|
|
|
|---|---|
| BMW 520 D Xdrive 2021 års modell (uttagen 2020.12). Garantin har gått ut och nu har gula motorlampan börjat lysa och det verkar vara avgasfel. Samtidigt så har räckvidden med full tank ökat med 10 % och är nu ca 103 mil. Vilket verkar mycket. Kan det höra ihop och vad kan det vara för fel. Behöver man felsöka direkt och kan lampan släcka sig själv om felet är tillfälligt? | |
|
Hej Ja, felsök med/av riktigt felkodsläsare/verkstad. |
|
| Hur långt har bilen gått. Det finns en avgasgaranti på 5 år / 8000 mil. | |
| Troligen en sensor relaterad till avgasreningen som lagt av. Jag har bytt tre olika sensorer (DPF, NOX, AdBlue nivå) på min 2018 520d. De pajade vid ca 3300, 5300 och 8100 mil. Man har som sagt enligt lag garanti till 5år eller 8000mil på emissionsrelaterade fel. Jag fick betala min 3:e senor via maskinskadeförsäkringen, de första två stod BMW för. Som diskuterats många gånger på detta forumet är avgasreningen på en sådan här dieselmotor skrattretande/hårresande komplex så det är bara att budgetera för regelbundna reparationer av dessa grejor. | |
|
Som andra skrivit troligen relaterat till avgasreningen om bilen går normalt i övrigt. Jag var nyligen in och fick NOX-sensorn efter katalysatorn bytt för tredje(!) gången och då ha min bil bara gått drygt 6000 mil (årsmodell 2019). Täcks av garantin på 5 år/8000 mil och måste göras på auktoriserad BMW-verkstad. Tråkigt att dessa prylar pajar med dyra reparationskostnader. Fick en kostnads uppskattning av verkstaden att en NOX-sensor kostar i runda slängar 6500:- + moms + arbetskostnad. Förstår att folk kodar bort allt sådant när bilarna blir äldre. |
|
|
Jag har bytt samma sensor tre gånger på min bil som knappt gått 4000 mil. Nästa gång det händer skall BMW testa en ny sak. Undrar vad det är. Någon som vet? / Peter |
|
|
@ Peter, du får en Merca ;-) Sorry, kunde inte låta bli. Men det är ju faktiskt skitdåligt att ni måste byta en massa jox på nya bilar i princip. Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen: Ha ha. Yes. Det är helt kasst med dagens bilar. Det är inte bara BMW som har problem med detta sensorelände dock. I USA är det 10 år eller 20 000 mil som gäller på avgasgarantin. Vi i Sverige är på tok för mesig för att kräva vår rätt. Vad jag har hört är det sensorn efter katalysatorn som börjar rosta! Helt jäkla otroligt att inte bilindustrin kan lösa detta. Enligt konsumentköplagen skall dessa sensorer hålla i tre år. Gör de inte det skall den ersättas med ny. Jag kommer att åberopa detta när 5 år har gått och de ger upp. Detta har jag även påtalat för min BMW station. Vi får se vem som får rätt. / Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.