|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Verdi2: Du kan nog kolla med de flesta husvagnsplatser att det INTE finns tillräckligt med el. Eluttaget vintertid ligger nära max beroende på hur många som kommer samtidigt. Dessutom är det ju ofta 20 - 30 grader kallt rätt ofta. Runt jul, nyår, trettonhelg och sportlov har du effektbrist så du får inte ut dina 240 volt. Sen har ju alla husvagnar som de flesta drar på sommaren så elbil och husvagn kanske inte är så gångbart än. Investeringsviljan i större och bättre elsystem på campingen är nog noll lika som antalet elbilar där. Kilometerskatt för elfordon kommer troligtvis att införas inom 10 år. Idag är elbilen i princip skattebefriad om du kör med egentillverkad el. Ju fler som skaffar elbil betyder att skatteintäkterna blir mindre och i en stat så måste pengarna in. Inget konstigt med det. Så den dag det fossila är borta och endast batteri, e-bränsle eller vätgas är att tillgå är nog skatten lika. Så vi vet inget någon av oss utan det blir som det blir. Sveriges nedmontering av världens renaste och bästa elsystem kan vi tacka sossarnas maktfullkomlighet för. Att stora företagschefer vill ha mer el av allt och helst nästan gratis är ju ingen nyhet. Då spinner våra politiker igång och vill ge dem det. Hybriteländet kommer kosta oss svenska skattebetalare en förmögenhet. Då är det bättre att satsa denna elinvestering i mellersta och södra Sverige där det kommer att skapas otroligt mycket jobb. Hybritjobben blir inte många och redan nu vill ingen flytta till mörkret i norr. Jag vet inte om det är möjligt men alla vindkraftverk borde utrustas med en elektrolysör för vätgas. När ledningarna är fulla av vindkraft och priset är alldeles för lågt skulle automatiskt spjälkningen komma igång. Detta skulle vara bra för elsystemet och hålla priset på en lagom nivå. Som det är idag får vi i min förening och säkert alla andra betalt för att stänga av vindkraften när priset blir för lågt och det blir för mycket el i ledningarna. Att göra vätgas då hade ju varit bättre. Länk |
|
Buspelle |
Här en artikel som anger att BMW planerar för en produktionsmix med hälften/hälften av fossil- respektive elbilar 2030. Biltillverkarna förefaller verkligen ha helt olika agendor kring utvecklingen. T ex skulle Audi enligt någon uppgift helt sluta med att bygga fossilbilar 2026 medans BMW fyra år senare har en produktion där hälften av bilarna är fossildrivna. Det är inte möjligt att den situationen blir verklighet. Länk |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Verdi2 - Hittar inte citatet men här är ett klipp där de diskuterar det Bolund har sagt. Så du behöver inte dra paralleller mellan lögnare och mig. Och ja, MP och V är så korkade. Dom har inte ens belägg för saker dom lägger fram på nationell nivå. För lite inbyggd skam i kroppen hos dom individerna. Det var någon som nämnde kilometerskatt för elbilar. Det är väl inte rätt tycker jag. Men nog fan ska dom vara med och betala skatt, miljöbil till trots, för dom är också med och sliter på vägen. |
|
Westersund, om man tittar i denna länk: Länk som gavs i ett tidigare inlägg så visar den ett förslag med kilometerskatt, men inte enbart för elbilar, utan för alla bilar. Och förslaget är att bensin- och dieselbilar får högre kilometerskatt än elbilar. Noterbart är också att kilometerskatten föreslås bli differentierad, så att den är högre i städer och lägre på landsbygden. Hur det blir till slut vet ju ingen. Det är bara ett förslag, men det tyder i alla fall på att det är föga sannolikt att en kilometerskatt bara skulle drabba elbilar. |
|
|
Skatter som betalas av bilar (bränsleskatt, fordonskatt m.m.) är inte öronmärkta för bilismen. Siffror för 2021 Länk Skatt på vägtrafik - 22,5 miljarder kr Energi och koldioxidskatt - 76,4 miljarder kr (Den här är inte bara bilar utan mycket mer i den här kategorin) Punktskatter står totalt för mindre än 7% av de svenska skatterna. Moms, arbetsgivaravgift, kapitalskatt samt skatt på arbete står för ~90%. Det betyder att Sverige står inte och faller med att skatterna som kommer in på fordon och bränsle minskar, men det blir ju ändå pengar som försvinner och som ni är inne på så tror jag en kilometerskatt på alla fordon är ett sätt att kompensera detta. Länk Men för min del som kör en elbil så bidrar jag med skatt ändå, bara momsen på kärran var ju 150'. Det tar många år för någon med icke ny fossilbil att komma upp i den summan på fordonskatt och bränsleskatt. =) |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nockenwelle - Tack! Har inte orkat harva igenom allt som sagts i tråden. Det låter vettigt med en kilometerskatt, hur dom nu ska hålla koll på hur många kilometer varje person kör. Men dom gör väl en uträkning baserat på bostadsort och ett medianvärde för antalet köra kilometer för alla bilar i Sverige. Grelle - Bara för att en liten del av skatten som betalas för fordon går till just trafiken betyder inte att din elbil sliter mindre på vägen än en förbränningsbil. Man betalar moms för förbränningsbilar vid inköp också. |
| Westersund, det har ingen sagt heller. Däremot är det bara nybilsköpare som betalar moms som kommer in till staten. Begagnade bilar skapar inga momsintäkter att prata om och momsen står för mycket mer intäkter till staten än punktskatter. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Momsen är redundant och hör inte till sammanhanget, vi betalar moms på allt som köps. Momsen du betalar för din bil går inte till trafiken. Alla bilar har varit nya någon gång, även förbränningsbilar. Konstigt argument. |
|
Ingen skatt går direkt till trafiken. Alla skatter går till stat, kommun eller landsting som sedan allokerar budgeten. De är inte öronmärkta även om det kan förenkla för invånarna att tänka sig att det hänger ihop så. Momsen är redundant? Moms står för 469 miljarder i skatt och skatt på vägtrafik står för 22,5 miljarder. Den innebär 20 gånger mer intäkter för staten än skatt på vägtrafik. Det är bara om man tror att vissa statliga skatter är öronmärkta som det resonemanget håller. Poängen kvarstår, punkterskatterna som man kan tro är en stora del av statens intäkter är inte det. De är intäkter ja, de är stora ja, men de är inte en stor del av statens intäkter. Moms, arbetsgivaravgifter, kapitalskatt och skatt på arbete kan justeras på marginalen för att kompensera minskade intäkter i bränsle och fordonskatt. |
|
|
Elbilar tenderar att vara dyrare än fossilbilar - därmed ökar momsintäkterna på själva bilen. Däremot minskar ju momsen på bränslet. Dock är faktiskt el också väldigt högt beskattat, det är bara det att en elbil gör av med mycket mindre energi. I övrigt kan vi vara självförsörjande på el. Knappast på petroleumprodukter. Därmed borde det vara bra för Sveriges ekonomi om vi köper inhemsk el istället för olja från andra länder. Synd bara att dyra elbilar gör att vi skickar massor av pengar utomlands på det sättet istället. :-) |
|
|
En bekant som tidigare körde en BMW 330 och nu kör Mustang Mach E hade gärna sett att det fanns ett synestetisk motorljud när man trampar på gasen. Nu är det mer radiobil på Liseberg. |
|
|
Så länge man har möjlighet att stänga av det så visst. Jag vill absolut inte ha det. |
|
| Att vänja sig av med motorljud går jättefort. Efter ett par veckor tänker man inte på det och efter ett par månader vill man inte tillbaka. | |
| Syntetiskt motorljud, och då tänker jag på utanför bilen, är väl främst vettigt ur ett säkerhetsmässigt perspektiv. Är ju bra om bilen ger ifrån sig lite ljud i situationer som parkeringsplatser och bostadsområden. Men det för väl redan alla moderna elbilar idag? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Jag menade att momsen är redundant för din argumentation till varför elbilsägare inte skulle, på något sätt, behöva betala för slitage och underhåll av vägarna. Med ditt argument ska en person som köpt en ny energisnål TV inte behöva betala TV-licens för att personen har betalt moms på den nya TV:n. |
|
Lär finnas en app där man kan ha div olika motorljud. Dessa kan man då bestämma vid vilken hastighet de skall höras, ljudstyrka, varvtal osv. Voro ju kul att en Tesla lät som en gammal diesel vid gaspådrag. |
|
| Westersund, menar du irrelevant när du skriver redundant? Jag får inte ihop det riktigt. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Den som söker den finner. |
|
Redundans kallas information som upprepar redan etablerad information utan att tillföra någon ny.[1] Redundant information kallas därför ibland även överskottsinformation. Sådan information spelar dock en viktig roll i många sammanhang för att förtydliga eller säkra information, men kan också ses som något som tar onödig plats eller utgör oönskad upprepning och bör reduceras bort. Ordet används även för tekniska system som av säkerhetsskäl har fler komponenter som kan ersätta varandra vid driftsproblem Inte helt säker på att du använder ordet i dess rätta betydelse Westersund |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
I hopp om att återgå till trådens ämne istället för lektionen i svenska språket har jag lite svårt att förstå att Bmw satsar på att utveckla nya bränslemotorer så långt in i framtiden. Hade snarare förstått om man skulle hålla kvar nuvarande motorer med mindre uppdateringar för de marknader där omställningen till el-bilar inte går lika fort som i Europa. När jag jämför försäljningssiffrorna för i4 M50 med dess konkurrerande bränsledrivna alternativ bestående av 6-cylindriga motorer så var skillnaden mycket större än jag trodde. Försäljningen september 2022 till och med mars 2023: i4 M50 - 482 st M340i, M340d, M440i och M440d(inkl coupe och cab) 97 st Tar jag med M3 och M4 som prestandamässigt är jämförbara så har det nyregistretats 53 stycken. Vad jag tycker mig se är en väldigt mycket större efterfrågan för det eldrivna alternativet än prismässigt och prestandamässigt jämförbara bensinalternativet. I denna jämförelsen så har dessutom bränslealternativet en stor fördel i och med ett trevligt motorljudet vilket jag inte anser det har i de 4-cylindriga alternativen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.