|
|
|
|---|---|
Buspelle |
Intressant. Det är ju ingen nyhet att BMW jobbar på nya batterier men 40% bättre räckvidd vet jag inte om det framgått tidigare. Stämmer det så börjar man närmare sig en fulltankad bensinbil. Länk |
Buspelle |
Nu vet jag att en del tycker att Carup är bilvärldens Hänt i Veckan men dristar mig ändå att länka till denna i sak intressanta artikel. BMW I5 testas just nu med den nya batteritekniken och enligt rykten ska man få en räckvidd på 80 mil. Imponerande i så fall.. Länk |
|
Jag läste det också precis och det finns ju en tråd för I5 så lägg den där. /Anders |
|
|
Räckvidd är en funktion av batteriets storlek och bilens förbrukning. Typ av batteri har ingenting med det att göra. Möjligen att den nya typen är enklare/billigare och alltså smidigare att öka storleken utan att det väger för mycket eller kostat skjortan. |
|
|
Det står ju inte så mycket i artikeln om vad tekniken faktiskt innebär men om det är någonting som behövs är det billigare och lättare batterier. Den här räckviddshetsen är kontraproduktiv. Det är otroligt dumt att sikta på att kunna köra 80 mil utan stopp, hur många dagar per år är det relevant? Laddningstid är inte heller nåt stort problem egentligen, redan idag tar det längre tid att äta och kissa än att ladda bilen. Fördelen förstås är ju att befintliga laddare kan serva fler bilen per dygn så det är ju positivt. Förbättrad termisk hantering låter bra, det är absolut så att batterier idag påverkas mycket av kyla. |
|
|
Batterierna mår bra av kyla. Det är mycket högre degradering på elbilar som går i varmt klimat. Jag tycker inte elbilsbatterierna tappar någon direkt kapacitet när det är kallt. Däremot går det såklart åt mer energi till att värma upp batteri och kupé och så ökar luftmotståndet då kall luft är mer kompakt. (kall luft sjunker ju) |
|
| Kapaciteten i batteriet kommer ju tillbaka igen när batteriet är uppvärmt. Men då har det gått åt energi för att värma upp det. Det var det jag menade, inte att kapaciteten går förlorad för all framtid. Men att tappa 20-30% av räckvidden kalla dagar är ju störande när man kanske redan ligger på gränsen räckviddsmässigt. 40 mil sommardagar har en förmåga att bli 25 mil på vintern idag. Det vill jag påstå är för mycket men hittils är det ju ungefär samma för alla. Ju större batteri desto mindre praktisk effekt också, att gå från 60 till 50 mil stör ju inte på alls samma sätt som att gå från 30 till 20. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.