AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.303

Minsta avstånd dragkula - bakstöt?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har precis fått bkare stötfångaren lagad efter att en bil bakom knuffat till den i vänsterhörnet. Verkstaden har värmt, byucklat ut och lackat och det ser snyggt ut.
Jag har BMW orginal infällbart drag (iofs eftermonterat men BMW orginal monterat på BMWverkstad) och upplever (subjektivt) att kroken numera sitter närmare bakstöten och tycket det stämmer med då jag kör med cykelhållare på kroken. Cykeln verkar hamna närmare bakluckan. Bilen är en E91 touring årm 2011 (LCI).
Har provat med en släpdragsko och det tar ju inte i men det känns ändå som att stöten kankse omformats av värmningen och buktar ut mer vid kroken.
Avstånd mellan kulans innerkant och bakstöt är nu 55mm och bakstöt-kulcentrum är såklart då 80mm eftersom det är en 50mm kula.
Finns något rekommenderat minsta-mått mellan kula och bakre stötfångare?
Är 55 mm lite då man har infällbar krok eller är det helt rimligt?

Hut långt har ni mellan bakstöt och krok och vilken typ av krok har ni?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Nu har jag iofs en eftermonterad icke original manuellt avtagbar dragkrok på min E91:a (Glömt märke, kan vara "Steinhof"). Där är det fria avståndet mellan bakstöt och kulan 70 mm.

4-serie G22 med original elektriskt drag:
Till kulcentrum: 75mm
Mellan kula/"stötfångare": 50mm
(Bra med drag-zoom i kameran när jag backar intill ..)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Är det 50mm orginal så får nog 55mm anses acceptabelt. En kollega hade omkring 70 mm också på sin äldre 540.
Träffade skadergleraren då jag hade ett annat ärrende hos BMW som gjorde reparatioen och han sa att bakre kofångaren/stötfångaren (eller vad man vill kalla stora plastsjoket bakre nedre) går bara att montera på ett enda vis och det är gott om hakar och clips mm så den kan bara sitte på ett vis och det kan vara mitt minne som spökar.
Har provat med en lös kulhandske och det verkare inte vara risk att det går emot, får väl se när det är dax att sjösätta båten med båtsläpet senare i vår.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.