AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
859

Strömlöst bil - röklukt - nivåreglering?

fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Jag har ett (flera) märkliga problem som jag har svårt att koppla ihop.

Bakgrund: BMW 535d E61-06, där jag en tid har misstänkt att batteriet inte är på topp. Den tappar ibland minnet bla. Har löst detta under vintern genom att underhållsladda den varje (nåja, de flesta) helg med min Ctek mxs 5,0 laddare. Har funkat utan problem tills i måndags. Glömde ansluta laddaren denna helg!

Måndag morgon: går som vanligt ut ca 45 min innan avfärd för att sätta i motorvärmarkabeln. Den ansluter till en blockvärmare med okänd verkningsgrad, men även en kupévärmare som värmer skönt. När det är dags för avfärd så låses endast framdörrarna upp, bilen är sedan helt död. Inser misstaget med laddaren! När jag öppnar förardörren möts jag av en stark bränd lukt inne i kupén! Testar att slå på tändningen, men möts bara av ett svagt blinkande flipperspel. Inser att bilen får stå för dagen, och kopplar på laddaren på normal laddning.

Måndag kväll: När jag kommer hem ser jag att laddaren lyser rött, och endast har kommit några få av de 8 stegen (glömde kolla exakt). Bilen fortfarande helt strömlös. Får med hjälpbatteri upp bagageluckan. Kopplar bort batteripolerna från bilen för att ladda direkt på batteriet istället. Mäter först spänningen över polerna, ca 12,7V. Verkar fungera bättre att ladda då laddaren rätt snabbt går till steg 4. Avbryter då laddningen och startar istället rekondprogrammet över natten. Den starka röklukten är kvar!

Tisdag morgon: rekondprogrammet pågår fortfarande, är på steg 4.

Tisdag kväll: rekondprogrammet är klart (steg 7). Kopplar in batteriet till bilen igen. Den startar utan problem, men har såklart satt en massa felkoder. Hör att kompressorn till nivåregleringen börjar jobba men larmar efter ett tag för fel på nivåreglerings systemet. Bilen verkar i övrigt fungera som den ska, men vänster bak ligger i botten. Varje gång jag startar bilen så hör jag kompressorn jobba i kanske 30 sek, sedan kommer felmeddelandet, och vänster bälg blåser inte upp sig. Jag bytte bälgarna på båda sidor för ca 5 år sedan. Nollar felkoder, och inga nya (relevanta) dyker upp förutom för nivåregleringen (vänster bälg)

Nu blir jag inte klok på hur allt detta hänger ihop? Dött batteri - bränd lukt - nivåreglering. Eller har tre helt separata fel uppstått under helgen när bilen stod i carporten?!

Hur får man bort bränd lukt i kupén? Jag har ställt in en skål med ättika nu.

Det blev ett långt inlägg, men tar gärna emot idéer! 🙂 Blir väl till att inspektera luftbälgen någon dag framöver.
Ir
66
Irokee
Volvo S90 -18
Volvo Amazon 1967
Kul när allt kommer på en gång ;-)
Bränd lukt.... specificera gärna. Kan det vara kupévärmaren som spökar ? det är skillnad på bränt damm och bränd elektronik ... (kan i.o.f sig vara bränd elektronik i en kupévärmare åxå..)
Batterit.... hur gammalt ?
Nivåregleringen... kan vara kompressorn och back-ventilerna där som spökar, om det var så att du bytte bälgarna för 5 år sedan.

Lite att börja med...

//MKN Ekerö

Ma
1.344
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
Du borde låta en verkstad kolla status på batteriet, det görs på 5 min. Är det dåligt kan du iaf utesluta det som orsak till en massa felkoder och kanske annat.
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Ja visst är det spännande! 🙂
Jag är ingen expert på brända lukter, men det luktar inte riktigt som brandrök. Jag lutar nog mer åt bränd elektronik. Ska kanske testa att köra kupévärmaren separat för att se om den luktar. Min känsla är dock att det kommer från bakre änden av bilen, eftersom jag tyckte att det luktade ännu skarpare i närheten av batteriet...

Batteriet är av okänd ålder, men jag har inte bytt det på de 10 år som jag har haft bilen. Så inte oväntat om det behöver bytas ut. Tycker dock inte att det kan förklara den brända lukten...?

Jag bytte faktiskt kompressorn till nivåreglering när bilen var nyköpt, ca 10 år sedan. Sedan har båda bälgarna bytts efter påpekan på besiktningen. Tror inte att backventilerna är åtgärdade.
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Hej Matthias, jag är helt med på att batteriet kanske behöver bytas, och att det kan ge upphov till märkliga felkoder/elfel. Jag kan dock inte begripa hur det kan orsaka kraftig bränd lukt? Vilket gör mig lite orolig!
Kan ännu mindre begripa hur det kan orsaka att ena luftbälgen inte blåser upp sig?
Alternativet är ju att det är två eller tre helt separata fel som har uppstått samtidigt, medans bilen inte användes. Det låter lite för otroligt 🙂
Ma
1.344
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
Kolla batteriets status, kolla även på batteriet, såg en post häromdagen om ett bränt batteri Länk
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Tack! Mycket intressant!
Jag såg inget uppenbart när jag kopplade bort batteriet, men ska göra en noggrannare kontroll av kablage.
Minns att jag har en icke åtgärdad aktion från BMW om att byta någon jordningskabel/genomföring. Kan det vara detta som spökar tro?
Ma
1.344
Matthias
328i GT - 2016
320d - 08
X5 40d - 13
Ja, se till att åtgärda genomföringen! Där har du ett troligt fel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.