|
|
|
|---|---|
|
Har sedan en dryg månad tillbaka en bil enligt rubrik. Bilen har gått snart 9500 mil. Jag upplever en del vibrationer/resonansljud från motorn, främst vid lägre varvtal, från tomgång till ca 1500rpm (märks således mest tydligt i stadstrafik med många start/stopp). Jag tycker också att jag ibland upplever ett missljud när man accelererar för fullt och bilen växlar upp vid ca 4000rpm. Det är inte något extremt men tillräckligt för att jag ska störa mig på det. I och med att det är en 4 cyl dieselmotor får man ju såklart räkna med en lite "oförfinad gång" men då jag jämför med en Passat TDI från 2017 så upplevs den som klart bättre i detta avseende. Vad kan vara en rimlig orsak till detta? Slitna motorfästen? Hål på avgassystemet? Växellåda? Jag har garanti på bilen, men misstänker att det är stor risk att märkesverkstaden kommer avfärda detta som "normalt". | |
|
Nu vill jag minnas att det var e60/61 jag läste om men de hade vätskefyllda motorkuddar och de blev med tiden var det spröda eller tomma på vätska? Du kan ju scrolla lite nedåt i postningar på 5-serieforumet och se om du hittar något, det var en diskussion om nån 530/535d. Ursäkta om jag svävar men det här var något som ligger i bakhuvudet. Annars gör du ju en mycket bra felbeskrivning, du är lika "sjuk" som jag vad det gäller missljud och vibrationer. Tänk dig att ha den sjukan på 20-25 år gamla V12or:) Jag skulle kontakta verkstaden. Be samtlidigt att personalen kommer med dig ut och du förklarar ljudet när ni åker då blir det lättare att återskapa. Ta även och provkör en ny 520d och se om ljudet finns där. Lite seriös felsökning borde funka. Jag tänker med, inte bli rädd nu men om föregående ägare kört på en isvall, någon del av en skyddsplåt el ngt avgasrelaterat fått sig en smäll men det avgörs snabbt med en okulär besiktning på lyften, jag håller det som mindre sannolikt att det har skett. Att göra som vanligt, att ta ett koben och känna på leder och bussningar funkar nog inte i det här fallet. Dom kan göra en PUMAsökning(tror det heter så), dvs kolla mot BMW centralt om någon info finns lagrat om fel som inträffat på andra ställen el om det finns mer info att hämta där. Ett trevligt utförligt mejl till säljaren med hänvisning till verkstaden och in en sväng, sen om det inte löser sig, posta igen? Jo just det, kolla så bilen inte varit optimerad. Mvh Asken |
|
|
Tack för inspel! Nu igår när jag kallstartade bilen så vibrerade och lät den fruktansvärt, främst vid tomgång 1000-1200rpm. Det försvann efter ca 20 min när motorn blivit helt varm. Jag avfärdade det som en ispropp. Idag på morgonen samma sak, så jag misstänker att det hänger ihop med min tidigare felbeskrivning. Har nu ringt märkesverkstad och inväntar återkoppling. |
|
|
Uppdatering: Nu har verkstaden återkopplat och de säger att det med största sannolikhet är motorkuddarna som fryser (tydligen vätskefyllda kuddar även på denna modell). De säger att det är ett vanligt fenomen och att det inte hjälper (?!) att byta motorkuddar då samma problem kommer uppstå ändå. Jag tycker det låter mycket märkligt att man skulle behöva leva med detta problem så jag stod på mig och fick till sist tid på verkstad imorgon. Uppdaterar när jag haft bilen inne. Någon som haft liknande problem och eventuell lösning? |
|
|
Låter konstigt att verkstaden inte vill byta. Låter också konstigt att de fryser sönder ideligen, borde finnas en aktion på det i så fall. Förutom en E61 häromdagen här på AP har jag inte sett något om dessa motorfästen... |
|
|
Jag fick exakt samma symtom idag. Startade bilen imorse utan värmare, kanske -7 ute. Hela bilen skakade och levde om, ratten den samma. Kollade motor och den rörde sig betydligt mer än den brukar känns det som. När jag la i backen vibrerade det ännu mer. Kändes även att det vibrerade till när man hamnade i ett rödljus och skulle dra iväg, när bilen var i dragläge. Körde till jobbet med varmgarade och gick tillbaka efter ca 2h och provstartade, inga vibrationer eller ljud. La i backen och allt var som vanligt. Lutar också mot att det kan vara en eller två motorkuddar som farit. Men väldigt märkligt då bilen bara gått 8000 mil i veckan. Bilen har stått ute i -20 under vintern flera dagar utan att den har vibrerat så där förr så att det är för att kuddarna fryser känns det ju inte som? De borde ju ha tänk att inte ha vätska som fryser i minusgrader i kuddarna kan man tycka? Uppdatera gärna när du varit på verkstad vad som hände. |
|
|
Här kommer en sen uppdatering. Bilen var in på verkstad och inget fel hittades. Verkstaden menade att motorkuddarna som är oljefyllda ofta bildar kondens på utsidan som sedan fryser vid snabba väderomslag. De hävdade att detta är ett vanligt fenomen och ingenting man gör någonting åt. Ursprungsfelet till varför jag startade denna tråd hittade man inte heller. De se att de lyssnat efter ljudet men inte hört någt (som vanligt). Min gissning är dock ändå att det är relaterat till motorkuddarna, men att jag inte kommer få någon mer hjälp via märkesverkstad att felsöka dessa. Nu funderar jag om jag ska isolera huv och torpedvägg med några rejälare doningar i stället för att få bort lite av resonansljudet i kupén. Någon som provat det? |
|
|
Ett försök att liva upp denna tråd. Fortfarande störd av resonansljud från motor som mest mellan tomgång och 1200 varv men märkbart till drygt 1500 varv. Har inte kommit till skott med att undersöka vidare då jag inte fick hjälp från märkesverkstaden men börjar känna mer och mer att det är oacceptabelt i en premiumbil (annars kan jag sälja bilen och köpa en 10 år gammal Skoda). Har med tiden börjat notera att när man släpper upp gasen och motorbromsar i motorvögsfart så börjar det vid ca 1500 varv höras ett brummande ljud från motorn som går hela vägen ner till 1000 varv. Så fort man nuddar gasen försvinner ljudet. Tycker även att motorn över lag lever om en del, främst vid accelereration under 2000 varv. Någon som kan vägleda mer i frågan? Min tes om motorfästena kvarstår men svårt när märkesverkstad avfärdat den frågan. Funderar därför på att ta in bilen för felsökning på annan verkstad för att påvisa fel (även om jag har garanti via märkesverkstad) |
|
| Hej! Har en likadan bil som du. Typ samma mil. Känner inte igen de ljud du beskriver. Försök hitta någon eller bilfirma som har samma bil och jämför under liknande förhållanden? Bor tyvärr i Gävle (;-)) annars hade jag kunnat bidra. | |
|
Jag har jämfört med en annan 520d Xdrive G31 som jag upplever inte har samma problem. Ska in med bilen på märkesverkstad 2/10 för garantiåtgärd EGR och har bett dem kika ett varv till men är rädd att de återigen kommer konstatera att "ingenting är fel" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.