|
|
|
|---|---|
|
e46 318i -01 När jag byter växel eller från neutral lägger i 1an exempelvis så känner jag ett litet "glapp" baktill. Jag tänker att detta måste vara bussningarna som håller bakaxeln? Vädret har inte riktigt gjort att jag bemödat mig att lyfta upp och kika så jag tänker att jag ställer frågan här :) Eller kan det vara något annat? | |
|
Hej Det kan vara ganska mycket i drivlinan som klonkar eller glappar på en äldre bil med många mil (antar jag). Förutom bussningar i bakaxeln kan det också vara drivaxlar, eller flexkopplingen längst fram (1), eller stödlagret till kardanen (8) eller i värsta fall kardanknuten längst bak. Men 1 eller 8 är inte ovanligt. Länk |
|
|
Det är bara ett litet ljud, ett kännbart glapp nånstans, som inte är kopplat till enbart växelbyte eller drivlina, utan känns vid alla möjliga situationer, inbromsning ibland, när man byter växel ibland, etc. Det känns definitivt som att det är någonting som håller hela bakaxeln på plats som glappar, snarare än någonting inne i själva drivlinan. Det är som sagt svagt och inget som påverkar bilens körförmåga i dagsläget, jag ställde mest frågan för att ta reda mer om vad som håller bakaxeln på plats då jag antar att det finns bussningar där som ev går att byta? Det är en 318 touring 2001 med 24k på mätarn som i övrigt är frisk och snällt körd. |
|
|
Gå in på realoem.com och klicka dig fram till bakaxeln så får du en skiss över hur den ser ut. Det finns några större bussningar där, exempelvis de som sitter framför bakhjulen som mest troligt inte är så pigga längre. Hur länge har du haft bilen? Vad stod det på mätaren när du köpte den? |
|
|
Jag vet inte om dom sprängskisserna gjorde mig jättemycket klokare :D men så snart våren anländer ska jag lyfta upp och kika närmare. Bussningarna framför bakhjulen ska jag kika på. Det är en vit touring som precis slagit över till 24k, haft den i 6v ca. |
|
| Hur vet du att den är snällt körd om den gått 24000 mil där du inte varit ägare? =) | |
| ett problem är att på en bil som gått 24k mil slits det mesta lite grann. ett klonk behöver inte nödvändigtvis betyda att just en komponent är slut, det kan också vara flera som är normalt slitna som tillsammans ger ett klonk, eller glapp som du kallar det. Din bil är också 22 år gammal och många gummisbussningar blir äldre och tappar spänst. Om du inte känner detta glapp annat än i låg fart eller från neutral till ettan, hade jag inte lagt mycket pengar och energi på detta. Men är glappet så att det alltid känns eller ger dålig väghållning, hade jag gjort vid det. Kanske invänta nästa besiktning och be teknikern titta noga på bussningarna bak? | |
|
Kan vara sprickor i golvet för infästningen av subframe bak om det är illa Länk |
|
|
Jag instämmer med Matthias och det är approachen. Bilen går fint och "glappet" påverkar inte bilens körförmåga. Glappet är det ingen annan än jag som upplever. Miltal och historik går ju att följa, men det är väl just det, när man köper en 22 år gammal bmw. Man synar historiken. Och efter köpet hittar man defects, såklart :) (det är en mental plåga att köpa bil :D) Jag var mest nyfiken på ideer. Tack för all input alla! Återkommer när jag har svaret på frågeställningen |
|
|
Jo, men genom att titta på miltal och historik så ser man ju inte direkt om den 55 årige ägaren lånat ut bilen regelbundet till sin gasglada son, som i sin tur kört bilen hårt varje fredagkväll. Eller den äldre mannen (med keps såklart) som slirat på kopplingen och träffat varenda potthål i vägen. Så historiken visar ju att den rullat och delvis när, men inte direkt hur. Så när du skrev att den var lugnt körd så tänkte jag att det var en indikation på att den varit inom familjen, tidigare ägare var bekant eller dylikt. För annars är det svårt att veta och kanske mer av en förhoppning. |
|
|
Grelle, ja helt sant. Jag tolkade mest frågan som huruvida mätaren varit skruvad, och det ser den till synes inte ut att vara. Och när en bil haft 8 ägare på 22 år så lär det vara en oc annan som inte varit lika vårdande som den andre givetvis. Min uppfattning om snällt körd kommer från min samlade bedömning av bilen efter 2 månaders bruk. Det är en 318 med 116 (?) hk, så det är inte direkt en "lekbil" to begin with. Men ja, sista ägaren har det varit sonen på 18år som kört den några månader så det är nog här den har slitits lite kanske. Ena bakfälgen på vintersulorna har fått sig en rejäl smäll, förmodligen har den glada 18-åringen försökt sig på att drifta eller leka i snön och satt den hårt in i en trottoarkant eller liknande. Mycket väl kan glappet bak uppstått då. Men oavsett. Det är ju risker man tar när man köper billiga bilar som är 20+ år gamla. Det går inte att komma ifrån. Och ska man göra ett säkert köp ska man nog över huvud taget inte ens fundera på att köpa en bmw, utan hellre köpa en toyota. Men hur kul är det att köra en toyota i 110 på landsväg? (jag pendlar till jobbet 8 mil t.o.r varje dag) Eller, min celica har som jag hade innan denna i 6 år var trevlig. Ljuddämpning noll, men kul bil absolut. Men dom finns ju knappt att få tag i längre och min blev stulen och hamnade därefter på skroten tyvärr. Jaja, det var bara lite back-story till bmwn och svar på din fråga. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.