AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.579

Hjälp med lampor på e30

Hallå.
Behöver lite hjälp med mina lampor.

Ljusreglaget.
När spaken är intryckt är allt släckt. Helljustutan funkar.

Halvt utdragen, då lyser position ljus både fram och bak och även instrumenteringen. Halvljuset funkar INTE. Helljustutan funkar, men inte konstant helljus.

Helt utdragen, då slocknar höger positionljus både fram och bak. Även instrumenteringen slocknar. Men halv och helljuset funkar som det ska.

Kan det ha med xenonkonverteringen att göra?
Hur funkar era ljusreglage?

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ditt reglage funkar som det ska, förutom att höger position och instrument slocknar.
Troligtvis är det fel i reglaget.
Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@RaineH : Beteendet för olika funktioner skiljer sig beroende på i vilket läge tändningen är i.

Är dessa försök med tändningen i läge AV?

Jag gjorde för några år sedan en sanningstabell för min E30 men fokuserade då bara på bromsljus, parkeringsljus, blinkers och varningsblinkers (då jag hade ett tokmysko fel runt detta).

=== Tändning i läge AV ===
Allt var avaktiverat förutom två saker.
1) Man kunde aktivera varningsblinkers i alla lägen av ljusreglaget (rimligt).
2) Drog man ut ljusreglaget halvt utdraget så lyste halvljuset.

=== Tändning i läge I/II ===
Här var allt aktiverat / kunde aktiveras oavsett vilket läge ljusreglaget befann sig i - förutom en sak.
1) Parkeringsljuset lyste inte med ljusreglaget helt intryckt.

Oavsett vilket läge tändningen är i så är beteendet att höger sida av positionsljus slocknar felaktigt så något är galet.

Fel i reglaget är ganska sannolikt, men kan finnas andra vissa mer ovanliga/klurigare fel.

Jag hade ett tokmysko fel som jag fel göra en hel del metodisk felsökning för att hitta.

Kommer inte ihåg exakt alla detaljer, men när jag drog ut ljusreglaget till helt utdraget så lyste bara nummerskyltsbelysning och höger baklyse!

Felet visade sig vara att ett av de där tre reläerna som sitter under instrumentbrädan (där ovanför pedalerna) var trasiga och orsakade detta mysko beteende.
Tack för all hjälp.

Alla tester har varit med bilen igång.
Ska kolla på reläerna under ratten.

Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, felet i ditt fall är inte något av de reläer där under ratten.

Det var bara ett case study exempel just för att påvisa att det kan finnas fel på andra ställen än själva ljusreglaget.

Det var bara ett exempel på att vill man hitta vad felet är så måste man felsöka metodiskt.

Om bilen varit igång så är tändningen i läge II, vilket betyder att exempelvis parkeringsljus ska lysa i både halvt och helt utdraget läge av ljusreglaget (men vara släckta när det är i helt intryckt läge).

Hur beter sig nummerskyltsbelysningen i de tre olika lägena (med bilen igång dvs tändningen i läge II)?

Men yes, något fel är det någonstans (och ljusreglaget ligger högt på listan över misstänkta så egentligen inget direkt fel att börja där).
Efter lite felsökning där jag bland annat testade en ny strömställare kom jag fram till att det var ett relä som var trasigt.
Ett svart fempoligt relä.. Köpte ett nytt o nu funkar allt som det ska..
.

Visa användare
ProPro-medlem
13.416
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nice!

Det råkade inte vara så att det där reläet hade just detta elschema ingraverat?
Länk

Lite svårt att se kanske, här är en större bild
Länk

Eller ännu enklare, hade reläet artikelnummer 1 373 912 (eller 1 388 364 eller 1 382 353)?

Då var det exakt samma relä som jag hade problem med.
Lite pinsamt isåfall, då jag specifikt sa att det INTE var det du hade problem med!
Men jag var/är helt övertygad om mitt problem var ganska unik, hade inte läst eller hört någon haft liknande problem innan så därför var/är jag så säker på att du hade ett annat (mer vanligt) problem.
Hahahaha.
Jodå. Det var exakt det relät..:):).

Visa användare
8
mechmike
Bmw 535 M 1985
Vart köpte du relät ifrån RaineH? Jag har liknande symptom på min 535 M från 1985

Hej.
Jag köpte det på Mekonomen.
Visa användare
8
mechmike
Bmw 535 M 1985
Var det med eller utan motstånd, jag har på mitt relä ett motstånd mellan position 85 och 86

Nä. Inget motstånd.
Visa användare
8
mechmike
Bmw 535 M 1985
Hette ditt gamla relä r 1 373 912, kommer du ihåg vad du ersatte det med? Jag har kollat runt som en tok men hittar inget med samma elschema. Mvh Micke

Ingen aning vad det hette.
Se svar ovan.
Jag tog med mig relät till mekonomen som tog fram ett nytt till mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.