AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.773

Kommer ur en försäkring?

Min vagnskadegaranti löper ut och helförsäkringen blir då 7000kr/mån hos samma försäkringsbolag. Jag har hittat en annan helförsäkring hos annat försäkringsbolag för 3500kr/mån (halva priset) men problemet är att jag inte kan täckna den då jag är låst till mitt befintliga försäkringsbolag i några månader till.

Hur kommer jag ur min befintliga försäkring? Går det? Har ringt och pratat med försäkringsbolaget men dom vägrar släppa mig fast jag förklarat situationen.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Ägarbyte kan du göra men om det blir billigare totalt sett kan ju vara tveksamt då det kan vara dyr försäkring för nya "ägaren". Hur många månader är det till årsförfallodag?
Om inte nuvarande fb sänker sin premie, ställ av bilen (utan försäkring, dvs inte ens garageförsäkring) och teckna det billigare avtalet vid påställning.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Du ställer av bilen, tecknar en ny försäkring hos ett annat bolag och sen ringer du och säger upp tidigare försäkring och säg att du har tecknat en annan helförsäkring. Sen ställer du på bilen. Om du glömmer att ringa och säga upp din gamla försäkring kommer den gå in automatiskt när du ställer på igen och du har dubbla försäkringar.

Hände mig när jag bytte försäkring på det sättet en gång, men fick bara dubbelbetala ett par dagar innan jag upptäckte det.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Vilket FB?
Gissar på TH eller Skandia.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tråkigt att höra. Vad är det för kärra som betingar 84000 kr om året i försäkring?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
För info så har han nickname 993 GTS.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
En 993 GTS lär inte ha någon vagnskadegaranti kvar. ;)
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Porsche har mig veterligen inte vagnskadegaranti.

MVH Christofer
Vem säger att det är en Porsche det syftas på? Det är bara sportbilarna hos Porsche som inte har vargnskada. SUVarna och Panameran/Taycan har vagnskada.
993 GTS fanns inte som modell.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Det luktar lite troll om 993GTS.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så konstig är väl inte frågan? Sen att nicket inte är hans bil är ju det normala för majoriteten av oss.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Vad hindrar dig från att vara dubbelförsäkrad? Teckna den nya och låt den gamla löpa ut? Eller är det uppsägning just nu du nekas? Att bryta ett avtal under löptiden är ju ingen rättighet.
Har du idag trafikförs och vill adera på helförs när vagnskadan går ut? OCh där du har trafik idag vill ge dig den dyra.

Låter som du kanske kan lösa det med av- och påställning men läs allt finstilt då.
Eller bita i sura äpplet och ta det som lärpengar.

Vad det gäller försäkringar är allt en fråga om vad som står i villkoren och uppsägninstider ska man alltid ha koll på.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Om jag ställer av bilen så får den en garageförsäkring av befintligt försäkringsbolag automatiskt har jag googlat mig fram till.
Menar ni att jag ändå kan köpa en ny försäkring, ringa gamla försäkringsbolaget medans den är avställd och stänga av garageförsäkringen?

Tack för alla svar!

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nej, jag tror inte det fungerar så. Du behöver sälja bilen för att komma ur ditt avtal med existerande bolag. Om bilen är avställd så blir det garageförsäkring, men när den ställs på så återaktiveras din nuvarande.

Att skaffa två försäkring istället för en kan ju inte vara syftet, det minskar ju inte kostnaderna.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Jag har själv gjort precis som du beskriver, men det var dock några år sedan:

1.Ställ av bilen så blir det automatiskt garageförsäkring.

2.Ring ditt befintliga försäkringsbolag och säg att du inte har något behov av någon garageförsäkring och att du därmed vill avsluta försäkringen.

3. Ring ditt nya försäkringsbolag och teckna försäkringen och säg att den ska börja gälla omedelbart när du ställer på bilen.

4. Ställ på bilen.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Kom på att man var tvungen att vänta ett dygn mellan av och på-ställning.
Gör exakt som MUC skriver.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med Turbo4ever! Gör exakt som MUC säger. Poängtera just att försäkringsbehovet har upphört och att du därför vill säga upp försäkringen.

Och några tips till:
1. Kör inte med bilen när den är avställd och oförsäkrad...
2. Har du bilen står utomhus på gatan eller öppen parkeringsplats så är denna övning inte särskilt smart eftersom bilen då är helt oförsäkrad under något-några dygn.

Har du inte eget låst garage att ställa bilen i så hade jag inte gjort denna manöver utan nöjt mig med att ha den dyra försäkringen de månader detta handlar om.
Jag har också lärt mig "den hårda vägen" att tacka nej till "6-månader fördelaktig försäkring" man kan lockas till vid nybilsköp. Det straffar sig om man vill byta bolag efter 36 månader. Jag har inte provat vad som hade hänt med min dubbelförsäkring om det h'nt något, men det gick att övertala nya bolaget att dubbelförsäkra ...

Men extrakostnaden vid dubbel-försäkring i detta fallet borde i alla fall vara lägre än 7kkr/mån (det är väl nuvarande halvförsäkring som fortsätter).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.