AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.309

e91 320D vill inte starta behöver hjälp.

Hejsan! ny här! jag tänkte se om jag kan få lite tips på vad jag kan göra med min bil för att få igång den igen, kan dra en liten historia hur det började, Jag skulle iväg och handla så jag åkte ungefär 1mil och när jag kommer ut efter 5min och skulle åka hem igen så ville inte bilen starta så jag tänkte ju att batteriet va dött så jag ringde efter en vän som kom med kablar men ingenting.. så vi bogserade hem bilen och jag har provat bytt batteri, och läste mig till att det kan va jordflätan som är dålig så jag la mig under och kollade och så fort jag tog tag i den så gick den av, så jag bytte mot en 25mm2 kabel men ingen skillnad.. är det ett måste att det ska va en fläta? ska jag få tag på en original och se ifall det blir skillnad? Så nu har jag slut på ideer. kan startmotorn bara tvärdö? haft bilen snart 1år och den har startat hur fint som helst under den tiden.

Mvh Andreas
ska även lägga till att det lyste upp som det skulle i instrumentet och startmotorn va död, men efter jag bytte jordfläta(kabel) så vill startmotorn gå runt litegrann men väääldigt lite som att det är för lite kräm i batteriet, men haft en annan bil med kablar ifrån och det blir ingen skillnad.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

En 25mm2 kabel fungerar fint tillsvidare för att felsöka vidare (då du åtgärdat denna problemkälla och kan leta vidate).

Men flätor används för att de är mer flexibla och mindre känsliga för de konstanta småvibrationer som uppstår.

Jag tror kabeldiameter du ersatte med är ganska nära original - men tror originalflätan ger en aningens större kabelarea där (och där är ett ställe man inte vill snåla på kabelarean). Jag gissar att originalflätan är typ 12.5-15.0mm bred och kanske 2 mm tjock, vilket ger en kabelarea i grova slängar på 25-30 mm2. Så ganska nära vad du har idag.

Men som sagt, på sikt köp en originalfläta och sätt dit.

Låt oss säg jorden mellan motorblock/startmotor och batteriet är ok (med den nya jordkabeln bör det vara det men det kan finnas andra ställen där vi tappar den men högst osannolikt i nuläget så låt oss anta vi har bra jord - men vi får inte glömma bort detta är ett antagande som inte är verifierat).

Eftersom det inte blir någon skillnad med startkablar så kan vi utesluta batteriet.
Men det där kan du göra själv på runt 3.14 sekunder!
Om du någonsin hamnar i en situation där du misstänker att batteriet är dåligt, mät med en multimeter direkt på batteriets poler och försök starta bilen. Om spänningen sjunker under runt 10 volt (eller ännu lägre) så är batteriet dåligt! Så enkelt är det!

Vill du lära dig att identifiera om VILKEN JORDKABEL SOM HELST är trasig elle dålig?
Enkelt! Även detta tar bara runt 3.14 sekunder att göra!
Mät med en multimeter mellan en jordpunkt på själva motorblocket/toppen och DIREKT på batteriet minuspol. Vad du mäter här är spänningsfallet (eller enkelt talat förluster i överföringen tilbaka till batteriets minuspol) mellan motorn och batteriet. I en perfekt värld är denna alltid 0 volt (inga förluster). Men det finns alltid små förluster, så inte ovanligt att se ett spänningsfall på kanske 0.1-0.5 volt när systemet belastas hårt dvs vid startförsök.
Men om spänningsfallet (förlusten) går mycket högre, kanske 5-10 volt under startförsöket men är annars relativt lågt, då vet vi att vi har en dålig jord någonstans som är på väg att falla sönder helt och hållet.

Det där med att mäta direkt över polerna på ditt startbatteri medans du försöker starta din bil - det är något du bör göra oavsett som första steg.
På så sätt har du verifierat en sak och kan lita på denna komponent.
Gör du inte detta kan du inte göra kommande tester (utan måste då ta hjälp av - än en gång verifierad komponent - externt inkopplat batteri eller motsvarande).

Name of the game är att verifiera komponenter eller subsystem en i taget och använda detta tillsammans med strategier som uteslutningsprincipen och divide-and-conquer.

Nästa misstänkt på listan är att plusmatningen inte når fram (bara delvis eller inte alls).

Börja med att göra ett enkelt test.

1A) Med bilens tändning avslagen, mät med en multimeter spänningen mellan pluskontakten i motorutrymmet och den associerade jordpunkten (dessa två kontakter används när man kopplar in hjälpstart och även batteriladdade och står beskrivet och utpekade i din instruktionsbok).

Du ska se batterispänning (typ runt 12.5-12.7 volt).

1B) Medans du mäter exakt samma sak på exakt samma ställe - prova att starta bilen och samtidigt observera om spänningen ändras på något sätt.

Om spänningen här sjunker betyder det att spänningen "försvinner på vägen" från batteriet till motorutrymmet (det "försvinner" i form av värmeförluster i dåliga anslutningar - såsom sönderärgade kablar och kontakter).

EDIT : Har du problem här så skulle jag DEFINTIVT gå direkt och titta på pluskabelns genomföring i batteribaljan! Det som olaO beskriver i nedanför inlägg och även info om detta längst ned i detta inlägg!

Nästa test är relativt enkelt också och fokuserar på vad som kommer fram till startmotorn (eller inte kommer fram). Detta är en fortsättning på Test #1 (förutsatt att allt såg bra ut där). Vi vet alltså att vi får späning fram till motorurymmet - men når den startmotorn?

2A) Gör först en visuell inspektion.
Medans du är här och rotar får du gärna koppla loss minuskabeln - det är annars stor risk att du kortsluter dig själv eller annat direkt mellan batteri plus och minus utan någon säkring emellan och det kan leda till allvarliga personskador eller skador på fordon.

2B) Inte ovanligt att pluskablarna till startmotorn ärgar sönder helt och hållet (de kan se fina ut från avstånd men kan vara helt uppruttnade inuti), så dra lite i pluskablarna och se hur det ser ut.
När du fipplat färdigt här så koppla tillbaka minuskabeln.

2C) Koppla nu in en av multimeterns mätkablar på startmotorns pluskabel (om det är möjligt så håll helst startmotorns pinnskruv eller en krokodilklämma runt muttern (viss risk att den trillar loss så använd en som är helisolerad).
Koppla den andra av multimeterns mätkabel till god känd jord som tex jordpunkten för starthjälp/batteriladdning.

2D) Prova att starta motorn och observera vilken spänning du ser.

Detta är spänningen som startmotorn får. Alla eventuella problem i plusmatningen kommer att dyka upp här (i form av lägre spänning än vad startmotorn ska ha).

Varför detta första test? Jo ,det första jag misstänker är att plusmatningen fram till motorutrymmet har ärgat sönder.
För du har väl batteriet där bak också eller hur?
Och många E90/E91 har väl samma dumma pluskabelgenomföring under bilen som E87 har?

Det är en klassiker att pluskabeln ärgar sönder där tills den knappt leder någon ström alls (enklare saker fungerar men såfort man belastar systemet med exempelvis startmotorn dör allt) eller totalt bortfall.
Länk
Länk

MEN GÅ INTE OCH TITTA HÄR DET FÖRSTA DU GÖR. MÄT OCH FELSÖK FÖRST! OVANSTÅENDE INFORMATION ÄR HÄR ENDAST SOM REFERENS OCH ANVÄNDS FÖRST NÄR MAN BEKFRÄFTAT ATT MAN HAR PROBLEM MED PLUSMATNINGEN.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej! Använde ni polerna i motorutrymmet när ni kablade?

Vanligt fel på dessa bilar är att pluskabelns skarvningar blir dåligt i batteribaljan. Kolla hur det ser ut där.

Här är en bra PDF Länk På sidan 5 ser man de överföringar som brukar bli angripna.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inte ett svar på hela dagen och så svarar vi samtidigt, Slangen ;-)

Som vanligt var ditt svar bättre.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Jag var ut och testade mäta mellan jorden och pluspolen i motorutrymmet och jag kanske har en billig multimeter men den säger bara 12v när jag mäter där över och blir ingen skillnad när jag gör ett start försök, den håller sig kvar på 12v. men efter ett antal försök så sjunker den till 11v. och för att jag ska kunna mäta på startmotorn måste jag skaffa mig en annan mätare då min inte har några krokodilklämmor.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inga problem med billig enkel multimeter - vilken som helst fungerar för i princip all typ av mätning som en "vanlig amatör" kommer att göra i en bil.

Notera att det är mätvärdet (spänningen) under den korta korta korta tiden du försöker starta motorn (kanske någon halv sekund som det värdet är på displayen) som är av intresse - det är den som vi söker efter.

Jag är lite osäker om ovan mätning gjordes rätt.

Hade gärna tagit en decimal iallafall, så man vet om det är 12.1, 12.9 eller 11.1 volt vi pratat om.

Men en liten sänkning av spänningen (denna mätning inkluderar även nivåsänkning från själva batteriet som alltid inträffar vid kraftig belastning) sker alltid vid startförsök. Egentligen mäter man mellan batteriet pluspol och plusuttaget i motorutrymmet, men då de flesta inte har så långa kablar så tog jag inte med detta i felsökningsproceduren.
Här låter det som att startmotorn inte ens försöker dra någon större mängd ström.
Antingen kan den inte göra det (pga riktigt dåliga kablar/kontakter) eller så är det ett fel i själva startmotorn som gör att den inte gör det.
Här brukar man koppla en tångamperemätare för att se strömförbrukningen, men då de flesta inte har en sådan så tar jag inte med denna i felsökningsprocedurerna (men detta är den typ av verktyg som behövs vid felsökning - det är alltså en helt annan uppsättning verktyg som behövs för detta jämfört med vanlig mekning - felsökning och reparation är två helt skilda saker både ur kunskaps-, verktygs- och mindsetperspektiv).

Men om den gjordes rätt så indikerar det att problemet inte är förluster i pluskabeln - iallafall inte mellan batteri och plusuttaget i motorutrymmet (vilket isåfall utesluter den ökända batteribaljan).

Ska nog dubbelkolla men är säker på att den grova pluskabeln från batteriet dras fram och den är sedan kopplad till plusuttag/generator/startmotor (dvs om det hade varit ett enormt spänningsfall där vid batteribaljan hade man märkt det även vid plusuttaget).

Däremot kan det vara enorma förluster av pluskabeln på andra ställen- främst då ned till startmotorn och oftast då vid dess ringkabelskor/kablage (därav det andra testet). Det kan ge den typ av fenomen du beskriver (att startmotorn knappt orkar gå runt precis som om det satt ett riktigt svagt batteri).

Som exempel från annan tråd så kommer här två bilder på hur kabeln till startmotorn kan se ut - just dessa är från en F31 320d 2014 men konceptet är densamma på i pincip alla bilar och man kan se hur jäkligt det kan se ut!
Försat bilden är en nymonterad för att visa hur den sitter och andra bilden är hur den gamla kabeln såg ut:
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fluktade snabbt på ett typiskt elschema kring pluskablage och dylikt.

Nu vet jag inte om du har E91/E91 LCI, M47/N47 eller vilken årsmodell och drivlina - så tog bara en ur högen (det skiljer sig mellan dessa men det grundläggande kring denna kabeldragning brukar vara ungefär samma).

Så här ser man hur den grova pluskabeln går.
Man ser att det går från batteriets pluspol via en riktigt grov 95mm2 kabel fram till motorutrymmet.
Länk

Här ser man lite tydligare vad som händer när den kommer fram i motorutrymmet.
Man ser att det går en grov 95mm2 kabel fram till hjälpstartterminalen (som heter G6430).
Från hjälpstartterminalen går det en 25mm2 kabel till startmotorn.
Länk

Och här är G6430 placeringen i motorutrymmet (den som Andreaslundinn nyss mätte på).
Länk

Så om det finns korrekt spänning fram till G6430 så betyder det att allt fram till denna punkt inte innehåller några spänningsfall (dvs dåliga kablar eller kontakter). Vilket betyder att kopplingen i batteriets balja är ok.

Felet behöver såklart inte vara något problem med spänningsfall (eller helt avsaknad av kontakt) - men det är ganska vanligt.
Andreaslundinn har redan hittat en komponent som kanske redan orsakade spänningsfall på jordsidan (eller kunde göra det vilken sekund som helst).
Vi vet att kontakterna vid batteribaljan är ett känt ställe som kan orsaka spänningsfall eller totalt bortfall på plussidan.
Vi vet också att det inte är ovanligt att kontakter/kablar till startmotorn också kan utveckla spänningsfall eller totalt bortfall på plussidan.

Så därför är det en bra början att kolla kabelintegritet innan man börjar med att byta batteri eller startmotor (vilket många gör blint utan att felsöka först).

EDIT : Angående elscheman - detta bekräftas också av PDF'en som olaO tipsade om!

Där står "One cable goes to the jump start terminal in the engine compartment and then connects to the starter and alternator".

Och vidare står det att den kabeln är 80mm2 aluminium (nu står det 90mm2 i elschemat men fullt möjligt det uppdaterats/ändrats sen detta E90 dokument skrevs - de brukar skrivas tidigt i en modells livscykel). Oavsett så är det en förbaskat tjock kabel så att det är samma är uppenbart (det finns mig veterligen bara en sådan tjock kabel i hela bilen och det är just en av dessa två som går under bilen).

Den mindre kabeln som går under bilen, som också går fram till motorutrymmet fast till motorelektroniken, är mycket mindre. Enligt PDF'en bara 10mm2.
Och det kan man se - här kan man se hur dessa två kablar ser ut som går under bilen.
Länk
Tackar så hemskt mycket för alla svar! Jag jobbar 3 13h pass nu sen ledig 3 dagar så ska då ge mig på mätningen som ni tipsat om!
Och kan skriva att det är en e91 320d m47 2006
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.