AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.136

Bmw f11 problem med helljusautomatik

Wi
30
William335a
BMW e60 530i 2004 manuell
BMW e60 535d 2007 LCI steptronic
Hejsan! Det gäller en f11 med adaptiva xenonstrålkastare. Allt har funkat utmärkt fram tills idag. När jag fått mötande i mörker på motortrafikleder har bilen delat ljuset, släkt sidor och styrt ljuset så att den inte bländar. Men nu har den funktionen helt plötsligt lagt av! Bilen tänder fortfarande helljuset, jag får möte och då släcker den inte förrens andra bilen bländar mig för att jag bländar?! Den reglerar alltså inte ljuset längre som den gjort så jag bländar hela tiden andra. Blir ganska frustrerad undrar om någon har nån idé? Nått med givare, sensorer, elfel? Bilen har varnat mycket för batteriet under senaste tiden, rutan är bytt för en månad sedan hos bavaria om det kan ha nått med sak att göra.. har dock funkat med den tills nu.. tacksam för all hjälp:)
Visa användare
1.459
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har du kanske flyttat ljusreglaget från läge 'Auto'? Det måste stå i Auto för att det hela ska funka.
/M

Mina bilar: Länk
Wi
30
William335a
BMW e60 530i 2004 manuell
BMW e60 535d 2007 LCI steptronic
Hej tack för svar.! Nej autosymbolen lyser när jag tryckt in knappen på spaken, den lyser endast om autoläge är i annars får man aldrig funktionen att aktivera med a lysande. Kan tillägga att inga störningar eller felmeddelande visas. Körde från Pajala i förrgår och då funkade allt men inte helt som det brukar, bilar irriterade sig lite ibland på att jag bländar då det var som att funktionen var lite störd, den tände dock då sidor och reglerade fram och tillbaks när jag fick möte som den ska.., men igår la den funktionen av helt när jag skulle hem från jobbet.. nu kan den som bara den tända och släcka helljuset som en Volvo v90 med automatisk avbländning med led utan adaptivt kurvljus.. vilket inte är optimalt. rutan har fått rätt mycket kladd på insidan, funderar om det kan påverka, ska prova tvätta av hela bilen och får se ikväll hur det funkar då.
Wi
30
William335a
BMW e60 530i 2004 manuell
BMW e60 535d 2007 LCI steptronic
Körde nyss med läge auto i. Den bländar andra bilar vilket den inte ska. Nån som varit med om nått liknande som vet vad det kan vara. Kan det hjälpa att testa koppla lös batteriet? Annars är det väl bavaria med felsökning och kodavläsning..
Wi
30
William335a
BMW e60 530i 2004 manuell
BMW e60 535d 2007 LCI steptronic
Tänkte uppdatera. Nu ikväll funkade allt precis som det ska igen efter att jag torkade rutan helt ren från kladd som jag sett när ljus kommit mot rutan, tex i solljus med en torr duk. Kanske nån reflektion så den stängde av funktionen helt när rutan inte är 100 ren.. I samband med detta ändrades head-up displayen, nu ser den lite annorlunda ut, fylligare ut, större ut. Kanske måste kalibreras om? Nån som vet? vet ej om det är ett samband med detta.. till alla er med problem med detta, kontrollera om rutan har något kladd? Får se om detta håller i sig nu! Vet ej dock till 100 om det har med detta att göra..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.