|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en E92:a 320 -09 där elhissen på förarsidan har pajat undrar hur man byter den? Är det "bara" försöka få loss den gamla knappsatsen med plastverktyg man har till ta bort emblem, sätta dit kablarna på samma ställen och trycka dit den nya? Vore väldigt tacksam för erfarna väldigt bra tips så man slipper betala mekaniker för sånt här "enkelt" byte tack! | |
|
Har du identifierat knappen/brytaren som felet? Är det på förarsidan, dvs knappsatsen med fyra hissar? Isf är det bara att byta den. Kan inte tänka mig annat än att det är att snäppa loss kabelstycket från knappen. ta för säkerhets skull loss dörrsidan och titta från insidan hur du får loss knappsatsen. |
|
|
Mattias: Nja identifierat är ju omöjligt utan nåt mätinstrument men det började glappa knappen för förarsidan passagerarsidan funkar perfekt så förarsidan är väl bara utsliten eftersom den används mest helt enkelt Är bara tvådörrars på coupé Ta loss dörrsidan innebär väl stor risk att ha sönder plastclipsen som den sitter med? Hoppades det gick utan detta men måste man byta hela satsen med båda knapparna för vänster och höger sida och reglaget för sidospeglarna eller kan man byta enbart den som är utsliten? |
|
|
Men är det inte hissmotorn som är trasig då? Att ta av dörrsidan låter krångligt, men det finns sannolikt videos på youtube som visar dig hur du gör och behöver inte vara så svårt. Att sen byta motorn är kanske lite krångligare. På vilket sätt har du märkt elhissen pajat? Du trycker på knappen och den åker inte ned? Eller har du gjort någon mer analys? Hade det varit passagerarsidan som kan styras från två platser så hade det ju gått att komma fram till att det är knappen som är trasig om det går bra att styra från förarsidan men inte från passagerarsidan, men för förarsidan går ju inte samma sak att testa. För det finns väl ingen annan knapp som styr fönsterhissen på förarsidan än den i dörren? |
|
|
Du kan inte byta enskilda knappar i själva insatsen utan det är hela insatsen som gäller. Eller jo det går väl men det är rätt pilligt och man kan inte köpa lösa delar utan det är återigen hela enheten som gäller. Den sitter hårt men inte HÅRT så med lite milt våld går den att ta loss från dörrsidan och kablarna sitter så att man kan ta loss dom enkelt. Man ska inte behöva ta loss dörrsidan, knappsatsen är inte skruvad i dörrsidan. Eller jag har inte stött på den lösningen innan. Köp hos BMW, dyrt men dom kan iaf se till att du får rätt del. Om du vet vad du ska ha så är det enkelt att söka med artikelnumret på nätet, Ebay eller var man nu vill köpa delen. www.bildelsbasen.se har ju begagnat till rätt så vettiga priser. Niklas Fransosen |
|
|
Du kan prova att köra elhissarna med din fjärrkontroll, därmed kan du se om det är knappen i dörren eller motorn. Med stängda dörrar håller du bara ner öppna knappen ett tag så skall båda elhissarna åka ner, du stänger med att hålla ner låsknappen. Mvh |
|
| Smart Passo222! | |
|
OM det är knappsatsen som är fel hade jag ändå tagit loss dörrsidan. På just din modell vet jag inte hur knappsatsen sitter. Ofta kan man bända loss den, men med risk för att skada dörrsidan. Jag har tagit bort dörrsidor på flera bilar och med bändande plastverktyg är det inga problem. Visst kan ett clips gå sönder, men kostar bara några kronor för nya. instruktioner finns på tuben: |
|
|
Grelle: På förardörren sitter det ju en knapp för båda rutorna och den vänstra funkar den högra funkar perfekt så därför drar jag slutsatsen att den bara är utsliten helt enkelt men om vad exakt som är utslitet spelar ingen roll eftersom man måste byta hela brytarsatsen och det är nog enklare än bara en liten knapp men vet du om man måste ta loss hela jäkla dörrsidan? För det sitter ju en högtalare och svart plastlist under "limpan" vid fönstret så det ser lite bökigt ut hoppas verkligen man kan ta loss knappsatsen med sån där plastverktyg för emblem utan att det går sönder men vill gärna få det bekräftat från nån som har gjort det eller vet nån som gjort det så jag inte har sönder den i onödan Fransosen: Låter bra men har du gjort det eller vet nån som har fått loss den oskadd utan att lossa dörrsidan? Passo 222: Finns ingen fjärrkontroll till min kärra och fattar vad du menar med öppna knappen och låsknappen?? finns ingen öppen knapp eller låsknapp bara en för vänster resp. höger sida och inställning för sidospeglarna och det händer ingenting när jag trycker på vänstra knappen helt död resten funkar som de ska |
|
|
Så du måste öppna bilen med nyckel då?? Du startar väl bilen med att sätta i fjärrkontrollen i ett hål? Minns inte exakt hur det var men tror det var så man gjorde. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Med fjärrkontroll menar Passo222 så klart nyckeln...Låsa och låsa upp. Håll in lås upp knappen på nyckeln så åker rutorna ner efter några sekunder. |
|
Passo222: Antar också du menar nyckeln som Westersund skrev och den har ingenting med elhissarna att göra Westersund: Rutorna åker ner när man öppnar dörrarna på dessa coupéer och upp när man stänger men har heller inget med elhissarna att göra Skulle bara vilja veta om nån har bytt denna nån gång eller vet nån som gjort det? Ska kolla videon som Mattias bifogade men helst vill man ju slippa ta loss dörrsidan för jag tror den är i delar och högtalare som man måste ta bort "nätet" på på dörrsidan också så det är lite träkigt pillgöra som man helst vill slippa |
|
|
Re: Bmwbamze Vad snackar du om?? Jag har haft en e92 och på den kunde jag öppna och stänga både fönster och taklucka med fjärren/nyckeln när jag stod 10-15 m från bilen. Det kunde jag även på min 3-serie från 2001. Om det inte fungerar på din bil måste det vara något fel, är det en import? |
|
| Passo222: Ja den är importerad så kanske därför det inte finns de funktionerna på nyckeln kan bara låsa och öppna tror jag och det är nog inget fel utan ska vara så på den här och det är väl bara en tidsfråga innan rutorna inte åker ner och upp när man öppnar och stänger dörrarna | |
|
Det förklarar ju saken, synd då det hade varit ett enkelt sätt att se om det varit knappen eller motorn som felar. Lycka till med felsökning! |
|
| på flera bilar jag haft kan man aktivera 'upp alla rutor' genom att hålla kvar nyckeln i stängt/larm läge. prova detta om inte fjärren funkar | |
| ...och 'ned alla rutor' tror jag... | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jo tack, jag är fullt medveten om hur rutorna åker ner/upp lite när man öppnar/stänger dörren. Min Z4 M Coupe är importerad och det går alldeles utmärkt att dra ner rutorna genom att hålla inne lås upp knappen på nyckeln, så import eller inte borde inte spela roll. |
| Bmwbamze, är du medveten om funktionen att om man håller in öppna knappen på fjärrkontrollen/nyckeln i över 5 sekunder så åker rutorna ned. Håller låsknappen in på liknande vis så stängs rutorna. Det är denna funktion som flera påtalar. Det är samma motorer som används för rutorna när detta sker som när du använder knapparna i bilen. Det är så det hänger ihop. | |
|
Passo222: Finns att låsa upp bagageluckan på mina nycklar som en extra onödig funktion Tack det kan behövas även om just detta inte är så high tech direkt :) men om man tänker lite logiskt så borde ju inte andra rutan och sidospeglarna funka om motorn var paj för det är väl en motor för båda rutorna och sidospeglarna så är rätt säker på det är just knappen för förarsidan som är utsliten bara efter 14 år vilket är väldigt lång tid det har hållit just elhissarna läser man ofta inte funkar på många andra bilmärken en skitsak men ändå jäkla irriterande som många andra elstyrda delar när de inte funkar Mattias och Westersund: Tack för tipsen visste inte detta och kan vara bra när rutorna slutar åka upp automatiskt vilket bara är en tidsfråga med tanke på åldern |
|
| Det är en motor i respektive dörr, hur skulle det annars fungera? Hur ska kraften överföras mellan dörrarna om det var endast en motor och två separata dörrar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.