|
|
|
|---|---|
|
Detta kanske är besvarat i annan tråd, länka gärna dit i så fall. Tänkte byta batteri i bilen - bmw e91 2008 320d. Original sitter ett 90 ah om jag har rätt info. Går det bra att byta till exempelvis 80 ah eller 95 ah istället? Förutsatt att det är samma typ av batteri (AGM 12v). Spelar detta någon roll? Vet ni om man måste registrera / koda själva bytet eller om det inte behövs ifall man ej bryter strömmen när man sätter in det nya? | |
|
Hej och välkommen till forumet! Batteriet ska registreras. Bilen behöver veta att det är nytt för att ladda med rätt nivå. Detta är avgörande för livslängden av batteriet. Byter du från 90Ah till 95Ah behövs nog ingen omkodning. De "fasta" valen är 70, 80, 90, 110Ah med mera. Se bild:Länk Man tar det som är närmast verkligheten. Jag tycker dock man ska kolla upp vad tidigare inkodning säger om storlek och typ av batteri. Behöver inte stämma om det slarvats tidigare med bilen. Det finns ett antal sätt att göra jobbet på. Inpa är bäst till e91 för detta. Vill man köra appar så gäller Bimmerlink för registrering och Bimmercode för kodning. Undertecknad har grejer i lager om behov finns. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för ett bra svar. En lokal BMW återförsäljare skrev att man ”måste” byta till samma som originalbatteriet. Det tror jag bara är ett försök till försäljning. Jag har alltså tänkt sätta i ett 80 istället för 90 som är original. Det måste väl fungera? Är förvånad att batteriet (som aldrig är bytt dvs från 2008) fortfarande levererar. Nu i vintras har det varit aningen mer trögstartat efter de kallaste nätterna men i övrigt inga problem. Nu planerar jag att sälja bilen så då tänker jag att ett nytt batteri på 80 ah är bättre än ett 15 år gammalt på 90….Vill även undvika div ”falska felmeddelanden” som annars kan börja dyka upp med det gamla. Tack för tipset med verktygen. Jag lämnar nog in hos en verkstad som jag tror har ett motsvarande. |
|
|
Helt osannolikt att de säger så på BMW..de vet bättre. Sätter du i ett 80Ah så ska det kodas in då bilen är kodad som 90Ah nu och givetvis registreras också. Men detta bör ju verkstaden ha koll på. Personligen kan jag tycka att det är lite snålt med ett 80Ah, kan ju inte skilja så mycket i pris på ett 90 eller 95Ah? Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Ja det känns lite märkligt. Nja jag vet inte ännu. Har funderat på om jag ska välja 90-95 men ett 80 är mer än dubbelt så bra som det i nu oavsett. Bilen ska ändå säljas så det lär väl hålla ett tag framöver ändå. Verkar som det skiljer ca 1000 kr mellan 80-90/95…Kanske är värt det, jag vet inte. |
|
|
Kollade för skojs skull och det rekommenderas 80Ah eller 90Ah till din bil så det är ju helt ok. Trodde inte det skiljde så mycket som 1000kr. Med hela bilden klar så är det ju 80Ah som gäller. Trevligt med nytt batteri för den som köper, de flesta som säljer bilar byter ju inte grejer i onödan ;-) Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Var stod det att man rekommenderade 80AH? Jag var inne på någon sida för BMW originaldelar och där stod det både 80 - 90 om jag inte minns fel. Nej precis. Tänker att det är schysst med nytt. Känns bättre att avhjälpa så mycket som möjligt när man ändå ska sälja vidare, känns bäst så. En annan sak som du kanske vet som jag också behöver fixa. Kupéfläkten la av helt för en vecka sedan ca. Detta i takt med att just batteriet börjat bli sämre. Kan dessa hänga ihop? I bästa fall kanske dom gör det eller att det är en säkring? Men jag funderar på om den slås av när batteriet är så dåligt laddat… I värsta fall köper jag även en ny fläkt med :-D |
|
|
Jag kollade på Vartas sida. Det där med fläkten har jag inte koll på men tror inte den slås av vid dåligt batteri. Det vore trafikfarligt. Det är nog bäst med en ny tråd om det. Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Vet inte om jag är sen i tråden, men jag bytte till Biltemas 95Ah AGM-batteri för några år sedan. Det funkar utmärkt och kostar 2500kr. Men man måste förstås koda om bilen så att den fattar att det är ett nytt batteri. Jag köpte en Foxwell-scanner för detta eftersom den + batteri ändå blev billigare än att byta på verkstad och nu har jag ett hyfsat diagnosverktyg som jag har haft en massa nytta av. |
|
|
ancan, aldrig försent med tips ;-) Du menar väl registrera batteriet, inte koda? Var det en Foxwell NT530 du använde? Länk Mvh Ola Min OBD-shop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.