AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
649

E38, ABS-fråga

Hej,

När jag igår tog ut bilen ur vinterförvaret, blinkade DSC-lampan till. En halvtimme senare föll hastighetsmätaren bort och DSC m fl lampor tändes.

ABS-givaren VB, helt klart. Jag tänker mig att rost på "kuggkransen" kan ha bildats i kallförvaret och ställt till med något. Bakgrunden tyder ju på något ditåt, för det har aldrig tidigare varit några problem med ABS.

När jag idag körde BMW Scanner, bekräftas diagnosen. I princip. Men den säger "Circuit open".

Frågan är då om en dålig givare alltid ger det beskedet (hos BMW Scanner), eller om jag skall tolka det som att givaren (eller en kabel) har skadats mekaniskt och ger avbrott.

Vore tacksam för input. Även om jag utgår från att det är givaren som skadats eller gett upp, hade det ju varit bra att få höra om någon här har erfarenhet. Tack på förhand!

/Lennart

EDIT: Nu har jag gjort en första besiktning. Gummiisoleringen har spruckit (av åldersskäl, antar jag) alldeles framför givaren och blottar ledarna innanför. Jag antar att vatten trängt längre in mot själva sensorn alternativt kopparledarna gått av, när gummihöljets stöd försvunnit.

Ny sensor beställd. Case closed.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja men dåså,bra, case closed ;-)

Jag har varit med om dålig kontakt i själva kopplingen mellan givare och bil lite längre upp. Samma felkod.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Tack, Ola!!:)

Det var svar från dig, som jag hoppades på när jag först skrev. :))

Men vad säger Scannern om en bara sviktande givare? Gör den skillnad på ”dålig” och ”avbrott”?

I mitt fall kan jag mycket väl tänka mig att det hänt något i den koppling som du nämner. Men den skadade kabeln gör ändå ett byte motiverat. Ser jag spår av korrosion i kopplingen, får jag spara den gamla givaren för ev framtida bruk.
Går den att mäta upp?

/Lennart

EDIT: Googlade. Ja, det går att mäta. Genom den trasiga gummiisoleringen såg det ut att handla om en tvåpolig givare.

Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
;-)
Det finns tre varianter som BMW-scanner brukar köra med.

Short circuit.

Open circuit.

Plausible. Dvs orimligt värde. Utanför toleransen helt enkelt men inte kortis eller avbrott.

Jag vet inte hur man mäter dessa.

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Tack,igen, Ola!

Undrar om det ändå kanske handlar om det kontaktstycke som du föreslår.

Nu blir jag svaret skyldig.

Case re-opened! :)

/Lennart
Så, nu har jag bytt sensor VB. Redan stillastående och utan släckning av felkod, slocknade DSC- m fl besläktade lampor i instrumentet. Idag provkörde jag lite för att någorlunda försäkra mig om att det inte handlat om kabelbrott e d ("Circuit open"). Men ännu fungerar allt OK.

Dissekerade sedan den gamla sensorn. Den visar resistans ca 20-21 Ohm, dvs inget avbrott, ingen "Circuit open", precis. Hmm.

En snabb koll på nätet anger typvärden för resistansen till 1000 - 2500 Ohm, en storleksordning som jag hört tidigare också.

Så den gamla sensorn får väl antas vara kass. Den uppenbara förklaringen torde vara det brustna gummihöljet alldeles intill sensorn, där vatten kan ha trängt in och sabbat.

[Jag köpte f ö Bosch. Den kostade 788 pengar exkl frakt, så det är förståeligt att det är lätt att falla för Bremi eller Meyle till mindre än halva priset. Men man får leva som man lär... :) ]

/Lennart
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bra jobbat! Reservdelar av lite kvalité lönar sig!

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.