AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.176

Lågt oljetryck Felkoder

Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Hej alla!

Igår när jag närmade mig hemmet kom en gul varning upp "drivlina" samt att fortsätt färd var möjlig. Jag märkte att bilen växlade upp tidigare än vanligt (kör alltid Sport) och knappt någon "skjuts" alls. Bara några meter innan parkering kommer röd varning om för lågt oljetryck och uppmaning att stanna. Jag körde de sista metrarna långsamt och den röda varningen kom och gick några gånger. jag bytte olja för någon vecka sedan. Oljenivån är kontrollerad och ok (elektronisk koll).

Idag har jag kört en större sväng - inga varningar och jag tryckte på en del. Bilen gick felfritt.

Läste av obd med en Biltema BMW/Mini läsare och ett gäng felkoder kommer upp.

Behöver man överhuvudtaget bry sig om obd koder om ingen varning kommer upp på instrumentbrädan? tex smg transmission, integrated chassis management, gm central gateway module.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
De är det viktigaste då de lagras och de man får rätta sig efter vid felsökning

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Tack Yngve, men jag blir tyvärr inte klokare av ditt svar. Vill du utveckla? Mvh /Lars
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Jag hade helt klart tagit tag i detta. Be ngn med bättre felkodsläsare att gå igenom felkoderna. Måste inte vara BMW-verkstad, bara den är bra.
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Hej igen,

Igår kom varning om lågt oljetryck upp ett par gånger men försvann på någon sekund. Som jag skrev tidigare gjorde jag ett oljebyte ett tag sedan och idag plockade jag ut filtret och ser då att piggen som sitter i den nedre ändan av filtret var av! Jag måste alltså ha haft sönder den. Denna pigg går ner i ett smalt rör som kommer upp i filterhuset. Risk finns alltså att plastbiten försvunnit ner i det smala röret. Jag kunde inte se något skräp i övrigt. I botten av filterhuset finns en rund öppning och jag antar att oljan kommer där och sedan ner i det smala röret eller tvärtom? Sannolikt är det plastbiten som kanske täpper till nånstans. Vad är egentligen syftet med denna pigg? (Jag har bytt till ett nytt filter idag). Känns som att det tar ett bra tag att demontera i jakt på plastbiten.
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Såg precis ett klipp av BMW snubbe i Australien som menade att om denna pigg är av eller skadad kommer bilen varna för lågt oljetryck. Så då kanske det inte är eventuellt plastbiten som ställer till det. Men känns osannolikt att jag skulle haft sönder filtret men inte att piggen hamnade i filterhuset/röret. Får se om varningen kommer upp igen och ska ta mig en verkstad för rådgivning. All rådgivning här tas emot tacksamt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.