AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.349

Ekonomi i 530 med PPK vs 535

Har en bekant som är intresserad av en F11, 530 (eller kanske helst en 535) årsmodell ca 2015-2016 och har bett mig som stolt 530 ägare om råd. En spaning kring detta är att tyvärr verkar det inte riktigt finnas lika många 535 som 530 där ute samt att de är ju naturligtvis dyrare både i inköp samt att försäkra.
En fråga som dykt upp är ifall det är värt med ett Performance Power Kit (PPK) som skulle ge en 530 ca 10% mer effekt, och då iaf på pappret hamna nånstans mitt emellan en omoddad 530 och en 535. I skrivande stund skulle en PPK kosta ca 20000:- här i Stockholm.
Min fråga till forumet är egentligen, skulle 530 med PPK vara ett mer prisvärt alternativ förutsatt att man är mer än nöjd med den lägre effekten jämfört med en 535? Eller är värdeminskningen på en PPK typ 100% den dagen man säljer bilen - (För väljer man istället att ta extra kostnaden för att köpa en 535 kommer man ju garanterat få tillbaka en del av den slanten då man säljer.)
En 535 är ju minst ett par hundring dyrare per månad att försäkra och finns det några ytterligare "dolda" kostnader hos en 535 vs en 530, tex för service?
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej

Handlar mycket om personliga preferenser, hur viktigt något är för just den individen.

Jag tycker det är väldigt viktigt att det är en 6a istället för 4a. Det väger äver mucket andra saker för mig.

Restvärdet kanske är bättre med en 535i , det är positivt.

Jag skulle inte lägga 20k på ett ppk. Man vet aldrig hur länge man har kvar bilen. Jag skulle inte räkna med att få igen pengarna för ppk.

Mitt råd är att hålla ut o vänta på att en 535 dyker upp, alt snart kanske nya 540i sjunkit lite mer i pris. Ska man ändå köpa en bmw kan man löpa linan ut o köpa rätt motor 😄

Lycka till
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag skulle också säga att det är sexa vs fyra som hela diskussionen kretsar kring. Så ur den synvinkeln är det stor skillnad mellan modellerna och inte som på dieselsidan där 530d är 3-liters sexa och 535d som också är en 3-liters sexa.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
en 530d med lite optimering ger ju nästan exakt vad 535d har, ett alternativ kanske? Det kostar ju heller inte mycket
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jaha, sorry!

Gäller det diesel blir skillnaden mindre. Jag köpte en 530d istället för 535d. Marginellt långsammare, gissar att gången på motorn och att bilen uppför sig i princip lika som en 535d. Man kan nog vroda upp effekten lite i framtiden utan att ligga sömnlös om nätterna.

Jag tycker dessutom de e riktigt bra klipp i 530d för att va en tung familjebil. 5 serien är en bil som ska ligga och plöja mil på motorvägen, ingen bil man köper för att drifta i rondellerna, då är några hästkrafter hit eller dit ett icke problem
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag skulle provköra båda varianterna innan jag bestämde mig. Även om effekten på papper ser likvärdiga ut så har du ändå två turboaggregat i 535 jämfört med 1 i 530, det ger i mina ögon en trevligare gång och bättre dragkraft över ett bredare spann. Hur viktigt det är kan bara spekulanten avgöra.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
530 bensin finns väl inte som modell 15-16?
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Ja provkör båda 👍
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej. Så du ska provköra en 530 med ppk? Inte så många tillgängliga vad jag vet. Men jag kan ha fel. Jag kör med PKK och det räcker bra men jag har inte kört 535 och ännu inte stöt på en att hänga med.

Bra med vrid från botten så enkelturbon jobbar bra och bara en turbo som kan gå sönder. Med Ppk får du även större oljekylare så turbon lär hålla längre än utan den.

Sen växlar ju automatlådan kanonbra så trycker du till så växlar den ner.

Kul även att denne så lågvarvig på landsväg. Knappt över tomgång vid 110.
We
57
WeX
530dA x-drive -17
Jag har en 530d med PKK. För mig så var skillnaden störst i bränsleförbrukning, om jag inte kör eco pro. Visst, bilen är lite piggare på comfort, och säkert någon tiondel till 100 men förvänta dig ingen större revolution. Jag ville egentligen ha en 535, men hittade ingen i min prisklass, och då blev detta ett försök att komma nära. Jag litar inte på att icke original-trim blir lika hållbart i längden som om man köper från BMW.
Tack för alla svar. Sammanfattningsvis tolkar jag att skillnaden ur ekonomisk synvinkel, utöver inköpspris, ev att enkelturbon har bättre hållbarhet (+bränsleförbrukningen). Dock är troligtvis restvärdet på en PPK obefintlig och man vet aldrig hur länge man behåller bilen.
Naturligtvis råder jag min bekant att provköra både 535d och 530d - helst nån med PPK.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Nja, jag är inte övertygad om att enkelturbon är mer hållbar än dubbeltrubon, snarare var väl argumentationen att en turbo har mindre chans att krångla än två... Å andra sidan har jag inte läst om några problem med någon av dessa turbos, och om man vill vara advokat åt djävulen så kan man hävda att två turbos är bättre anpassade för var sin del än en enkel som skall spänna över hela spektrumet - därmed bör dubbelturbosarna inte behöva jobba lika hårt / vara lika ansträngda som enkelturbon...
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej. Jo jag tänkte att en turbo mindre som kan krångla men frågan är om det i längden blir en högre repkostnad för turbofel med en turbo som jobbar över hela registret jämfört med två turbos som du är inne på jsn.

Jag tyckte att ppk gjorde att ecoläget på min bil gick mer harmoniskt vilket kan komma av det högre vridet. Sen 5,6 sek till hundra och endast 2000 varv på motorn i 160 km/h tycker jag räcker bra.

Har inte provkört en 535 d men en 550 d och den var kul. Så en 535 med trim till ca 380 hk är klart roligare än en 530 med ppk.

Sen tänker jag att utrustningen i en bil kan dra ner körglädjen då en tyngre bil är mindre rolig än en lättare. Blev förvånad över hur mycket min bil väger i verkligheten. Fem lätt BMI killar och vi får lämna ölen hemma ifall vi ska ha laglig totalvikt.

Min första 530 d från 2011 tyckte jag var roligare på vägen än min nuvarande och den var nog lättare fastän den hade justerbara dämpare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.