AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.424

BMW satsar på nya bensin- och dieselmotorer

Sida 6 av 8
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
I Kina så stod elbilar för 22% av bilförsäljningen, medan i Europa så var siffran 12,1%. Det är alltså inte helt korrekt att anta att Europa leder utvecklingen utan snarare så laggar den bakom världens största bilmarknad (Kina).

Det är inte heller många icke-kinesiska modeller på topp 15 listan av elbilar så just nu så som den position som speciellt tyska märken haft fram till idag ser tuff ut att försvara framöver.

I Sverige så finns ju minnet av den tidigare framgångsrika varvsindustrin som relativt plötsligt helt tappade marknadsandelar och åts upp av asiatiska konkurrenter.

Länk

Länk
Mycket gissningar i tråden men ingen verkar ha läst tillräckligt noggrant i artikeln om hybridisering. Hur optimerade är dagens turbomotorer för att lira ihop med batterier som hybrider (antingen laddbar eller ej)? Därför har jag svårt att förstå svart/vitt diskussionen i tråden om att det måste antingen vara 100% bensin eller el.
Dagens laddhybrider känns ju i många fall som ganska taffliga nödlösningar så kanske en smartare hybridisering kan bli räddningen för förbränningsmotorn på de marknader där elektrifiering inte är ett alternativ av flera skäl.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
DI idag:

Tyskarna ger upp motstånd om gröna bilar
Den tyska regeringen ger upp sitt motstånd. EU har nu nått en överenskommelse med tyskarna om att alla nya bilar som säljs efter 2035 ska vara koldioxidneutrala, twittrar EU:s klimatchef Franz Timmermans.

”Vi har nåt en överenskommelse med Tyskland om den framtida användningen av e-bränsle i bilar”, skriver han.

Med e-bränsle menas drivmedel gjort av förnybar elektricitet och som ska vara klimatneutral.

Timmermans säger att EU nu kan gå vidare med att ta fram standarder som kan klassificera bilar som kör på e-bränsle som klimatneutrala.

Tyskland har varit emot en dödförklaring av förbränningsmotorn som en överenskommelse om klimatneutrala bilar skulle innebära. Men nu har alltså tyskarna fått med att e-bränslen blir godtagbara.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Angående elbilar generellt (jag har haft 2st, i3 och i3s men är tillbaks till bensin) så något som förvånar mig generellt med diskussionen och media kring elbilar är att alla (många/de flesta) verkar vara byggda för att flytta city människor från företag A till restaurang B och sedan till Tennis hall C. ...de flesta är små, trånga/sportiga karosslinjer och inte så mycket praktiskt.

Infällbar dragkrog, kombi, kan dra tungt osv?

Känns inte som man kommer från fisketuren dragande på en 7m båt som väger 1700kg med skitiga skärgårdsfiskekläder i Teslan mitt vitt skinn ;)

Eller åker upp till fjällen med takbox, står i evighetskö vid Gävle bro och väntar på laddtur, kombin fullpackad (vänta...nej, finns inte kombi, är sport sedan).

Anyway, nej, är inte el-negativ, hade ju redan 2014, men poängen var att känns som elbilar är gjorda för en annan typs klientel än den som kör en 5-serie kombi eller Volvo V90. Ett klientel som är lite mindre i behov av det praktiska?

Har jag fel?

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag ser det som att SUV:ar är överrepresenterade bland elbilar. Det kanske är en praktisk bil för många. Kombi-bilar är det däremot ont om bland elbilar, men det kanske är en biltyp som inte efterfrågas så mycket på världsmarknaden.
Men vad som är praktiskt beror ju på vad syftet med bilen är. För mig handlade det främst om att välja en bil som fungerar bra vid långkörning, eftersom semesterresor för mig oftast innebär att åka bil i utlandet.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
8500 rpm, det finns väl flera elbilar som gör allt det där sedan flera år? Förutom att jag har sämre räckvidd än en diesel-V90 så är den inte rymligare i lastutrymme, i kupén och 1700kg är inga problem att dra. Men år 2017 så var väl din kommentar spot on, för då kunde ju inte den enda Tesla-suven ens ha en takbox på taket.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Får välan revidera mina tankar, eller mer precisera. Absolut, det finns bilar, man förr kunde man köpa en sådan bil för 450tkr, idag kostar de välan 900tkr+ ? eller vad går en Etron55 på eller en BMW iX eller vad den heter?

För 5år sedan tyckte Aftonbladet eller andra kvällstidningar att en smart bra familjebil var en VW Passat, Mazda 6, Skoda Oktavia (alla kombi) men idag så är de förtjusta i den strömlinjeformade elbilen var man knappt ryms 4 personer i.

Haha...ovan är ju lite raljerande, såklart, inte helt korrekt, dock håller jag fast i min åsikt att elbilar verkar byggas för mer 'lyx' användning än vad förbränningsbilarna gjordes för.

T.om BMW iX, det är något i den hela inredningen som får mig att känna, denna är inte gjort för att dra fyrhjulingen upp till värmlandskogarna när man skall på älgjakt, eller trailern med enduromaskinen till skogen. Inredningen skriker 'shoppingtur och skoj på nöjesfältet i högklackade skor' hahah.

Nu menar jag inte att allt är som ovan, såklart en asfaltsracer behöver inte ha något praktiskt över sig överhuvudtaget, jag skulle aldrig gå med smutsiga kläder in i en Porsche Cayman osv, men när frugan skall hämtas från stallet med alla hästluktande saker, ja då passar en mindre 'lyxig' inredning såsom VW Touareg bättre.

Nu har jag skrivit av mig, skall inte fylla autopower databasen med för mycket text ;)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du ska nog inte jämföra iX med 520d, utan snarare med X5 40d och någon sån fick du inte för 450` för 5 år sedan. Men det är ju samma sak med din M340i. En 335 E90 gick ju att få okej utrustad för 500`, medan många M340i sålt för 750`. Inflation och prishöjningar påverkar ju alla bilmodeller.

Få av de jag känner som jagar eller kör enduro kör X5 heller, men iofs har jag en bekant som kör enduro, han kör Audi e-tron GT.

Jag tror du blandat ihop utvecklingen de senaste 15 åren med elbilar överlag. Även en ny Land Rover Defender idag fungerar ju bra för älgjakt och enduro, men den typiske jägaren/enduro-föraren har inte råd att köpa en sån bil för 950`.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Förlåt men vilket jävla trams. Hur många promille av de som köpte en 5-serie gjorde såna saker?

Finns även ID.4, Enyaq, Kia E-Niro, Model T, Kia EV-6 osv också.

För övrigt är den vita inredningen i Tesla väldigt hållbar och lätt att hålla ren. Man ser när det blir smutsigt, det är sant. Men sen drar inte åt sig något. Är bara att torka av. Men visst, föredrar du att sitta i smuts så visst.

Det är inte heller några evighetsköer vid Gävle Bro. Ibland är det lite kö men brukar istället vara gott om lediga laddare i Söderhamn bara 7 mil bort.

Model S, Model X och Model Y rymmer alla minsta lika mycket som en V90 och bra mycket mer än en 5-serie kombi. Vet det då jag precis kom hem från fjällen i en kompis V90. Förra gången åkte vi min Model S. Fyra stycken med utrustning, sängkläder, handdukar, packning, mat... Går precis in i båda bilarna.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

BMW måste självfallet fortsätta att projektera för att tillverka bilar som kan generera vinster tillbaka till verksamheten och aktieägarna. Det är den enkla förklaringen till att företagen fortsätter att planera för nya sådana motorer, även BMW.

Tvivlar starkt på att dessa "gröna ideologiska propåer” kring förbränningsmotorn någonsin kommer att bli verklighet.
Mycket lär nämligen hinna flyta under ”Roms” broar fram till 2035…

Läste nyss att kolets andel står för över 33.3 % av den tyska strömförsörjningen.
” Genau ein Drittel (33,3 Prozent) des hierzulande erzeugten und ins Netz eingespeisten Stroms stammte aus Kohlekraftwerken, teilte das Statistische Bundesamt mit.”
Källa : Länk

Så med den bakgrunden ovan, hur "miljövänlig" blir då en batteribil på BMWs hemma marknad, Tyskland?
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Birka, det är ju ingen nyhet att det är en stor andel kol och gas i den europeiska energimixen.

Länk

"Även med en elbil som byggs på ett ”smutsigt” sätt i Kina och sedan körs på el från kolkraftsverk i Polen släpper ut 22 procent än en dieselbil och 28 procent mindre än en bensinbil."

Polen har ~90% kolkraftsel så du förstår att Tysklands 33% innebär en stor skillnad mot Polen.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Har bestämt för mig att vi behandlat detta "Transport & Environment" tidigare.

Även om "Transport & Enviroment" tydligen tycks ha någon slags "FN-status" hos vissa här så presenterar de sig självt som just "Europe’s leading clean transport campaign group", förvisso finansierad med EU-medel - vilket i sin tur verkar ha skapat ett närmast självspelande piano.

Denna "ledande kampanjgrupp" kommer aldrig att komma fram till något annat än det som skulle bevisas.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låt oss då göra en räkneövning.

Tysklands energimix 380g CO2/KWh. Länk
Förbrukning, 1,9 kWh/mil (BMW i4 40 har en förbrukning på 1,9-1,6 kWh/mil, men jag tar högre värdet)

Utsläpp elbil per mil = 380 X 2 = 722 g => 72 g CO2/km.

En BMW 118 kan komma ner till 129 g CO2/km, så i detta fall är jag snäll och tar lägre värdet.

Då jämför vi också en billig 118i mot en markant schysstare i4 med 340 hk.

Så svaret på din fråga: "Så med den bakgrunden ovan, hur "miljövänlig" blir då en batteribil på BMWs hemma marknad, Tyskland?" skulle jag säga är att det fortfarande är en riktigt stor förbättring för klimatet och förbättringen av utsläppen i närmiljön är ju lika stora som i Sverige.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Inte jämfört med länken i tyska DW, där framhålls ex både gas och diesel ge lägre "utsläpp" än batteridrift.

Tanke, BMW kanske läser och förstår "tyska" ?

Citat, från Vibilägare som då bygger på "T&E:s "propaganda".

"Totalt sett släpper elbilar som körs i Europa i genomsnitt ut tre gånger mindre koldioxid än motsvarande bensin- eller dieselbil. Även med en elbil som byggs på ett ”smutsigt” sätt i Kina och sedan körs på el från kolkraftsverk i Polen släpper ut 22 procent än en dieselbil och 28 procent mindre än en bensinbil."

?? Här borde ju någon vakna i alla fall.
Någonstans har "räkneövningarna" uppenbarligen anpassats för att få fram "rätt politiskt budskap".

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
"Transport & Environment" svenska gren är Naturskyddsföreningen. Vi skulle lika gärna kunna låta token Rockström skriva rapporten.

Nu säger jag inte att det är fel men ensidiga rapporter som denna brukar bara fungera som lobbymaterial för miljöpartier i väst.

/ Peter

85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Tack Verdi2 och Grelle! Det är bra åsikter, roligt att diskutera bilar... man saknar ju nästan lite Zatzy ;)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Birka, i DW-fallet så satte de en livslängd på 15 000 mil. Mercedes bilar är ju inte kända för att krokna redan vid 15 000 mil direkt. Snarare så är det ju ett märke med ett DNA om dubbla sträckan. Kan det vara att ju längre bilarna rullar desto värre för bensin/diesel, eller har Mercedes blivit en pajasmärke på sistone? Jag lutar åt det första. =)

Sedan verkar de ju inte ha med återvinning på dieselbilen, men det är en faktor på elbilen. Nä, om du dissade min länk som oseriös så får du tillbaka-kaka på den här själv?

Birka, visa istället hur räkneövningarna anpassats istället för att skriva dubbla frågetecken.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
129g/km tar inte med framställningen av diesel så lägg på det också. Dieselbilen har inte en chans om man ska diskutera miljö. Bort med skygglapparna nu dieselgubbar.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Dieselgubbar bryr sig inte om utsläpp. De tar bara första bästa argument och använder som tillhygge i "debatten". Och när de ändå känner att de förlorat själva sakfrågan så blir det snack om konspirationer och dolda agendor...

Det handlar enbart om känslor skulle jag säga. Samma sorts människor som känner sig hotade av veganer, homosexuella osv.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Tillbaka till diskussionen om motorer. Om vi pratar elbil och vad jag skulle önska mig skulle en 5-serie touring passa ganska bra för vardagsbehoven. Jag gillar att sitta lågt (inte SUV) och behöver utrymme till bilbarnstolar några år till. Privata bilen används till 90% av typen åka till Ikea och äta söndagslunch med barnen 2 mil bort, åka och simma med dottern 1 mil bort en gång i veckan och med sonen 4 kilometer bort. Åka till Ica Maxi 1-2 gånger 1,5 mil bort, hälsa på Farmor som bor 2 mil bort. 1-2 gånger i månaden kör vi 7 mil till fritidshuset jag är delägare i och varannan månad cirka hälsar jag på min pappa 9 mil bort.

För alla dessa resor önskar jag mig en Bmw med ett så litet batteri som möjligt. Desto lättare bil, desto roligare är den och desto snålare och ju mer kan jag lasta. 20 mils verklig räckvidd hade räckt mer än väl då jag i nödfall kan ladda både i fritidshuset och hos pappa.

De 3-4 gånger om året jag åker bil till fjällen eller kontinenten eller besöker vänner mer än 20 mil hemifrån hade jag antingen tagit en annan bil alternativt hyrt ett batteri på hygglo på samma vis som jag idag hyr takbox där vid behov. Dock finns det inga batterier att hyra men den uppfinningen tror jag hade varit toppen att ha. Det vill säga ett batteri man lastar i bagageutrymmet och kopplar in på samma sätt jag idag kopplar in kylväskan i uttaget i bagagerummet. På så vis förlänger jag räckvidden. Och när jag inte behöver räckvidden så står det antingen och laddas upp av mina solceller eller billig ström på natten för att på så vis försöja mitt hem med ström när inte solen lyser. Alternativt så hyr man det av Bmw vid behov och skulle även kunna byta det till ett fulladdat vid kortare tankstopp hos valfri återförsäljare i Sverige för att slippa köa vid slöa laddstolpar om de inte byggs bort inom en överskådlig framtid.

Jag förstår att människor har olika behov beroende på var man bor, hur många hästar man har eller hur långt man har till eventuella fritidshus som besöks olika ofta. Men jag skulle tro att mitt halvtrista småbarnsliv inte är unikt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.