AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.970

F10/11 2014 Batteri laddar ur vid stillastående

Si
5
Sigge Gustafsson
530Dx Touring F11 -14
Får meddelande "Ökad batteriurladdning vid stillastående" Uppmätt batterispänning innan start efter ngn dags stillastående ca 11,9V. Efter längre körning ca 12,4V.
Uppstod efter bilen varit på BMW-verkstad en vecka och de installerat "BMW-Safety kit" efter rattstöld.
Batteriet byttes förra året och inkodades korrekt. Verkstaden antar att det är batteriet det är fel på och att det ska bytas igen. Någon med liknande erfarenhet eller tips?

bl
2.294
blixten
325i -88
När byttes batteriet senast och av vem?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
En viktig aspekt i frågan är hur din körprofil ser ut? Många korta sträckor på vintern med mycket stolsvärme, defroster i rutan och kanske tom rättvärme gör ju inte under för ett batteris livslängd direkt.

Varje start sägs kräva minst 20 minuters körning för att kompensera.

Så om du kör mycket korta sträckor så kan det, även om batteriet är nytt och inkodat korrekt, behövas underhållsladdning....

CTEK is your friend :-)

Niklas

Fransosen
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
"verkstaden antar..." men det är väl bara att mäta batteriets status, tar bara 5 minuter, kan vilken verkstad som helst göra
Si
5
Sigge Gustafsson
530Dx Touring F11 -14
Tack för tipsen!
Verkstaden (ej BMW, men bra verkstad) som bytte batteriet ska mäta upp batteriet. Är bäst att börja där trots att batteriet nyligen bytts. Då vet jag iaf att den felkällan är kollad. Dock skumt att felmeddelandet kom efter att bilen stått på BMW-verkstaden för rattmontering och installation av "BMW-safety kit". Kör minst en halvtimme i 90% av alla turer med bilen.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Just "Ökad batteriurladdning vid stillastående" tyder väl på att något drar (onormalt mycket) ström från batteriet när du är stillastående?

Konstigt nog kan jag få denna varning om GT'n står still länge (typ en vecka) med en fast monterad stödladdare (DEFA) inkopplad. Någon sorts glitch.

På GT'n fick jag också denna varning vid ett tillfälle när vatten läckte in i bagageutrymmet och slog ut diverse elektronik där (lång historia).

På min äldre 125i får jag aldrig detta meddelande, trots att den kan stå inkopplad med stödladdning länge.

/M

Mina bilar: Länk
Hej,

När moderna bilar - kanske särskilt BMW? - får problem med el, verkar det kunna handla om nästan vad som helst.

Men i o m att det kommer en varning, kanske man kan misstänka IBS, som just förekommit i en tråd:
Länk

Men möjligheterna till el-fel tycks ju vara obegränsade. :(

/Lennart
Si
5
Sigge Gustafsson
530Dx Touring F11 -14
Hej!
Tack för alla tips. Verkstaden ska mäta upp batteriet om två veckor, ska även be att de kollar om det finns ngn felkod på IBS. Kan ju tom hända att felet är orsaken till att jag fick byta batteriet förra året.
//Sigge

Jag råkade ut för samma.
Det var dörrhandtaget som spökade, comfort acces.
Bytte själv sen försvann det.
mvh
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
När man uteslutit att det beror på gammalt batteri eller bristfällig laddning så skulle jag börja med att kontrollera att bilen verkligen går ner i viloläge vilket brukar indikeras av att indikeringen på växelväljaren slocknar. Gör den inte det så kommer ju strömförbrukningen vara så stor att batteriet dräneras.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.