AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
950

E39 528IA -99 Start problem

Mi
6
Milou28
528IA Touring -99
Hej alla bilentusiaster!

Jag har en situation som jag behöver lite hjälp med. Min bil har stått stilla under en tid och nu vill den inte starta. Jag har kollat med OBD-skanner, men jag får inga felkoder tillbaka.

Bilen verkar få både bränsle och gnista, så jag började fundera på om det kanske finns något annat problem. Jag har bytt ut kamaxelgivaren men utan framgång..

Har även kollat säkringarna vid motorboxen inga dåliga säkringar där..

Har någon annan upplevt något liknande eller har några förslag på vad som kan vara orsaken till att bilen inte startar? Jag skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få! Tack på förhand!
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Välkommen till forumet!

Startmotorn går?
Ingen start och inga felkoder brukar peka mot bränslepump.
Möjligen vevaxelgivare som inte alltid ger felkod.

Vad läser du av med för OBD-verktyg?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Mi
6
Milou28
528IA Touring -99
Ja, startmotorn går. Vevaxelgivare ska vara bytt utav förra ägare
Använt biltemas obd läsare men även en K+DCAN läsare med INPA på datorn
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inpa är grymt, använd det. Notera att du bara kommer åt motor och växellåda inifrån kupén. Övriga enheter behöver du koppla in dig i det runda uttaget i motorutrymmet. Exempelvis EWS som kan vara inblandat här.

Jag tror på bränslepump eller att den surnat/tappat kompet.

Låter det som startmotorn går väldigt lätt?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Mi
6
Milou28
528IA Touring -99
Okej, får köpa en sådan rund Obd adapter och titta,
Startmotorn går ju inte tungt men inte väldigt lätt heller

Tackar för tips
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Om du säkerställer att den får soppa så tror jag på att den tappat komp eller surnat. Prova att med gasen i botten, köra starten i typ 10sek duttar med lite vila emellan. Var försiktig med startmotorn Man brukar få hålla på ett tag. Typ 20-25 vändor är inte orimligt. Gasen i botten gör att den stänger soppatillförseln.

Det klassiska på M52 och M54 är att man startar bilen kall bara några sekunder, typ en liten garageflytt, då kan detta hända. Gjordes det kanske innan den ställdes?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Mi
6
Milou28
528IA Touring -99
Får testa detta.

Förra ägaren sa att han hade kommit hem från jobbet, parkerat och sedan startade den inte på morgon. Lite svårt att tro på det men men....

Men det finns alltså en möjlighet att toppen / topplockspackingen är kass?
får hoppas att det inte är så iaf ;)
Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Att toppen skulle ha gått låter osannolikt.
Håller en slant på bränslepumpen, den brukar kunna ge fel utan felkoder. Särskilt om bränslenivån är låg <15L
Alt 2 är att den blivit komplös efter att ha gått en på tok för kort stund, men det brukar höras på startmotorn.

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lätt att kolla med Inpa eller "hemliga menyerna" Länk hur mycket det finns i varje tankhalva. Pajar sugstrålepumpen från vänster halva så stannar bilen när det är 30liter kvar ca.

Men samtidigt känns det ju osannolikt att ett bränslepumprelaterat problem kommer precis när man parkerat. Eller så bogserade förra ägaren hem den.
Vet du historien exakt hur den var?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Milou28, hur gick det med detta?

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Mi
6
Milou28
528IA Touring -99
Kompression test visade 30-60 Psi 😳 så funderar väll på om jag ska riva ner motor. Eller vad jag ska hitta på nu :)
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Men den kan väl inte rasa av att stå still?
de kan ju bli komplösa de här motorerna. jag kan inte riktigt tekniken bakom det men det har med de hydrauliska lyftarna att göra tror jag.
Här får gärna någon fylla i och utbilda ;-)

Har du matat i 10-sek stötar på starten med gasen i botten? kan krävas lite tålamod med det där.

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Intressant case!

Minst två formuleringar av TS stör mig.

Vevaxelgivaren - ”skall ha blivit bytt enligt förre ägaren”. Till vadå? frestas jag fråga. Hur många fjärran-östern-imitationer av den rätta varan finns det egentligen? ;) Och t o m Schmiedmann nedlåter sig till att sälja K-skräp så det är lätt att gå fel.

När det sedan skrivs, att gnista och soppa - verkar, VERKAR - fungera, blir jag än mer fundersam.
För att någorlunda veta var du står, byt till Bosch (helst) eller annan OEM vebaxelgivare!

Och sen så gott som noll komp på det!

Ta fasta på Olas råd! Om inte säljaren var en riktig bandit, borde felet vara lösbart utan topp-jobb. ;)

/Lennart
Mi
6
Milou28
528IA Touring -99
Jag testade Olas metod men utan framgång. Jag är osäker på om förra ägaren berättade sanningen om vad som hände med bilen, men han sa i alla fall att den hade stått stilla någon vecka och sedan inte startade på morgonen.

Bilen får både gnista och bränsle, och han sa att han bytte ut en Bosch-givare.

Jag planerar att börja ta isär motorn för att se om kamaxlarna snurrar när jag försöker starta bilen. Sedan tänker jag kolla efter böjda ventiler på insugssidan. Om jag inte hittar något där, funderar jag på att använda injektorrengöring eller liknande för att spraya ner i cylindrarna för att se om kolvringarna har fastnat.

Bilen fick jag i utbyte mot några grejer som bara låg i vägen, så jag skulle inte bry mig särskilt mycket om den skulle visa sig vara kört eller inte. Men det skulle vara kul att få igång den.

Tackar så mycket för hjälpen hittills, det kommer säkert behövas mer :)
Ok. Jag ger mig! :)

Kul med projekt, när de inte stressar….

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.