras och motorolja och filter bytas ut. |
|
|
Ska jag pröva BMW ? Kommer jag behöva lägga 40 tusen där? Kan man förvänta sig tips om några duktiga BMW elektriker/ service ställen som inte tar mer än bilens värde ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.