|
|
|
|---|---|
|
Hej, Står inför en annorlunda utmaning. Är i fjällen med vår en vecka gamla iX M60 och min mor är också med medelst sin gamla BMW 3-serie. Batteriet är aldrig bytt och risken bedömer jag som stor att den inte startar när hon ska hem. Till min fråga, går det att ge starthjälp med iX med batterikablar? (Hennes är Automat så låter sig inte rullas igång) | |
|
Kolla manualen men alla elbilar jag haft står tydligt att man inte får ge någon starthjälp med. |
|
|
Verkar rimligt ja, jag googlade runt lite och som Löwet säger så verkar dom flesta ha väldigt tydliga texter kring det, 12V-kretsen på en elbil är inte anpassad för den rejäla ström som en startmotor drar. Om du har en Jula, Mekonomen eller liknande inom rimligt avstånd så kanske det bästa är att köpa en batteriladdare och hjälpa 3-seriens batteri med en uppladdning? |
|
| Det finns ingen sådan varning i manualen för i4. Jag vet inte vad som står i manualen för iX, men jag tror att den är också tunn på den fronten. Trots det, så skulle jag inte ge starthjälp för någon med ICE, inte ens min mor. Det jag tänker är att batteriet är dimensionerat för behovet, och behovet är betydligt mindre i en elbil än i en ICE eftersom det saknas startmotor och man behöver inte veva runt en frusen eller kall kolvmotor. Jag vet inte vad det är för kapacitet i 12 V batteriet i en iX, men jag gissar att det är betydligt lägre än vad som krävs för att vispa runt kolvmotorn i an 3 serie ICE. Jag skulle uppmana min mor att köpa ett nytt batteri, eller ladda den om det behövs. Går det inte att lösa eller är det akut hjälp som behövs då skulle jag be någon i närheten med ICE att hjälpa. | |
|
Köp en starthjälp, en sk jumpstarter. Borde alla ha i sin bil. Har räddat mig ett antal gånger och även hjälpt andra. Sist nu en man med en död snöslunga när det toksnöade här i fjollträsk. Frågan är om man får tag på en i fjällen förstås. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Tack för snabba svar! Det får bli batteriladdare eller jumper enligt alla råd! För övrigt en otrolig bil, räckvidden mot E-tron som jag hade innan är en välsignelse, även övriga funktioner och bekvämligheter står ut. Får erkänna att jag är lite orolig för rutorna på vintern men vi får se. |
|
| Är det något fel på rutorna? Vad finns det för anledning att vara orolig? | |
|
Alla som haft karmlösa rutor vet att det är fullständigt bedrövligt på vintern. Något mindre problem att förvänta dock eftersom elbilar kan förvärmas så effektivt. |
|
| Precis som Löwet skriver, de karmlösa rutorna som oroar men -18 grader med förvärmning fungerade bra dessa dagar iallafall. | |
|
Ja, karmlösa dörrar är inte något att önska sig på vintern. Visst hjälper förvärmning en del, men det händer att man oväntat måste iväg på stört och då hinner förvärmningen inte lösa problemet. Dessutom blir förbrukningen riktigt hög om man förvärmer en stund, kör en mil, låter bilen kallna, förvärmer, kör en mil till, osv. Just de karmlösa dörrarna hör till det jag gillar minst med min bil. |
|
|
CW: dubbar väl fått dom svar du behöver men tänkte ändå nämna jag laddar vårt 12v på vår E-tron varje vinter i förebyggande syfte då vi förvärmer ochvkyka kupén ofta, särskilt då hunden är med. Vår leaf fick varning för dåligt batteri veckan efter första service så ett år gammal så den laddar jag också numer. Köp en C-tex laddare eller liknande och ladda innan, nästa vinter. Ang att få från E-tron till Ix så vore det intressant att höra vad du tycker förutom räckvidden som är det enda jag inte är nöjd med på Audin. Har en IX50 bokad sedan början av maj med lev maj-juni men blev nu skjuten framåt pga luftfjädring simningen finns. Jag tyckte inte riktigt om stolarna i Ix och hålet i nackstödet kommer rakt för min frus huvud. Nu verkar det som om det blir en Q8 E-tron 55 ochvswn verkar ju få nästan lika bra räckvidd. |
|
|
Dafro, Jag har haft min bara en vecka men hunnit med en långresa till fjällen tillsammans med familjen. Jmf med E-tronen är räckvidden slående mycket bättre men som du säger blir nog Q8 mer jämställd. Stolarna är faktiskt bättre än min farhåga när man botaniserar tillräckligt med inställningarna. Kvaliteten och inredning är ett tydligt steg upp mot E-tronen tycker jag, känns nyare och mycket solid. De karmlösa fönsterna är ingen höjdare men funkade bra även vid -18 grader. Min fru är kort men klagade ändå inte på hålen i stolarna, men själva lösningen kan man ifrågasätta. Strålkastarna är riktigt bra. Räckvidden med takbox och -17 till -5 var vid SOC 80% 350 km vilket jag tyckte var bra. Bagaget är mindre än e-tron och det märks och jag gillar inte att det inte finns en frunk för laddkablarna. Men sammantaget är jag nöjd så långt, återstå att se om ett par månader. Hoppas det gav något, fråga gärna om du undrar något specifikt. |
|
| CW tack för svar. Jo den räckvidden i kyla är grymt bra och skönt att hålet inte stör din fru. Tyckte stolarna är lite mycket fåtölj i IX men kanske går lösa med inställningar som du lyckats med. Bagaget ovanför botten tyckte jag var ungefär lika stort men utrymmet under i E-tron ör rejält men det använder jag bara på sportlovet och då använder jag öven frunken för att kunna ha typ 2 kabeln där. Tror IX är en nivå tystare än E-tron men är helt ok tyst även med dubbdäck men har akustikrutor nu och det får det bli öven i Q8. Prognos för lev är nu mitten av oktober, suck. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.