AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.242

Däck tillverkade 2019 köpa eller inte?

Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Funderar på att köpa nya vinterdäck. Har hittat på nätet med bra rabatt men de är tillverkade 2019. Ska man undvika köp lr? Har läst mig till att livslängden för däck i bruk är ca 6 år. Den totala rekommenderade livslängden är tio år från tillverkningsdatum, förutsatt att förvaring sker med särskilt omsorg.
bl
2.294
blixten
325i -88
Vad är det för vinterdäck, fabrikat och sort?
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
225/55R17 NOKIAN WR SNOWPROOF FRIKTION.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hade inte haft några som helst bekymmer med att köpa dom däcken. När jag köpte min F11 för 4-5 år sedan fick jag med dubbfria Nokian WR som var från en E65 och lika gamla alltså. Gick alldeles utmärkt att köra med och skulle fortfarande inte ha några problem att köra med dom egentligen, men jag bytte däck för att jag bytte till större fälgar. Till en bruksbil som framförs med insidan av huvudet och enligt den rådande hastigheten spelar det mindre roll, vill du få ut maximal prestanda så ska du så klart ha så fräscha däck som möjligt.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17

Kloka ord Westersund. Jag tar åt mig dem. Tackar för svar.
Nya vinterdubbdäck kan ha färre och sämre dubbar än äldre d:o. Så allt är inte bättre för att det är nytt.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17

Kör odubbat.
Innan gällde ju en regel att däckhandlaren fick lov att sälja däck ”som nya” om de var upp till 3 år och var förvarade på rätt sätt. Dvs mörkt och inte för varmt. Beroende på omständigheterna skulle jag inte tveka om de är rätt förvarade.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Det är en känd däckfirma, så jag utgår ifrån att de förvarat dem på rätt sätt.
Jag köpte "nya" Pirelli dubbdäck som var från 2019 till ena bilen i höstas. Kan inte säga att jag märkt av några konstigheter under vintern och priset var väldigt fördelaktigt när jag köpte dom.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.