AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.335

Vågar jag köpa en 535i tillverkad år 2011? Motor = N55

Su
3
SuperSara
123dA -09
Hej, har följt diskussioner här i över ett år och är nu ny medlem :) Vågar jag köpa en 535i tillverkad i november år 2011 med motorkod N55B30 eller bör jag avstå p.g.a. att den motorn har många svagheter ock kan gå sönder med dyra reparationer att vänta? Har läst att denna motor har en hel del problem. Bilen i fråga har gått 11 300 mil.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Det man kan säga säkert är att du kommer ha en ganska låg värdeminskning men bilen kommer gå sönder då och då, räkna med att ha otur och behöva byta motor. Är det ändå värt det för dig så blir du bara positivt överraskad när bilen håller bättre än vad du förväntat dig.

Har inge fakta att backa upp men satsa på en diesel typ 530d.

N55 passar bättre i en liten bil. Dieselvridet passar bra på en 5a

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
N55 är väl snarare en av de driftsäkrare bensinmotorer BMW gjort på länge?

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja det var väl v8:an som var dålig?
Su
3
SuperSara
123dA -09
Har hört/läst om VANOS som går sönder, högtryckspump (?) någon plastbit som orsakar problem, turbo-ras m.m.

DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Sara, de saker du räknar upp är fel som var mkt mer vanliga för föregångaren till N55, dvs N54. Mig veterligen har N55 inga typfel och är mkt driftsäker. Jag hade själv en sådan i nästan 8 år och det enda felet jag hade som var relaterat till motorn var generatorn. Annars helt felfri och en mkt trevlig motor.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det låter som N53 och N54 problem mest. Sen kan man nog inte ändå köpa en 11 år gammal högprestandabil och tänka att den inte ska gå sönder alls. Det kommer den nästan garanterat göra ändå på nåt sätt ;) Totala ras är dock ovanligt.

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tycker definitivt att du kan satsa på en N55 så länge den har bra servicehistorik. Det är överlag en driftsäker motor, det är oftast kringutrusning som felar. Vanliga fel är bl a:

- Oljeläckage från olika packningar (Allmänt BMW "problem")

- De tidiga N55 hade en liknande högtrycksbensinpump som N54 och det är den som strular. Den uppdaterade (2014) är driftsäker då den har en annan typ av drivning.

- Tryckrören till och från intercoolern spricker med tiden då de är gjorda i plast.

- Vattenpumpen är elektrisk så den har inte riktigt lika lång livslängd som en remdriven.

- Valvetronic kan strula och det hänger troligen ihop med de långa serviceintervallen.

- Vanos solenoiderna kan ge upp med åren p.g.a. slitage.

Här finns mer att läsa:

Länk

Länk

Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Räkna med att ha otur och behöva byta motor!? Haha! Så kan man ju säga om alla bilar. Men vad hjälper det?

N55 är inte alls lika omtalad för driftsäkerhetsproblem som sin föregångare N54 eller sugmotorn N53. N55 passar utmärkt i en 5-serie!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jo man kan visst säga så. Köper man en gammal bil ska man gå in med rätt förväntningar. Bilar blir billiga av en anledning när de är gamla, skulle de va så driftsäkra skulle de stå sig mycket bättre i värde. N55 har bra rykte men det är en direktinsprutad högtrycksmotor, dessa är relativt komplicerade konstruktioner.

Ha 50-100 k extra i reparationsbudget, kan man sova gott med vetskapen att pengarna kan behöva användas då är det rätt bilval för dig, sen är det nödvändigtvis inte just motorn du åker på att byta.

Dieselsexa gör sig bättre på en tyngre bil, den motorn blir inte lika ansträngd som en rapp turbobensinmotor, därmed tror jag dieseln håller ihop bättre än n55;an.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En reparationsbudget på halva bilens inköpspris är nog en utopi för många begagnatköpare (förutom till entusiastbilar).

En 535i från 2011 väger nog inte mer än en ny M240iX coupe, så det är ingen dunderklump vi pratar om. En 306hk bensinturbosexa kommer inte vara ett sämre val än en 240 hk dieselsexa. Det är en bra motor också, men kommer inte direkt vara ett steg upp från 35i.
bl
2.294
blixten
325i -88
11300 mil är ju inte speciellt mycket. Låter som det finns många mil kvar utan motorproblem. Personligen tycker jag det är bökigare om det finns rost än mekaniska fel. Om man kan mecka lite själv, så spelar ju inte en bromsskiva, vattenpump eller generator hit eller dit så stor roll...
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Supersara; Det är en bra bil men ta höjd för att saker kommer börja kosta, har du bra med pengar och bra verkstadskontakter så är det ett vettigt köp. Som sagt du kommer ha en väldigt låg värdeminskning. Och att det är ganska låga mil är inte fel heller.

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Bra input från blixten!

Jag har haft både N54 och N55. Enda problemet med N55 kom efter att den trimmades då charge pipie rasade och byttes ut mot ett i aluminium samt misständning vid hög last och höga varv. Nya tändspolar löste det problemet.

I övrigt en klockren maskin. 11500 är ingenting om den är servad enligt bok.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Har också intrycket att detta är en av dom mer skottsäkra motorerna BMW lyckats med sedan långt tillbaka. Haft min över tre år och inte tillstymmelse till problem.
Mer som redan sagt, bra servicehistorik är A och O..extra oljebyten är inte fel.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har bytt magnetventil(solenoid?) till turbon på min. Gjorde jag själv på 20 minuter. I övrigt ingenting.

bl
2.294
blixten
325i -88
Löwet, vad var det för symtom som gjorde att du behövde byta magnetventil?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det gav felkod vid vissa belastningar. Nånting "boost pressure". Man kände ingenting i bilen. Jag köpte Bimmercode+link och läste av felkoderna, googlade, de flesta skrev att solenoiden löste det för dem och den var så billig att jag ville testa. Alternativ2 vid den felkoden var tryckröret men felet har inte återkommit.

bl
2.294
blixten
325i -88
ok,tack för info!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.