AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.006

"Förstöra" låsfunktionen på en av dörrarna?

Pa
18
Patrik75
320i Touring -09
Jag har en e46 touring där det manuella låset i förardörren inte fungerar.
Jag förlitar mig alltså helt på det fjärrstyrda låset i nyckeln. Detta KAN bli ett problem i framtiden om exempelvis batteriet dör över natten.
Jag har aldrig har något av värde i bilen och tänker jag att jag vill "förstöra" låsfunktionen mekaniskt på en av bakdörrarna så att den aldrig låses och alltid är upplåst oavsett om bilen är låst eller olåst i övrigt.
Några tips om hur jag kan gå tillväga med det på enklast vis?
Varför låsa bilen?
Ska3 har onekligen en poäng. Men kanske är det ändå bättre att ha det mesta låst än inget alls. Tjuvar orkar/hinner väl inte alltid var grundliga och känna igenom allt.

För att åstadkomma det du vill, kan du lossa dörrklädseln och a) koppla bort låsmotorns el-anslutning samt b) för att inte låsa av misstag, göra så att låsknappen inte kan tryckas ner. För att inte skylta med låsknappen i upp-läge, hade jag nog tagit bort den tillhörande länk-stången innanför klädseln och sedan fäst låsknappen i nedtryckt läge på dess vanliga plats.

Fördelen med dessa föreslagna åtgärder är att du någon gång senare enkelt kan återställa.

/Lennart
Pa
18
Patrik75
320i Touring -09
@ska3
Jag låser typ aldrig bilen, har inget av värde i den ändå, och hellre att en nattlig tjuv får möjligheten att upptäcka detta på egen hand än en krossad ruta, så ja jag låser den nästan aldrig.
Det händer dock att jag plockar upp dottern efter skolan, vi åker till ica på vägen hem, under handlingen blir hennes ryggsäck med tillhörande dator kvar i bilen. Då låser jag den.

@lenwib
Ja, detta är väl vad jag kommit fram till att göra. Koppla loss kontakten på lås-motorn bakom dörrpanelen. Frågan är väl om detta kommer medföra något annat? Tänker en konstant "öppen dörr" varning i displayen eller liknande?
”Öppen dörr” utlöses (nästan säkert) av en hall-sensor, som känner att dörren inte är i rätt läge, dvs helt stängd. Inget med låset att göra.

/Lennart
Pa
18
Patrik75
320i Touring -09
Tack Lennart. Och även kring hanteringen av låsknappen på bakdörren. Detta blir ett kvällsprojekt inom kort. Jag uppdaterar i tråden när det är gjort med resultat för framtida läsare med samma funderingar.
Pa
18
Patrik75
320i Touring -09
Och för att förtydliga varför det är ett orosmoment är att huvudnyckeln ibland tappar "pairing" med bilen. Jag "pairar" om den med nyckel in ut, klick tre gånger osv, ibland funkar det i veckor, men någon gång har den tappat pairing på en dag. Så nyckeln (?) är sketchy. Dåligt batteri kanske?
Extranyckeln funkar inte alls att paira med bilen. den funkar bara att starta med. Jag har testat den krångligare varianten där man ska hålla inne unlock under hela proceduren, men den vill inte ansluta sig alls.
Bara för informationens skull :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.