AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.107

Defekt luftmassemätare?

Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Idag gjorde jag ett oljebyte och nya filter. Körde en stund och mätte därefter oljenivå. var strax över mini, så hällde på resten av den sista 5:e litern. Ny mätning och på max men grön stapel.

Upptäckte sedan lysande gul motorlampa. I med OBD läsaren och får upp 28D600, 25F500 och 258F00. tar en titt under huven :-) och ser att jag missat att sätta i MAF sensorn efter filterbytet. Men nej, OBD visar samma fel. Bilen går felfritt med sensorn i kopplad och felfritt utan sensorn på plats. Men det kanske bara en tidsfråga innan motorn börjar krångla, om nu sensorn är sönder. En ny kostar +4000kr....

Finns det några goda råd? :-)
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Jag har nu lärt mig att air intake temperature sensor (felkod 25F500) sitter som en del av MAF sensorn. Sedan handlar kod 258F00 om utetemperatur och den sensorn sitter nere under intercoolern.

Kan det vara så att om det är fel på MAF/Intake air temp. så blir det fel/utslag på utetemp.-givare? Eller så kanske det inte är något fel på MAF utan det handlar om något elektriskt som ger dessa 3 felkoder?
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Det påstås att när en ny MAF installeras kan det ta några mil innan datorn "erkänner" den nya sensorn. Och att om bilen (320d 2017) körs utan sensor, går den på standardvärden.

Så länge bilen går felfritt kan det inte vara någon fara att köra.

Tänker alltså att då jag körde iväg utan sensorn i så kommer det ta ett tag innan bilen noterar att sensorn nu sitter på plats. Får avvakta lite.

Kommentera gärna!
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Håller med dig, radera koder och kör ett tag och felsök igen. Har hört någon nämna hur lång körscykel som behövs innan adaption sker, men kommer inte ihåg nu. Men ge det någon vecka iaf
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Den släcktes idag. Hoppas den förblir släckt :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.