AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.014

Spec. på Ride Height?

Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Hej alla.
Jag Googlade Ride Height till min 2011 320D Touring (RWD), men hittade ingen konkret info.

Därav frågan:
- Vet någon specificerade värden för min 2011 E91 LCI (ej xDrive) beroende på fälgstorlek?
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Jag skulle även behöva lite hjälp att reda ut vad som sitter i min bil.

Jag har en standard 2011 320d Touring med VIN WBAUY11040F045936.

Enligt RealOEM har min bil Sachs bakdämpare med p/n 33526796161

Detta OEM artikelnummer motsvarar Sachs stötdämpare 311 410. Denna dämpare anges dock till bilar med M-Sport på diverse webshoppar.

I produktkatalogen för Sachs/ZF anges 311 410 sitta på diverse 3-serie, antingen med M-Sport eller förhöjd lastvikt. För standardchassie anges modellen 311 409.

Min bil borde rimligtvis ha Sachs stötdämparen 311 409, men artikelnumret från RealOEM stämmer ej här.

Därav frågan:
- Kan jag lita på RealOEM eller inte, då det känns mest sannolikt att min bil borde ha standarddämpare?

Jag frågade om dämpare till min bil från Bavaria reservdelar och fick svaret: ” Det är samma dämpare på Sedanen som till Touringen”, utan närmare specificering av dämparmodell.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Problemet löst:
Länk
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Blev lite nyfiken och kollade din bil på mdecoder.com
Den har varken sport eller M-sport chassi, och borde som du sa ha standarddämpare.
Kanske har de styvare fjädring bak med dragkrok, eller nått ??
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Så tänkte jag initialt och blev därför förvirrad av RealOEM's artikelnummer till dämpare specificerad för M-Techology eller förhöjd lastvikt. Därav tidigare fråga om RealOEM kunde ha fel :-)

Men etiketten på dämparen bekräftar att RealOEM hade rätt. Orsaken till annan dämpare än standard kanske är att jag har dragkrok?

Dock finns dragkrok angiven i MDecoder.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Här kommer en återkoppling från Sachs/ZF kundsupport, om någon har nytta av informationen i framtiden:

-------------------------------------------------------------------------------------
Hi Erik, difference between Sachs 311 409 (Standard Chassis) and Sachs 311 410 (M-Teknik).

According to Plate and VIN Nr. you shall go with 311 409 (Standard) but if you only take your OE Ref. it guides you to 311 410 (M-Teknik).

In real life diff. is not that big because M-Teknik suspension is aprox. 2 cm lower than standard suspension (but springs are doing this) and shocks are typicaly here just made harder in setting (booth will for sure fit to your car...)

All the best to you BR Martin Lauritzen, KAM Nordic, ZF Aftermarket
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.