AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.427

BMW satsar på nya bensin- och dieselmotorer

Sida 5 av 8
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Vad det känns som många glömmer är att Sverige knappast speglar världen eller för den delen europa. Sverige har ju genom politisk styrning där Bonus/malus införande och stegvis upptrappning haft avsedd effekt och får nu tillsammans med bland annat Norge ses som ett extremland vad gäller elektrifiering. Jag uppfattar även Danmark att ha hyfsat kraftiga styrmedel mot elbilar så utan tvekan sticker det nordiska länder fortfarande ut på detta område jämfört med Europa i stort.

Mina tyska släktingar, vänner och affärsbekanta ger mest ett förvånat och förundrat intryck när man pratar om nybilsmarknaden i Sverige för tillfället. När jag reser i Polen upplever jag varje elbil mest som ett sällsynt exotiskt inslag.

För min egen del som trots provkörning av både BMWs elbilsprogram I4 40, I4 M50, IX3 samt även andra märken tex Tesla knappast än har blivit speciellt såld på elkonceptet kan jag tycka den svenska/nordiska fixeringen vid el är hyfsat tröttsam.
Elbil fungerar tveklöst bra för en stor del av befolkningen redan idag men knappast alla. Jag som kör mestadels långresor i högt tempo både inom Sverige och i Europa kör gärna bensin och diesel så länge som möjligt och gläds åt BMWs fortsätta utveckling, väl medveten om jag numera tillhör en minoritet som plockar ut en ny 4-hjulsdriven 200 hk diesel som tjänstebil

BMW CS #5139
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Westersund, jag upprepar mig igen. Pengarna som går till underhåll av vägarna kommer inte specifikt från skatterna på fordon och bränsle. Det är en del av den statliga budgeten och kan öka och minska som våra politiker önskar oavsett storlek på punktskatter. Så länge inkomsterna täcker utgifterna och våra politiker tycker det är prioriterat så kommer vägarna underhållas. Det är inte beroende av inkomsten av en enskild punktskatt.

Din liknelse med tv-licens är bra, för den bevisar ditt missförstånd. Länk Public service avgiften går direkt till public service-bolagen och betalas ju av alla över 18 som tjänar pengar.

Fordonskatten går till statens allmänna budget och inte alls öronmärkt till underhåll av vägar direkt proportionerligt till enskilda bilars slitage som du verkar tro.
Länk

Tror man att alla skatter fungerar som public serviceavgiften så förstår jag att det blir missförstånd, den är ju tämligen unik. Så många liknande poster på din deklaration som nu nyligen skickats ut har du inte va?

Jag har aldrig sagt att elbilsförare INTE ska betala skatt. Jag sa däremot att staten får in skatt på de nya elbilar som säljs så att det inte är en risk för att statskassan sinar kortsiktigt, vilket någon felaktigt kan tro då fordonskatten minskar. Alla skatter är inte lika stora och det ville jag upplysa om.

Att vi alla tror en kilometerskatt för att behålla Sveriges höga skattetryck långsiktigt är det ju ingen som emotsäger, men troligen då på alla fordon.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
J.L: Jag håller med dig om det du skriver. Vi var och åkte skidor i Sestriere förra veckan. Resebyrån upplyste att om man kom med egen bil fanns det en (1) laddplats att tillgå. Jag såg någon enstaka elbil men jag skulle inte vilja köra elbil i Italien.

Jag var in och tittade på en karta med publika laddplatser över världen. Den kanske inte är helt uppdaterad men där syns trenden att det är vi i Sverige, Norge och Danmark som köper elbilar. Andra länder väljer nog bilar med förbränningsmotor.

Kommer man till andra delar av välden så antar jag att invånarna inte bryr sig ett skit om miljön. Det är nog mest vi "självmordsbenägna" i norden.

/ Peter
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Njae. Är inte direkt en nordisk grej. De flesta tyska tillverkare satsar hårt på elbilar och i Tyskland sägs det att laddinfrastrukturen är väldigt bra. Finns inget som hindrar egentligen.

Det är en myt att det inte går att köra långt eller fort med elbil. Jag har kört över 100 mil på en dag många ggr. Rekordet är 139 mil. Ju fortare du kör desto snabbare kommer du fram även i en elbil då det får fortare att ladda den ökade förbrukningen än att hålla igen.

Det blir en del pauser men antalet extra stopp för laddning när man har barn är ärligt talat inte så många. Plus att man får sträcka på benen ordentligt. Är bra för ryggen och så håller man sig piggare.

När vi åker som längst inom Sverige så är det ETT stopp på de 65 milen från Uppsala till Skåne. Då äter vi lunch eller middag beroende på när vi åkte. Ibland tar vi frivilligt ett kortare stopp i Markaryd för en glass eller så också och passar på att ladda lite extra.

Jag håller ett gott tempo utan att för den skull köra som en galning. Ofta 20-30 km/h över gränsen på motorvägen när trafiken tillåter.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
50+,
Återigen det där snacket om att vi är självmordsbenägna i Norden. Varför då? Som att vi som kör elbilar skulle offra oss på nåt vis. Var kommer den tankevurpan ifrån? Jag kör elbil eftersom jag tycker det är mycket _bättre_.

Jag försökte köpa en F11 535D Ultimate Edition 2018 då jag var trött på min förra Model S som hade allsköns problem med vibrationer o dyl. Det gick inte. Tyckte den kändes vinglig och sjukt långsam. Var en sån glädje att åka därifrån i den "defekta" Teslan att jag där och då beslutade mig för att byta till en helt ny (som jag fortfarande har kvar).

Hade du på riktigt sett en karta med laddplatser hade du sett att de ligger mycket tätare nere i Europa än i Sverige.

Länk
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Grelle - Same shit different smells. Vi skattebetalare betalar en avgift för någon form av service, sen om den sker genom direkt beskattning eller indirekt spelar i slutändan ingen roll för pengarna ska skjutas till från något håll. Sen har jag aldrig sagt/trott att fordonsskatten i sin helhet går till underhåll eller anläggning av vägar. Men jag tycker att elbilar ska bidra på något sätt (mer än att bara betala moms vid inköp) eftersom dom också nyttjar samma vägar som alla andra. Handlar enbart om pengar in, pengar ut.

Löwet - Om det är så du tolkar användningen av ordet så är det okej, men jag delar den inte.

Nu kan ni återgå till ämnet.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Verdi2: Jag hade också kört elbil om det var bättre för mig. Det tror jag alla hade gjort. Människan är inte dum.

Den nya regeringen gjorde en bra sak i varje fall. Tog bort bonusen på elbilen. Vi får väl hoppas att de lägger på en rimlig vägtrafikskatt också. Den borde vara ett snäpp högre än de fossila bilarna eftersom elen troligtvis drar in mindre till statskassan. Tror du många hade köpt elbil om det var så?

Sverige är ett land som alltid skall vara världsbäst. Vi ska ha öppna gränser men vi har inga poliser, lärare, sjukvårdsplatser osv. Vi ska vara först med kolfritt stål men vi har ingen el till det.

Vi lägger ner världens bästa och renaste elsystem och eldar hellre med fossilt när det inte blåser. Tack för det.

Vi är landet som betalar mest till EU och knappast får något tillbaks. Har du sett hur vägarna ser ut i inre Hälsingland där jag bor. Helvete vilket skit. Varför ser vi inte till vår egen infrastruktur innan vi skickar alla pengar till sydeuropa.

Skall vi skruva tandställning på barnen i fem minuter får vi föräldrar ta ledigt en hel dag. Skall vi till sjukhuset får vi ta ledigt en halv dag eller en hel. Frun skall till mammografi och gynekolog. Det tar en halv eller heldag per gång. Ska sanningen fram är det åt helvete.

Då säger väl du flytta då. Det är det man får höra när man gnäller över vart alla skattepengar tar vägen.

Ska jag till BMW på service så har jag 25 mil t o r. Sug på den. 25 mil.

Vi ska tamejfan vara bäst på allt. Jag är benägen att säga och då har jag rest nästan överallt att vi är sämst på allt.

Så snacket om "självmordsbenägna" tycker jag håller rätt bra. Vi hade en bra service här tidigare. Polisstation, försäkringskassa, arbetsförmedling, bostäder till unga, sjukvård, tandreglering och t o m bara 20 mil till BMW. Men du som bor i storstan och har nära till allt får gärna tycka annorlunda. Men skänk tanken när du är ute på landsbygden att allt ska man inte ta för givet.

/ Peter
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Och där ramlade vi ner i kulturkrigsdiket... Väldigt lite av det där du nämner har med elbilar att göra. Typ ingenting faktiskt.

Jag är uppvuxen i Yg utanför Färila. Åker regelbundet dit. Så ja jag har koll.

Pappa måste till Sundsvall med sin Mercedes också. Det är dock inte samhällets fel utan Mercedes som kräver stora flotta anläggningar för att få vara ÅF. 1998 när han köpte sin första MB fanns det handlare i Tallåsen, Sellmans bil.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det var faktiskt du som hakade upp dig på "självmordsbenägna" och det har inte så mycket med elbilar att göra. Det tycker inte jag heller. Jag tycker att man ska köpa elbil om man vill men jag tycker att alla bilar skall köpas på samma villkor.

"Kulturkrigsdiket" har jag aldrig hört men det kommer väl från samma personer som slänger sig med "klimatkris" och "om fem år är det kört"

Denna tråd handlar ju dessutom om att biltillverkarna kanske inte tror lika mycket på elbilen som vi nordbor gör.

Jag tycker Hälsingland är ett bra ställe att bo på men det är ju synd att vi "glöms bort" i den politiska diskussionen. Du borde skaffa dig lite vänner uppe i Färila som du skulle kunna ha bra utbyte med. Landsbygd kontra storstad. Eller du kanske bara åker till Björks för att köpa deras enormt goda bacon.

/ Peter
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Westersund - Skatt är i sin natur fördelningspolitik och det finns låg överensstämmelse mellan det individen betalar och det den får tillbaka. En person i Sverige som betalar 0 kr i skatt till landstinget och en som betalar 1 mkr per år får samma vård. Men du behöver inte vara orolig, den generella nybilsköparen av en elbil är en person som högst sannolikt bidrar mer till det gemensamma än medelsnittet, så staten får sina pengar av dem.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Du blandar in elbilar i en vidare kontext och tillskriver oss som kör elbil ytterligare egenskaper och åsikter med det som grund.

För mig är elbil inget politiskt ställningstagande öht. Känner mycket väl igen dina tankegångar. Är som att det är min far som skriver. Jag håller med om mycket men att göra sig själv till offer och bli bitter är inte bra oavsett.

Allt är inte sämre där uppe. Lätt att bli hemmablind. Ni har t ex bra mycket lägre elpriser, allt som oftast lätt att fixa hemmaladdning osv. Jag tycker det är som gjort för elbil.

Hade pappa varit yngre och kört mer hade jag försökt påverka honom. Nu är han nästan 80 och kör väldigt lite.

Vi är ingen Björks-familj faktiskt. Jag har själv aldrig varit dit. Handlar på Delins. Men ibland tror jag mina föräldrar går dit. Dock inte ofta.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
För sista gången. Jag har inget emot elbilar. Jag tycker det är bra att de finns och om det skulle passa mig hade jag köpt en. Alla får ha en men jag tycker inte staten skall subventionera dessa. Ungefär som vindkraft. Vill folket ha det och inga subventioner får de sätta upp hur många snurror som helst.

Jag gör mig inte till offer. Jag har alldeles för bra ställt för detta. Jag tänker på den lilla människan som inte har det så bra. Den har fått det mycket sämre nu än tidigare.

Jag skrev tidigare att Hälsingland är bra men vi ser nedmonteringen av samhället på ett annat sätt än ni i storstan.

Handla på Björks istället. Möjligtvis falukorven på Delins men den har blivit sämre. Att du inte gillar vindkraft är förståeligt med alla snurrorna runt er bygd. Pappa är väl förbaskad om han inte är en stor markägare förstås.

Nu har jag svarat på alla dina påståenden och jag är varken bitter eller arg.

/ Peter
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Samtidigt har vi Gottsunda, Stenhagen, bombningar och skjutningar. Vi ser följderna av invandringen på ett annat sätt. Åk till barnakuten på Akademiska och köa så är det inte många blonda t ex.

Förr var vi alltid uppe vid Gunillaklockan vid slottet på tolvslaget vid nyår. Tror vi var där i 10 nyår i rad. Senaste gången var 2017. Då var det vi och gänget från Kabul och hotfull stämning. Kanske är det bättre nu, vem vet.

Ps. Jag gillar inte vindkraft då jag vet vad den ställer till med. Jobbar på kärnkraftverk sen drygt 14 år.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag vet. Dottern bodde några år i Uppsala.

Åk du vidare med elbilen. Jag väntar i 3 - 4 år till så får vi se vart det barkar.

/ Peter
Buspelle
Igelkotten och även J.L gjorde ett par förtjänstfulla försök att återföra tråden till den ursprungliga frågeställningen men det var uppenbart lönlöst.

Det har förevarit utsvävningar kring den språkliga behandlingen men konstigt nog inget kring att hålla sig till ämnet.

Men det kanske är så att frågan om vilka överväganden BMW gör när man markerar en tydlig ambition att för lång tid framåt fortsätta bygga fossilbilar är helt ointressant för flertalet på ett BMW-forum.

Själv tycker jag den är höggradigt intressant inte minst när t ex Audi lika tydligt markerat att man tänker sluta bygga fossilbilar 2026. Det skulle betyda en bilmarknad 2030 där hälften av BMWs produktion är fossilbilar och Audi inte bygger några alls. Det låter helt uppåt väggarna och allt förnuft talar emot att marknaden kan komma att se ut så.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Buspelle, det är väl inte så konstigt att olika aktörer har olika syn på framtiden? Konstigt vore det väl om alla trodde exakt detsamma? När Iphone kom in på mobilmarknaden så trodde ju Nokia länge att de bara kunde köra på med sina traditionella mobiler och att det skulle hålla. BMW har väl sin strategi om att bygga plattformar som ska vara flexibla mellan förbränningsmotor, el eller laddhybrid och då är det ju klart de behöver kunna förse dem med motorer. Du har tusentals tyskar i Bayern vars hela yrkesförvärv bygger på deras väldesignade motorer, klart de inte släpper det innan de absolut, absolut måste.

Jag har skrivit tidigare att det vore intressant med en avdelning hos BMW som mer fokuserade på entusiasterna och gjorde bilar med bakhjulsdrift, manuella lådor och helst sugmotorer. med minst 6 cylindrar Jag skulle gärna ha en sådan i mitt stall med syfte att kanske aldrig sälja. Det var däremot inget som intresserade dig heller för det svarade du aldrig på. Just nu är det i bara Porsche som har bilar i den kategorin och Porsche är ju galet duktiga att ta betalt.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Tack Buspelle för nytt försök att diskutera detta intressanta ämne!

Jag hade hoppats att när Bmw M skulle göra sin andra helt egna modell genom tiderna att det hade varit en lätt snabb bil gärna med aluminium och kolfiber och en sugmotor med manuell växellåda. Men det blev precis tvärtemot och en produkt (XM) som kändes så långt ifrån det jag förknippar med Bmw M.

Frågan är om de framtida nya bensin- och dieselmotorerna är tänkta att hamna i högprestanda bilar med hög prislapp eller i lågprissegmentet. Personligen så skulle jag tro att de snarare hamnar hos M-bilar, framtida Alpina segmentet hur nu det kommer se ut och kanske bara bestå av 6-cylindriga alternativ och kanske V8. Med tanke på vilka kötider det är för en 911 eller en RS6 eller vilken Ferrari modell som helst så verkar det finnas en stor marknad för den typen av produkter. Det är bara att kolla i Usa där väl 5-serien bara finns med en 4-cylindrig motoralternativ, en 6a och två V8 alternativ.

Ju mer världens bilpark (och lastbilspark för den delen också) ställs om till el ju billigare lär oljan bli vilket säkert kan göra att driftekonomin mellan de olika alternativa bränsletyperna (el vs olja) kan jämnas ut.

Jag skulle gissa att modellprogrammet 2033 består av i1, i3, i5, i7 med varianter av eldrivlinor och batteripaket i varierande storlekar. Oljebaserade alternativ är nog en M340e och M350e med en 6-cylindriga sugmotorer men med olika storlek på elmotorn(som får fungera turbo till bensinmotorn), 540e och 550e enligt samma princip och att i7 bara kommer elektriskt om man håller fast vid att det ska vara en mer komfortinriktad bil istället för körglad och sportig. Hur M-bilarnas motorer ser ut är jag lite mer kluven till då jag hoppas att de kommer fokusera mer på låg vikt och därigenom få bättre köregenskaper och körglädje. Kanske blir rena elbilar men med litet batteripaket eller rena bensinbilar med trippel turbo utan hybriddrift och alltid med manuell växellåda som alternativ. Hade i och för sig varit kul om de laborerade lite med en V10 motor i en M5/M8 version utan ljud i högtalaren för att erbjuda någonting utöver det konkurrenterna antagligen kommer ha.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Igelkotten, det är ju det som är det tråkiga med BMW och BMW M. M2 som släpptes 2016 var ju ett av få undantag som gjorts de senaste 10 åren att släppa en körglad bil med fokus på klassisk körglädje, snygg design och till ett någorlunda rimligt pris. Men det verkar inte komma någon naturlig uppföljare och det är ju det tråkiga.
Buspelle
Grelle och Igelkotten: Helt enig om att det vore synnerligen intressant med en "nischad" produktion av bilar med klassiska BMW-attribut som sexcylindrig sugmotor, bakhjulsdrift m m. Ingen tvekan om det. Däremot undrar jag om det är den mer övergripande avsikten med den inriktning om att fortsätta bygga fossilmotorer som BMW nu aviserar. Det låter mer som en ny motorfamilj som ska sitta i volymbilar. Sedan behöver det ena självklart inte utesluta det andra.

Att olika aktörer har olika syn på framtiden är inte jättekonstigt även om man kan tycka att bilbranschen borde ha en någorlunda samstämmig kompasskurs. Nu finns det fler än BMW som avviker; t ex Toyota som uttryckt stor tveksamhet kring en ensidig utvecklingen mot elbilar, men om man avgränsar funderingarna till tyska biltillverkare och tänker sig att BMW 2030 erbjuder som man påstår hälften av sin produktion bestående av bensin- och dieselalternativ med ganska stora trevliga motorer. Skulle Audi och Mercedes stillasittande titta på och bara erbjuda eldrivna bilar som framförallt Audi idag påstår att man ska göra. Det kommer som jag ser det inte att ske och det är här som skillnaden i inriktning framstår som märklig. Någonstans kommer rimligen just dessa aktörer som idag erbjuder liknande alternativ i mo kurrens med varandra även göra detta om 10 år.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kan det vara så enkelt att t ex Asien där de flesta människorna bor inte kommer att elektrifieras under överskådlig framtid. EU tog ju bort kravet mot förbränningsmotorer efter påtryckningar av bl a Tyskland. Självklart är det biltillverkarna som sett till att det blivit så.

Åker man bil i t ex lilla Thailand är det en enorm bilflotta på vägarna jämfört med norra Europa. Det kommer kosta pengar och säkert el som inte finns att elektrifiera detta. De kommer nog inte hinna detta inom överskådlig tid. Och då kanske det är något helt annat än elbilar som gäller.

Audi går ju också in i Formel 1 nästa år och 2026 skall de börja köra med en del e-fuel som de är ansvarig i utvecklingen för. Efter ett antal år skall det vara 100 %. F1 brukar vara sporten som driver utvecklingen så jag tror inte riktigt på att Audi kommer sluta med förbränningsmotorer.

Jag vill påpeka med detta inlägg att jag har inget emot elbilar så slipper vi den diskussionen.

Men den som lever får se.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.