|
|
|
|---|---|
|
Detta gäller min 225xe 2019 iPreformance. Jag blev pappa till henne i går kväll, bilen skall ha ett 10kW batteri. Batteriet var tomt i går kväll och laddat i morse. När jag synar laddningen har endast 5kW hämtats från nätet? Tänker jag helt fel, men borde det inte rimligen vara 10 eller nära 10 kW? | |
|
Det borde faktiskt gå åt mer än 10kw pga förluster i laddningen, typ 15-20% till. Så antingen var inte ditt batteri tomt eller så är det inte fulladdat nu. Nåt av det måste det vara. |
|
|
Exakt. Då är jag inte helt ute och cyklar. Batteriet var dock helt slut, i alla fall enligt bilen. Har kört slut ni igen, bensinaren gick in. Har ställt den på laddning nu och får se vad den tar. I mätartavlan finns en blå linje, uppdelad i 4 bitar, efter den står det 24km när den är laddad. Är dessa siffror dynamiska? Ändras det efter körstil, temperatur osv? Ursäktar om frågorna är dumma, men har bara haft bilen 1 dag. /Väl mött |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu ska jag erkänna att jag har noll koll på dessa SoW'ar (Smartphone on Wheels). Men oftast brukar liknande batteriteknologi inte vilja bli helt urladdad och vill ej heller vara helt uppladdad. Typiskt vill den pendla mellan 20%-80% laddnivå för att maximera livslängden på batteriet (inte helt ovanligt att se på laptops). Jag tror biltillverkare har en liknande strategi. Så det är inte helt omöjligt att det är 10-20% kvar när den säger att batteriet är tomt och att den laddar kanske bara upp till 80-90% och avbryter därefter. Även om man antar den går mellan 20%-80% så är det ändåså ca 6kWh, och det är ju alltid ernergiförluster (främst i form av värme men varierar beroende en del på teknik och typ av laddning och liknande) - så en typ 6.5-7.0kWh hade jag väl gissat på att du skulle sett (och jag gissar verkligen nu). Men dessa low- and high watermarks (dvs lägsta tillåtna nivå och högsta tillåtna nivå typ 20% och 80%) är på många enheter och säkerligen också bilar inställbara. Kanske går att kolla / ändra i bilens app/meny/program/padda/cloud eller hur man nu justerar en bil numera... @Tigerkatten : Vad står det i din instruktionsbok om detta? EDIT : Ska kolla om BMW nämner något om detta för skojs skull... |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, hittar inte så mycket... Men specifikationerna för en F45 225xe nämner ju att bruttoenergin är 10kWh medans nettoenergin är 8.8kWh - det vill säga det finns bara 8.8kWh att tillgå. Så alla 10kWh kommer aldrig någonsin att fyllas på så att säga (då batteriet aldrig någonsin blir helt tomt eller helt fullt). Hittade även denna (dock ganska generella) text från BMW. Länk Här nämner de faktiskt batteriladdningsnivå som jag var inne på och de verkar också hovra kring 20%-80% för maximal livslängd (vilket troligtvis är till viss knutet till batteritekniken). De nämner också att man kan ställa in detta (men vet inte riktigt om det gäller alla modeller). |
|
Tja, förstår vad ni skriver och hur ni tänker. I instruktionsboken står inget om detta, har googlat och inte hittat något som hjälpte. Hopades på någon annan hör med samma bil som kanske viste. Det jag vet är att något inte stämmer. 8.8 kW netto har jag koll på, det blir nästan 4 laddtimmar. 2.3kW per timme. Kruxet är att den laddar fullt på 2 timmar. Det är för lite tid. Blir bara nästan 5kW. |
|
|
Hej, grattis till nya bilen och lite förvirring:) Det intressanta är räckvidden tycker iaf jag. När du laddat fullt så är räckvidden som du skriver 24km. Det baseras på körstilen sen sista laddningen. Du kan köra i eco mode(inställning vid växelspaken) och gasa mjukt, då borde du kunna nå kanske 30-32km är min erfarenhet. Hade en sådan bil som servicebil vid ett event och då var räckvidden strax över 30km på fulladdat batteri(ny bil) vid försiktig körning och 20-25 km vid mer aktiv körning. Det var 20 grader utomhus. Räckvidden sjunker också med temperaturen. Tex jag har en i3, helelbil. Kommer 30 mil på sommaren med fulladdat batteri medans 22-25 mil vid nollan eller en bit under. Du kan ju låta en BMW åf kolla batteriet åt dig, de har säkert utrustning för det. Men baserat på det du beskriver så låter räckvidden rimlig i detta väder. En sak kanske är vad mätaren visar hur många kWh som är hämtat från nätet, och hur den är kalibrerad. En sak vad bilen är specad för på pappret, vad som är tillgängligt, hur mycket den kan ta emot i verkligheten och kalibreringen av den. Vilket väder är siffrorna från BMW mätta vid? Batteriet kan inte gå under en viss % för att säkra livslängden, tydligen 20% av 10 eller 8,8kWh? och inte gå över 80% av 10 eller 8,8kWh? Ni får räkna själva men detta är den info jag ser. Min uppfattning är, allt är ok, ladda och kör och var lycklig. Om du vill, åk till BMW? Lycka till och hoppas fler 225xe ägare kan hjälpa dig med sina erfarenheter. Mina uppgår till cirka 25 mil. Rasande trevlig bil att åka runt i förort och kortare sträckor med. Mvh Asken |
|
|
Hej, tack för alla svar. Jag har dock svårt att kringgå matematiken. I dag tog jag en runda, fullt laddad och kom 19km innan batteriet var slut. Det kanske är en rimlig sträcka? Räknar jag på det så enligt bilen var förbrukningen 1,9 kW per mil (stämmer bra efter lite sökningar på nätet) 1.9kW X 1.9mil = 3.61 kW Stämmer bilens värde så förbrukade min resa ca 4 kW på 19 km. ( var är resterande 4.4kW?) 8.8 kW skall ju finnas att nyttja! Så data i bilen och data från laddningen gör gällande att ca 4-5 kW laddas bilen med från elnätet, borde vara mer. Men är 19 km en ok sträcka för 10kW så får det vara så. Kommer ni andra 225xe liknande sträcka ? |
|
|
Hej! Allt tyder väl på att batteriet tappat en hel del i kapacitet. (Jag förstår vad du menar men ett tips är att enheten för energi, både kapacitet och förbrukning/mil, är kWh. "kW" anger effekt.) |
|
|
Du tänker rätt, Tigerkatten (förutom enhetsförväxlignen ;) ). Så det kan vara som bmw21 är inne på att batteriet tappat mycket i kapacitet, men det verkar vara väldigt mycket på så få år. Om batteriet har nettokapacitet 8,8 kWh så borde en laddbox rapportera närmare 10 kWh för en laddning från tomt till fullt (pga förluster vid laddning). Om du köpt på firma skulle jag nog ta dit bilen och ifrågasätta. Det finns batteritester att göra som kan mäta kvarvarande kapacitet i batteriet, men jag tror dom kostar några tusenlappar (DEKRAs kostar ca 2000 kr som exempel). |
|
|
Godmorgon. Så klart skall det vara kWh, fel av mig. Tror det börjar ta sig lite. Har nu laddat ur helt och laddat upp. Och det har ökat kWh uttaget från laddaren från nästa 4 till 6.7hWh per laddning. Men tror något liknande detta: Batteri 10kWh Disponibelt 8.8, det ger 1.2kWh som alltid är kvar Av dessa 8.8 kan ca 5kWh användas till enbart elkörning. Då har vi 3.8kWh kvar när bensinaren kickar in, dessa används son accelerations hjälp, parkering, Driven på MC och liknande. Skulle dock vara trevligt om BMW hade lite info ang detta. Väl mött kära Bimmers/ |
|
|
Jag tror du överskattar det som ska finnas kvar efter eldrift. Bruttokapacitet - 10 kWh Nettokapacitet - 8,8 kWh Då kan 8,3-8,8 kWh användas till eldrift, det kanske är 0-0,5 kWh som finns kvar för en acceleration eller dylikt där elmotorn går fullt också. När du kör i stadstrafik så laddas det vid inbromsningar, så det är inte lång sträcka man måste köra före det återigen finns el att använda för drift. Jag tror några tänkbara förklaringar för detta är A) Inställning i bilen som är satt med en begränsning (på min elbil kan jag ställa mellan 50-100% som laddtak) B) Mjukvarubugg i bilen C) Batteridegradering - Men det låter för mycket D) Felaktiga siffror från laddaren E) Annat |
|
|
Enligt denna text är batteriet brutto 7,6kW, där finns väl en stor förklaring om det inte skiljer mellan årsmodeller? Länk Jag tror faktiskt inte på någon av Grelles förslag utan mycket mer att du är något på spåren att bilen sparar en ganska stor mängd el till 4wd. Eftersom motorn sitter på bakaxeln så måste det alltid finnas el sparat till den. Det räcker inte att regenerera till den. Elbilsbatterier tappar inte plötsligt 30% av sin kapacitet, det tror man bara i gäddfiskeforumen ;) |
|
|
Löwet, bra poäng om X-drive. Det skulle det finnas en rimlig förklaring till att spara mer energi åt. Sedan om batteriet är 7,6 kWh brutto så är netto mindre och om det sparas mycket energi till xdrive så är vi ju nära det TS upplever. |
|
|
Känns som det kanske råder nån modellårsförvirring som förklarar? F45 mellan 2015-2018 har 7,6 kWh brutto, 5,8 kWh netto. F45 facelift 2019-2022 har 10 kWh brutto, 8,8 kWh netto. U06 2022- har 16,3 kWh brutto Du anger att du har 2019 men kan det vara att det är modellår 2018 innan facelift och att du därmed har 5,8 kWh netto? I så fall låter en laddning från tomt till fullt på 6,7 kWh ungefär som förväntat? |
|
|
Det finns två olika batterier som skiljer mellan årsmodeller. Från början ”7,7kw” sedermera ”10kw”. På 10kw är det ca 8,8kw som är användbara. På 7,7kw är det ca 6kw som är användbara. Hade en 225xe 7,7kw för något år sen, men sålde den relativt snart pga den usla räckvidden. Tyvärr omöjligt att nå uppgivna siffror trots både varmgarage och uteslutande ecodriving. Upplevde dock samma sak med F30 330e. Bensintanken på 36l gör inte saken bättre då den är rejält törstig på långkörning. |
|
|
Hej. Håller fast vid mitt tidigare inlägg. Tror mycket sparas för annat än direkt eldrift. Bilen har nu i dag fått uppdaterad iDrive mjukvara och CarPlay aktiverad på BMW. Kanske siffrorna ändras. Batteriet är 10kWh, jag har faceliften. Några inställningar för hur mycket som skall laddas har jag inte hittat. Mjukvaran är nu uppdaterad. Laddaren är kopplad på ett övervakat uttag, och det stämmer. Väl mött |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.