|
|
|
|---|---|
Zoltan Szabo |
Sladdat sönder en uppsättning Goodyear däck på 2000 mil. Det högra bakhjulet har större slitage än det vänstra. Har sänkt bilen 60/60 och hjulinställning utfördes med det samma. Jag säknte bilen själv och trippelkollade att allt sitter som det ska och jag hittar fortfarande felet. Funderar starkt på att byta till en 60/40 sänkning inklusive stötdämpare. Nån som har en idé vad det kan vara för fel??? PS Bakre dämparna är bytta för 2 år sedan. |
|
Jag förstod inte riktigt vad problemet är! Ser bilen sne ut, eller var det bara däckslitaget du tänkte på? Annars kan jag tänka mig att slitaget beror på att du kanske sitter själv i bilen när du sladdar och spinner! Då gör din extravikt på den vänstra sidan att det högra bakhjulet släpper först och mer, så blir det även om man har diffbroms! |
|
|
Om du nu har kört 2000mil och dessutom sladdat runt med en sänkt BMW så förstår jag inte heller att du undrar vad som är fel ! Att sladda sliter på däcken. Att sänka bilen gör att hjulens lutning ändras (cambervinkeln). Använd sökfunktionen och sök på camber så hittar du fler trådar om detta ! _____________________________________ Länk |
|
Zoltan Szabo |
Kanske var jag lite otydlig men det ena sidan slit väsentligt mer än det andra. Det är mitt stora problem. Camberinställningar kan inte göras där bak :( |
|
Camber kan justeras bak på E30 om man moterar excentriska bärarms-bussningar. Detta bör lösa detta problem. För ett exempel, se här: Länk Mvh Björn |
|
|
Har du kvar papprena från hjuinställningen ? Står cambern lika på båda sidor på pappret ? En anledning att det slits mer på ett däck kan vara att den bara orkar släppa loss ett däck när du börnar =) _____________________________________ Länk |
|
Zoltan Szabo |
Har inte det framför mig men när vi gjorde hjulinställnigen så sade han att det var nån grad mer lutning på det högra sidan. Och han sade med att det inte gick att ändra på vinkeln... tydligen hade han FEL. Detta var på en Däckia verkstad :( |
|
Det går inte att ändra vinkeln med orginaldelarna, men om man köper excentriska bärarms-bussningar så går det ! Så hn hade både rätt och fel ! _____________________________________ Länk |
|
|
2000mil på en uppsättning bakdäck är världsrekord i mina ögon. Jag tar mej absolut max 1000mil och då är det med 550 semestermil inräknade och korden är framme runt hela däcken över nästan hela slitytan. Ingen bankörning, bara gata. Kiip Spiiding! |
|
|
Mina bakdäck höll knappt 500 mil på min 535:a och det var bara stads/landsvägskörning! Det är gött när det bara drar iväg mer när turbon laddar för fullt!=) |
|
|
Nog för att det här är ett bmw forum men farsans firma bil har bak däcken gått 6000 mil. Bilen e en mercedes vito. Lite kul tycker jag och dom e nästan lagliga. |
|
|
2000 mil...?? Det e väl bara o va glad att dom höll så länge och åka beställa nya ostar... :)) "///M3 E30 - När du älskar att köra!" |
|
|
Problemet låter ju inte som det är vinkeln som är problemet.. låter ju som däcken står så här: |-| \-/ Då kan det ju bli ett visst slitage.. //Fredrik |
|
|
Mina står så här /-\ är det något fel då? ----------------------- Min E30: Länk |
|
|
Hade en liten liten knack pa armen pa hoger sida som fick hjulet att luta nagra grader mer.. ej synligt for ogat men bestikningen ville inte slappa igenom bilen =( Blev a byta arm de =P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.