AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.178

E61 -10Går ej att sänka efter dämparbyte.

Ro
8
RogerPersson
523 E61 Msport -10
Bytte bakre dämparna igår då original va tvärslut.
En sak jag uppmärksammat nu är att kompressorn inte jobbar när bilen startar och att den ej går att släppa ner igen med hjälp av INPA.

Provade att höja och då kickar allting igång som det ska, men ner vägrar den gå.
Även om jag försöker med "handkontroll" i INPA svarar den endast upp.
Just nu är den maxad på höjden 😬

Någon som varit med om samma fenomen? 🤔
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Ibland kan man behöva lirka mycket med INPA. Min bil hängde sig på en sida bara, men hamnade till slut rätt. Bilen kan hamna i transport mode, typ när man bytt dämpare.

En annan gissning, kan det vara så att du kommit åt den lilla armen som mäter höjden på bilen? tror det är nr 9 på denna bild
Länk
Ro
8
RogerPersson
523 E61 Msport -10
Jag har kollat så inget transportläge är aktivt sånär som på det man ser i INPA.

Kände på pinnen utan att hissa upp men den kändes solid, får hissa upp den och kolla.

Får tömma bälgarna manuellt istället och göra en kalibrering.
Håll tummarna 😬
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
ok jag kommer ihåg rätt så efter fler knapptryckningar ställde jag bilen i trasportmode och sedan stängde av det och då gick det.

vad menas med "sånär på det man ser i INPA"?
Ro
8
RogerPersson
523 E61 Msport -10
Okej!
Tack för tipset.

Menar att inget av lägena man kan aktivera i INPA var aktivt och jag tryckte även för säkerhets skull att Energy Savings Mode skulle deaktiveras då jag läst att många haft felkoder efter att det aktiverats.

Har uppe bilen nu och inget av stagen till lägesgivarna är trasiga.
Tillverkar nya i metall just in case oavsett.
Ro
8
RogerPersson
523 E61 Msport -10
Nu har jag bytt till justerbara stag till lägesgivarna, nollat felkoder med INPA och även låtit den stå strömlös ett tag.

Provkörde nyss och den vill iaf inte höja sig själv längre, så jag ser det som en liten vinst.

Blev dock lite förundrad när den stog med tomma bälgar - mellan däck och skärmkant var det en glipa på säkert 5cm.
Visst, dämparna är helt nya och bra mycket styvare än de som satt där.

För info så är det dessa dämparna jag köpt - Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
5cm mellan däck och skärmkant på tömda bälgar låter mycket. när bilen sjunker ned på tomma bälgar syns det direkt, typ low-rider. kanske skulle du kolla att dämparna är rätt, för om bilen inte kan fjädra ned mer än till dessa 5cm kommer dämparna ta stryk tänker jag och annat i chassiet också såklart...

Hur är den att köra?
Ro
8
RogerPersson
523 E61 Msport -10
Mja, tanken slog mig med.
Jag ska mäta dämparkroppen på gamla/nya.

Den är bekväm att köra om man jämför med innan när det skakade och hoppade
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Säljaren borde väl veta om dämparen passar... Men det var en no-name dämpare klart billigare än Sachs/Bilstein
Ro
8
RogerPersson
523 E61 Msport -10
De måste gjort fel med min order.
Längst upp på dämparkroppen sitter det en plåt som det inte gör på OEM eller andra ersättare. Påminner om en fjäderskål ungefär.

Har lagt en akut beställning på annat ställe för ett snabbt byte, så får jag lösa det med GeParts sen istället.
thekinglives
BÄSTA TRÅDEN PÅ LÄNGE!!!!!!!garvade ihjäl mig......
Ro
8
RogerPersson
523 E61 Msport -10
thekinglives: Vad var det roliga?

Problemet är nu åtgärdat, efter kontakt kom vi fram till att det blivit fel från säljarens leverantör.
thekinglives
Roger:glöm detta.Var menat till en annan tråd....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.