|
|
|
|---|---|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Hej allihopa! Då man tyvärr tillfälligt ramlade över på fel sida träsket och kör SQ5a så letar jag efter en beggad dpf till en bi-tdi 313hk 3.0 diesel. Men audi forumen är nästintill icke existerande i mitt tycke om man jämför med bmw community (autopower m.m.) Tänkte optimera kärran då den passerat 15k och inga motorförsäkringar ändå gäller. Hjälp mig hitta rätt, eBay m.m är nästan tomt på detta. Alla tips är välkommna! Trevlig helg 😁 |
|
Det är alltså inte bara jag som reagerat på att det knappt finns några andra forum än till BMW. Ett sätt kan ju vara att ta ner originalen och plocka ur innehållet, då syns det inte heller. Men det är ju lite jobb. Kanske är svårt att få tag på downpipes för att det är en biturbo, två dpf antar jag. |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Tidigare ägt: BMW 328i -99 VW Golf R32 -04 VW Golf VR6 Syncro -97 BMW 330i M-Touring -04 Audi 1,8 TSQ BSR -00 BMW 320i STCC -05 BMW 320d -09 BMW 340i -17 |
Får hoppa tillbaka till BMW så småningom så löser det sig :) Tanken var att behålla en fungerande om jag vill återställa och få tag i en beggad som blir rensad för ändamålet. Men som sagt, det finns i princip inte att får tag på... Nödfall blir att montera raka rör men vill helst slippa montera på av vid bess. |
|
Du behöver inte plocka på dpf för optimering, det är en myt att det stjäl en massa effekt. |
|
Ls 443 Audi SQ5 8R
Det må så vara att det inte är bevisat och peer reviewat av uppenbara anledningar. Men basic termodynamik är att du vill ha ett högt differentialtryck över din avgasturbo och och ett lågt differentialtryck från turbo till ändrör. DPF genererar mottryck punkt slut. Den är optimerad efter motorns tänkta flöden med det laddtryck som är original. Börjar man optimera en turbo så skapar du därmed förutsättningar för ökat differentialtryck över din DPF vilket du vill undvika i ditt avgassystem. Ta med att bilen rullat 15k mil och du har en DPF som ej ger samma flöde som en ny så är det ganska lätt förstått att man kan minimera en flaskhals ganska tydligt genom att avlägsna DPF inför en optimering, sen om det är nödvändigt på just denna motorn låter jag vara osagt. Miljö aspekten med konsekvenser är införstådd. Det med detta. Inte ute efter diskussioner på ämnet utan endast möjligheten att finna en beggad DPF att lägga vantarna på för att rensa så som tråden är avsedd. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.